نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و با پیگیری‌ها و برگذاری جلسات و مذاکرات مستمر میان راه‌آهن با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی راه‌اندازی شد. این تاسیس، در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع […]

نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و با پیگیری‌ها و برگذاری جلسات و مذاکرات مستمر میان راه‌آهن با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی راه‌اندازی شد. این تاسیس، در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان انجام شد.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان در اینباره بیان داشت: هدف از تشکیل این شرکت ترکیبی، کاهش آلایندگی صوتی، حفظ محیط زیست، کاهش آمار تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه های موازی، کاهش زمان توقف دیزلها و واگنهای باردار و خالی، کاهش تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی، افزایش بهره وری و راه اندازی سیستم های مکانیزه رهگیری و مدیریت واحد جهت راهبری حمل و نقل ترکیبی ریلی بوده و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را در پی داشته است.

حسن ماسوری افزود: ضمن آنکه با برقراری قطارهای باری برنامه‌ای و مستقیم با تناژ حداقل ۴۵۰۰ تن از ایستگاه مبدا معدن گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و بالعکس موجب بالا رفتن تناژ حمل مواد معدنی از طریق ریلی به سالیانه ۲۲/۵ تن خواهد رسید و همچنین افزایش چشمگیر درآمد برای راه آهن خواهد داشت.

با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر سیرجان دارای سه ویژگی مهم و اساسی اعم از صاحب کالا (تولید انواع مواد معدنی)، ناوگان ریلی (واگن‌های لبه بلند و لکوموتیوهای DF۸ و GT۲۶) و همچنین لکوموتیوران بوده،‌ با ادغام شرکت نماد ریل گستر در شرکت حمل‌و‌نقل گهر ترابر، نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور تشکیل و راه‌اندازی شده است.

با راه اندازی این شرکت، اهدافی همچون کاهش آلایندگی صوتی و حفظ محیط زیست، کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های مدیریتی و نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های موازی، کاهش زمان توقف لکوموتیوها و نیز واگن های باردار و خالی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی، افزایش بهره‌وری و راه‌اندازی سیستم‌های مکانیزه رهگیری و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی و نیز مدیریت واحد جهت راهبری حمل‌ونقل ترکیبی ریلی و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را مویسر می‌کند.

جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در رابطه با تشکیل اولین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی گفت: برقراری قطارهای باری مستقیم واگن‌های باردار با تناژ حداقلی ۴۵۰۰ تن از سایت ریلی مجتمع گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس و همچنین اعزام واگن‌های خالی با قطارهای باری متراژی با تناژ ۲۵۰۰ تن از مبدا بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس تا مقصد سایت ریلی مجتمع گل گهر، حمل ریلی و درآمد حاصل از آن افزایش چشمگیر و قابل توجهی درپی خواهد داشت.

ملارحمان با بیان اینکه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نظر دارد تا پایان سال ۹۸ میزان حمل بار ریلی به خارج از منطقه را به ۲۲.۵ میلیون تن یرساند» گفت: حمل بیش از ۷۰درصد از تولیدات معدنی منطقه برای تامین نیاز کارخانه‌های فولادی داخل کشور و نیز صادرات به صورت ریلی است.

ملارحمان خاطر نشان کرد: کشورهای پیشرفته نیز با هدف افزایش حمل ریلی و توسعه این صنعت حمل‌و‌نقل سبز،‌ اقدام به ایجاد شرکت های ترکیبی حمل ریلی می کنند.

شایان ذکر است، حمل‌ونقل ترکیبی به معنی ترانزیت یا حمل کالا با استفاده از دو یا چند وسیله نقلیه از قبیل کشتی، هواپیما، قطار و کامیون تلقی می‌شود و برای مثال ارائه خدمات در به در برای محمولات کانتینری از طریق ریل و سپس از طریق جاده روشی ترکیبی در باربری  کالا محسوب می‌شود.

حرکت نخستین سفر کشتی بوشهر – قطر

در هفته دولت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از انجام نخستین سفر کشتی بوشهر-قطر همزمان با هفته دولت خبر داد.

سیاوش ارجمندزاده در این رابطه اظهار داشت: کشتی گراند فری به عنوان کشتی پیش بینی شده برای مسیر بوشهر-قطر و بالعکس دوم شهریورماه سفر خود را از بندر بوشهر به مقصد بندر حمد کشور قطر ترک می کند.

وی بیان کرد: در قالب این سفر امکان حمل انواع بار در قالب پالت و کانتیتز از جمله کانتینرهای یخچالی فراهم است و فعالان اقتصادی سراسر کشور می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ارجمندزاده ادامه داد: با توجه به هزینه زیاد حمل و نقل هوایی پیش بینی شده کشتی گراند فری با تسهیل سازی در زمینه حمل بار افق تازه ای را فراروی مراودات تجاری ایران و قطر با محوریت استان بوشهر بگشاید.

وی یادآور شد: با توجه به روند مناسب صادرات ایران به قطر پیش بینی شده حجم صادرات کنونی به کشور یاد شده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

ارجمندزاده گفت: در آینده ای نزدیک زمینه حمل و نقل مسافر نیز در محور بوشهر-قطر از طریق کشتی گراند فری فراهم می شود که این مهم رونق بخش گردشگری استان خواهد بود.

وی بیان کرد: این کشتی دارای ۱۴۴ متر طول، ۲۶ متر عرض، ۵۰۰ تخت در قالب ۲۵۰ اتاق و یکهزار و ۳۰۰ صندلی است که در پنج کلاس به جابه جایی مسافر می‌پردازد.