توسعه آزادراه‌های کشور با توجه به سهم ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای از بازار حمل‌ونقل باری و مسافری همواره در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار داشته است. به گزارش جمله، در حال حاضر حدود ۱۷ هزار كيلومتر بزرگراه در سطح كشور وجود دارد و نياز كشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جديد در حال حاضر ۱۵ […]

توسعه آزادراه‌های کشور با توجه به سهم ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای از بازار حمل‌ونقل باری و مسافری همواره در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار داشته است.
به گزارش جمله، در حال حاضر حدود ۱۷ هزار كيلومتر بزرگراه در سطح كشور وجود دارد و نياز كشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جديد در حال حاضر ۱۵ هزار كيلومتر است. تا این لحظه نیز برنامه‌ریزی شده است تا با لحاظ اولویت‌بندی آزادراه‌های در دست ساخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور در دستور کار قرار گیرد. به نحوی که حدود ۶۰۰ کیلومتر طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به طول شبکه آزادراهی کشور افزوده شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در همین ارتباط بهره‌برداری از ۲۸۱ کیلومتر آزادراه در کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ساخت عنوان کرده است.
خیراله خادمی با اشاره به مشکلات مالی موجود در حوزه راه‌وشهرسازی در کنار سایر حوزه‌ها گفت: بدترین سال‌های مالی طی ۲۰ سال اخیر، سال‌ ۹۷ و ۹۸ بود که به عنوان خشکسالی مالی برای ما و دولت قلمداد می‌شود. خادمی در عین حال از اجرای ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور کشور خبر داد و گفته است: در این پروژه‌ها حدود ۵هزار ماشین سنگین فعالیت می‌کند و برای ۱۵هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اقدام داریم
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل شرکت ساخت همچنین خاطرنشان کرد: در بخش آزادراهی نیز اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد. خادمی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه‌ها اختصاص یافته است، گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهره‌برداری برسد.
به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی امسال ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد. وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایه‌گذاری در دست داریم، بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.

چه آزادراه‌هایی امسال افتتاح می‌شوند؟
مدیرعامل شرکت ساخت در این ارتباط نیز گفت: فاز نخست (منطقه یک) آزادراه تهران – شمال اواخر تابستان جاری بهره‌برداری می‌شود.
خادمی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی فاز نخست (منطقه یک) حدود ۹۵ درصد رسیده است، اگر روند پیشرفت به ۹۷.۵ درصد برسد این منطقه قابلیت بهره‌برداری دارد.
معاون وزیر راه تأکید کرد: طبق برنامه تا پایان تابستان امسال فاز نخست که همان منطقه یک است به بهره‌برداری می‌رسد زیرا اکثر قسمت‌های آزادراه به اتمام رسیده است.
خادمی عنوان کرد: در کنار آن افزودن بخش‌های اضافی مانند ایجاد منظره‌های جدید برای افزودن زیبایی‌ها به آزادراه را داشته‌ایم و تمام بخش‌هایی همچون کالبدهایی در ورودی و خروجی تونل‌ها را تعریف کرده‌ایم که در برنامه زمان‌بندی قبلی پروژه نبوده است.
وی تأکید کرد: سازه‌های اضافه‌شده نیز به زمان اجرا نیاز دارد، در کنار آن در بخش‌هایی از مسیر آزادراه تهران – شمال افتادگی‌هایی داشتیم که باید عملیات‌ترمیم انجام می‌شد و این‌ها همه درروند پیشرفت پروژه مؤثر بوده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه کارهای فیزیکی و سازه‌ای در این پروژه با پیشرفت ۹۹ درصدی تقریباً به اتمام رسیده است، گفت: کارهای تأسیساتی پروژه اما پیشرفت ۶۵ درصدی دارد که بخش ضروری این کارها به اتمام می‌رسد و باقی آن بعد از بهره‌برداری پیش خواهد رفت.
خادمی با تأکید بر اینکه امید است بتوانیم فاز نخست آزادراه تهران – شمال را در اواخر تابستان ۹۸ بهره‌برداری کنیم، گفت: پروژه آزادراه تهران – شمال از حیث سرمایه‌گذاری برای کشور پروژه‌ای مهم است زیرا بنیاد مستضعفان و دولت هر دو برای این پروژه هزینه می‌کنند. وی اظهار امیدواری کرد که با تا خیرات دو تا سه‌ماهه‌ای که در تمامی پروژه‌های بزرگ همیشه حادث می‌شود بتوانیم فاز نخست این آزادراه را به بهره‌برداری برسانیم.
این در حالی است که وزیر راه وشهرسازی کشورمان و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در یک ماه گذشته با تاکید بر اینکه تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه تهران-شمال یکی از اولویت‌های دولت است، حبر داده‌اند که براساس پیش‌بینی‌ها این پروژه طی ماه‌های آینده تکمیل و از آن بهره‌برداری می‌شود.

پنج کیلومتر از گلوگاه ترافیکی «هراز» تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
خبر دیگر این است که طبق قول معاون شرکت ساخت بخش دیگری از گلوگاه ترافیکی بزرگراه هراز به طول ۵ کیلومتر در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب در مجموع ۷۱ کیلومتر از این بزرگراه زیر عبور ترافیک قرار خواهد گرفت.
لازم به توضیح است که در حال حاضر لاینینگ، زیرسازی و روسازی تونل وانا و لاینینگ و تحکیمات پارکینگ تونل زیارباغ در حال انجام است و آرماتوربندی، قالب بندی و بتن‌ریزی پایلون پل‌های کابلی ابتهاج و تکاور نیز تکمیل شده است. این محور ۱۰۱ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۶۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و با تکمیل این ۵ کیلومتر، ۷۱ کیلومتر از محور به‌صورت چهارخطه در دسترس هموطنان خواهد بود.