با توجه به نقش‌آفرينی ایران در اتصال كشورهای آسيای ميانه و جنوب آسيا نظیر افغانستان و پاکستان و هند به اروپا، تسهيل در تجارت و ترانزيت كالا به ایران برای کشورهای نام‌برده از اهمیت فوق العاده‌ای برخودار است. به گزارش جمله، پیش از این نیز همکاری‌های حمل ونقلی ایران و افغانستان با امضای تفاهم نامه‌های […]

با توجه به نقش‌آفرينی ایران در اتصال كشورهای آسيای ميانه و جنوب آسيا نظیر افغانستان و پاکستان و هند به اروپا، تسهيل در تجارت و ترانزيت كالا به ایران برای کشورهای نام‌برده از اهمیت فوق العاده‌ای برخودار است.
به گزارش جمله، پیش از این نیز همکاری‌های حمل ونقلی ایران و افغانستان با امضای تفاهم نامه‌های مشترک، دستاورد چشمگیری در رشد اقتصادی هر دو کشور داشته است. مقامات کشور ما نیز در چند سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند تا مسیرهای ترانزیتی خود را برای کشورهای همسایه قابل دسترسی کنند و همچنین جریان واردات و صادرات کالا را نیز با کاهش زمان توقف بار آسان کنند.
بر همین اساس نیز رييس سازمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راس هياتي متشكل از مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي اين سازمان، رييس اداره ترانزيت استان خراسان رضوي و نمايندگان انجمن هاي صنفي شركت هاي حمل ‌و نقل بين‌المللي ايران و خراسان رضوي براي شركت در اجلاس كميته مشترك همكاري هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان در تاريخ ۱۰ و ۱۱ شهريور ماه در كابل حضور داشتند تا مسایل حوزه مشترک حمل ونقل بین دو کشور را را بررسی کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در دیدار خود با یما یاری، وزیر حمل‌ونقل افغانستان نیز درباره پروژه خط آهن خواف-هرات، ساخت جاده، تعمیر پل میلک، تبادل کالا از طریق بندرچابهار، گسترش و تقویت تجارت به تبادل نظر پرداخت. حسن‌نیا همچنین با اشاره به پيشينه، تاريخ و زبان يكسان دو كشور، از نظم مكاتبات طرف افغان و توجه به حجم عمده صادرات و واردات دو كشور كه از طريق جاده انجام مي شود، تشكر كرد.
گفتنی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در دو دیدار جداگانه با مقدسه یوریش، معاون وزیر صنعت و تجارت، یما یاری وزیر ترانسپورت افغانستان و معاونان آن وزارت و رییس بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای، بر ضرورت حذف برخی كنترل‌های اضافی در داخل قلمرو گمركی افغانستان كه از موانع توسعه روابط میان دو كشور است، تاكید كرد و افزود: در سال گذشته، صادرات غیر نفتی ایران نزدیك به سه میلیارد دلار با وزن ۵/۵ میلیون تن بوده است كه تقریبا» معادل تردد روزانه ۸۰۰ كامیون حامل محموله است و در مقابل، از افغانستان۱۰ هزار تن كالا با ارزش ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تاكید كرد كه با هدایت مناسب فعالیت‌های تجاری و صنعتی، نباید دو كشور اجازه دهند كه ‌عرصه تجارت و به تبع آن، حمل‌ونقل دوجانبه را به تجار و ناوگان دیگر كشورها واگذار كنند و لازم است هر چه سریع تر، جایگاه خود را در تجارت دوجانبه احیا كنند كه این امر مستلزم درك متقابل بیشتر، صبوری متقابل بیشتر و نگاه جدی‌تر به چشم‌انداز روابط دوجانبه اقتصادی و به ‌ویژه حمل‌ونقلی است.

آمادگی ایران برای همکاری با افغانستان به‌منظور تحقق درآمد ۸ میلیارد دلاری از صادرات
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در این دیدار با اشاره به آمادگی همكاری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای برای دستیابی افغانستان به هدف‌گذاری از یک میلیارد دلار فعلی به سالانه هشت میلیارد دلار صادرات تا سال ۲۰۲۴ افزود:با توجه به تسهیلات فراهم شده در قانون جذب سرمایه گذاری خارجی، تجار افغان امكان دارا بودن سهام و عضویت هیات مدیره شركت‌های حمل‌و‌نقل بین المللی ایرانی را پیدا كرده‌اند و طی سال های اخیر چند مورد انجام شده كه با استقبال و پشتیبانی طرف‌های ایرانی مواجه بوده است.‌
وی افزود: برخی مشكلات توقف ناوگان حامل سوخت به دلیل عدم تطبیق استانداردها در مرز میلک از سوی طرف افغان كه موجب توقف های طولانی در گمركات مرزی می شود، مشكلات متعددی را ایجاد كرده كه ضرورت دارد نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام جدی انجام شود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین به مساعدت جدی به طرف افغان برای احیای نقش تاریخی خود در جاده ابریشم و احیای جایگاه آن به‌عنوان پیوند دهنده دو بلوک قوی اقتصادی آسیای مركزی به آسیای جنوبی برای همکاری های منطقه‌ای، انرژی، تسهیل تجارت از طریق ارتقای مناسبات حمل‌ونقلی اشاره کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی اظهار امیدواری كرد كه تجارت بازرگانان ایرانی با همتایان افغان روز به روز بیشتر تسهیل و هماهنگ سازی شود.
حسن نیا با تاكید بر ضرورت پذیرش مستندات حمل برای محمولات خوراكی و كشاورزی توسط مراجع ذیصلاح هر دو كشورگفت: تعدد رویه ها و عدم تعریف شفاف آن قابل توجه است كه باید مورد بررسی قرار گیرد.
رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ضرورت ارتقای همكاری های دو جانبه دو كشور را یادآور شد و افزود: كمك می‌كنیم كه افغانستان نقش خود را در جاده ابریشم احیا و ارتقا دهد تا جایگاه خود را به عنوان پیوند دهنده دو بلوك قوی اقتصادی آسیای مركزی به جنوبی برای همكاری های منطقه ای، انرژی، تسهیل تجارت از طریق ارتقای مناسبات حمل و نقلی، بیش از پیش احیا كند.
گفتنی است که با یما یاری، وزیر حمل‌ونقل افغانستان در مورد ادغام ادارات و انجام اصلاحات در قوانین حمل و نقل، شفافیت و تسهیل این امر و گسترش تجارت و روابط افغانستان و ایران تاکید کرد. معاون وزیر و رئيیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور نیز متقابلا تعهد کرد که این پروژه ها با همکاری کشور تکمیل خواهد شد. در این دیدار، محمدرضا بهرامی سفیر ایران در کابل نیز حضور داشت.
در حال حاضر ۱۰۵ کشور جهان مسیر ترانزیتی‌شان از ایران می‌گذرد که این مساله بر اساس علاقمندی آنان است و افغانستان نیز با توجه به رعایت معیارها می تواند از مسیر ایران به آب های آزاد و کشورهای دیگر وصل گردد.