زهرا ایرانشاهی چندین ماه یا شاید نزدیک به یک سال است که به دلیل شرایط اقتصادیِ ناشی از وضع تحریمهای ظالمانه، وضعیت صنایع مختلف از جمله صنعت هزینهبر و سودآور حملونقل نابسامان مینماید. نابسامانیای که حالا اما با وجود تجربه زیسته مسئولان و متولیان امر از تحریمهای پیشین و تحریمهای جدید، افقهای تازهای را روشن […]
زهرا ایرانشاهی
چندین ماه یا شاید نزدیک به یک سال است که به دلیل شرایط اقتصادیِ ناشی از وضع تحریمهای ظالمانه، وضعیت صنایع مختلف از جمله صنعت هزینهبر و سودآور حملونقل نابسامان مینماید. نابسامانیای که حالا اما با وجود تجربه زیسته مسئولان و متولیان امر از تحریمهای پیشین و تحریمهای جدید، افقهای تازهای را روشن کرده است.
شاهد مثال، افزایش دفعی نرخ بلیت هواپیما در روزهای آغازین تحریمها بود که حالا دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خبر داده که نرخ بلیط هواپیما ۱۰ درصد کاهش مییابد. مقصود اسعدی سامانی مرجع تعیین قیمت بلیط هواپیما شرکتهای هواپیمایی دانست و با اشاره به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما گفت: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه مرجع تصمیمگیری درباره قیمت بلیط هواپیما، شرکتهای هواپیمایی هستند.
اسعدی سامانی با اشاره به وابستگی صنعت حملونقل هوایی به نرخ ارز گفت: قیمت بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین میشود و در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: اخیرا با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار، با هماهنگی انجام شده قرار شد نرخ جدید بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز ۱۱ هزار تومان تعیین شود که این کار انجام شد و از طریق انجمن شرکت های هواپیمایی جمع بندی و اطلاع رسانی شده است.
این در حالی است که در کشور ما اغلب امکان ندارد که قیمت کالا یا خدماتی ارزان شود و حتی در صورت افرایش ناگهانی قیمتها نیز فقط ممکن است که نرخ آن کالای خاص تا چند ماه افزایش پیدا نکند. بنابراین چنین اقدامی میتواند مرجع و الگوی اقدام سایر دستگاهها نیز قرار بگیرد.
اگرچه سامانی با اشاره به اینکه نرخ بلیط به صورت یک بازه متشکل از کف و سقف قیمتی ارائه میشود، گفت: قیمت بلیط شناور است و در بازه اعلام شده عرضه می شود. او اظهار داشت: بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، همیشه این تصور وجود داشت که رهاسازی رخ داده است و انجمن برای از بین بردن این ذهنیت و کمک به دستگاههای نظارتی برای نظارت بهتر بر بازار بلیط هواپیما، کف و سقف نرخی را اطلاع رسانی کرد. اکنون دستگاه های نظارتی با اطلاع از بالاترین کلاس نرخی میتوانند بازار را رصد کرده و اگر تخلفی صورت گرفت و بلیطی با نرخ بالاتر فروخته شد، برخورد کنند.
وی ادامه داد: فروش بلیط در سقف قیمتی به صورت بسیار محدود اتفاق میافتد. به عنوان مثال با اینکه سقف قیمت بلیط هواپیما در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده، در ۵ ماه گذشته میانگین نرخ بلیط در این مسیر ۳۸۸ هزار و ۸۵۱ تومان بوده است.
گفتنی است که قیمتگذاری بلیط هواپیما بر اساس قانون ۱۳۲۸ مجلس وقت، مرجع تعیین نرخ حمل و نقل هوایی شورای عالی هواپیمایی انجام میشود و در ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه نیز ذکر شده که نرخ بیلط باید آزاد شود که در سال ۹۳ این اتفاق افتاد و اکنون قیمتگذاری بلیط هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی و بر اساس هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و با نظارت شدید این سازمان بر تمام جنبهها انجام میشود.
تحریمها، صنعت هوایی را در زمینه تعمیر و نگهداری قویتر کرد
این در حالی است که مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» نیز با اشاره به تحریمها علیه صنعت هوانوردی کشور، صنعت هوانوردی را در همه جای دنیا یک صنعت وابسته عنوان کرده و گفته است که هما هم به دلیل تحریمهای ناجوانمردانه با مشکلاتی از جمله تامین قطعات هواپیما مواجه بوده و هست. تورج دهقانی زنگنه اظهارداشت: اما در عین حال در همین مقطع توانستیم عملیاتی نظیر تعمیر بال هواپیمای حادثه دیده در ساری در کمتر از ۶ ساعت، تعویض موتور ایرباس در کمتر از ۱۷ ساعت، تعویض قطعه و تعمیر موتور هواپیمای ایرباس در ایستگاه تبریز و رفع اشکالات پروازی سامانههای آویونیکی هواپیمای ایرباس و عملیات اعزام و بازگشت حجاج را بدون هیچ اشکالی انجام دهیم.
این در حالی است که بر اثر فشار تحریمها، سعودیها در ادامه کارشکنیهای خود اعلام کرده بودند که در پروازهای حج به ایران کمک نمیکنند و ایرانایر هم فقط میتواند با هواپیماهای ملکی خود حجاج را به عربستان منتقل کند.
با این حال، زنگنه همچنین از بازگشت ۹۰ درصد از حجاج به کشور بدون بروز هرگونه مشکلی خبر داده است و گفته است که پروازهای بازگشت حجاج که از تاریخ ۲۵ مردادماه شروع شده و تا ساعت ۴ بامداد روز دوشنبه ۱۸ شهریور ادامه خواهد داشت که در این بازه ۲۴ روزه، ۳۶۱ پرواز بازگرداندن حجاج به کشور را بر عهده خواهند داشت.
بر اساس سخنان مدیرعامل هما، تاکنون میانگین تاخیرهای مرتبط با ایرانایر ۱۰ دقیقه بوده و حجاج گاها با تاخیرات بیش از این ارقام در فرودگاه مدینه منوره مواجه بودهاند که به دلیل ناهماهنگی عربستان در انتقال حجاج از هتل به فرودگاه بوده و ارتباطی با پروازهای این شرکت نداشته است. همچنین در اواسط عملیات بازگشت فرودگاه مدینه به دلایل امنیتی از سوی دولت عربستان بسته شد که این هم ارتباطی به «هما» نداشت.
گفتنی است که عملیات حج امسال در بازه ۱۷ تیر تا ۱۵ مرداد ظرف ۳۰ روز انجام شد و در آن ۸۸ هزار و ۵۶۱ نفر زائر با ۳۶۰ پرواز جابهجا شدند.
گفتنی است که ارگانهای همکار در عملیات حج امسال، سازمان حج و زیارت، هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، سپاه حفاظت هواپیمایی، پلیس فرودگاهها، پلیس گذرنامه، شرکتهای هواپیمایی هما بودند که به رغم سایه سنگین تحریمهای ظالمانه امریکا و سنگاندازیهای دولت عربستان با موفقیت هرچه تمامتر انجام شد.