وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان دیروز به اصفهان سفر کرد تا علاوه‌بر بازدید از محورهای جاده‌ای این استان بر تسریع انجام پروژه مهم قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان تاکید کند و برای اولین بار، قولِ تولید ریل ملی مخصوص قطارهای پرسرعت را عملیاتی کند. اسلامی در جریان این سفر از آزادراه شرق اصفهان بازدید و بر تسهیل عملیات […]

وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان دیروز به اصفهان سفر کرد تا علاوه‌بر بازدید از محورهای جاده‌ای این استان بر تسریع انجام پروژه مهم قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان تاکید کند و برای اولین بار، قولِ تولید ریل ملی مخصوص قطارهای پرسرعت را عملیاتی کند.
اسلامی در جریان این سفر از آزادراه شرق اصفهان بازدید و بر تسهیل عملیات ساخت این آزادراه تاکید کرد. آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از اتوبان نطنز-اصفهان در ۴۰ کیلومتری شهر اصفهان آغاز می‌شود و تا پلیس راه اصفهان-شیراز ادامه دارد. قطعه اول این آزادراه به طول ۵۵ کیلومتر حدفاصل اتوبان کاشان تا پل فرودگاه اصفهان با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد با تاکید وزیر راه و شهرسازی به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.
محمد اسلامی در ادامه سفر خود از پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان نیز بازدید کرد و از محور کمربندی خمینی‌شهر-شاهین‌شهر نیز بازدید و بر تسریع در ساخت و تکمیل این پروژه تاکید کرد.

نخستین محموله ریل قطارهای پرسرعت در داخل کشور تولید شد
در حالی که دیروز، آیین تحویل رسمی اولین محموله ریل قطارهای پرسرعت(۶۰E1) تولید ذوب‌آهن اصفهان در مراسمی با حضور وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شده است و «جمله» شرح تاثیر این اتفاق مهم را در گفت وگو با مسئولان ذی ربط فردا بررسی خواهد کرد، وزیر راه در جریان بازدید از پروژه قطار اصفهان-قم-تهران نیز بر تسریع پروژه های ریلی تاکید کرده است.
اسلامی با اشاره به اینکه باید زمان‌بندی جدیدی برای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران داشته باشیم، گفت: مصمم هستیم این پروژه را هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسانیم. چراکه این پروژه برای وزارت راه و شهرسازی حائز اهمیت است، اما متاسفانه ساخت آن طولانی شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازی، ریاست جمهوری و مسئولان استانی مصمم هستند که این پروژه را سریع‌تر بهره‌برداری کنند. نکته حائز اهمیت این است که شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور مسئول ایجاد زیربناهای حمل و نقل است و همه سازوکارها را در درون خود به صورت متعارف و حرفه‌ای دنبال می‌کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به جابه‌جایی ذی‌نفعان و تغییر ضمانت‌نامه‌ها که حدود یک و نیم سال به طول انجامید و در پروژه وقفه ایجاد کرد؛ با توجه به شیوه جدید نیاز به ساز و کارهای قبلی نیست و همه موارد به شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل سپرده شده است. برای فعال کردن بخش دوم ال‌سی هم اقدامات اداری لازم انجام و مکاتبات صورت گرفته است.
موضوع مهمی که باید به آن توجه شود، مناطقی است که محل عبور و مرور مردم است که حتما باید زیرگذرهای لازم در این مسیر دیده شود تا مردم به زحمت نیفتند. از طرف دیگر در منطقه دولت‌آباد بخشی که محل عبور اصلی است تا حد امکان در تراز منفی قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات و مطالبات مردم پاسخگو باشیم. نکته مهم دیگر در این بخش نقشه مشخصات و اقداماتی است که باید انجام شود. این پروژه جزو پروژه‌های یک کمربند-یک راه است و رییس جمهور چین هم پیش از این در جلسات مختلف اهتمام خود را به این پروژه نشان داده است.
اسلامی در ادامه خطاب به طرف چینی پروژه گفت: امیدواریم این موضوع را نیز دنبال کنید تا بتوان برای این پروژه پشتیبانی مالی فراهم کرد. انتظار داریم مسئولان استانی و استانداری نیز برای رفع معارضان در ۳۰ کیلومتر باقیمانده همکاری کنند و بخش‌هایی از این مسیر که از شهرها عبور می‌کند با مدیریت شهرداری‌ها و مساعدت استاندار سریع‌تر به انجام برسد.
گفتنی است که افتتاح به موقع پروژه های عمرانی یکی از دغدغه های مهم کشور در سالهای گذشته بوده و تاکید یک مقام دولتی در قامت وزیر راه و شهرسازی به عنوان مدیر یک وزارتخانه مهم اقتصادی می تواند نویدبخش آینده بهتری در حوزه افتتاح پروژه های راه و شهرسازی باشد.
ضمن اینکه افتتاح قطار پرسرعت تهران-اصفهان به تنهایی نیز ضمن امکان سفر ایمنِ ریلی، تاثیر شگرفی بر کنترل بار ترافیکی مسیرهای منتهی به دو کلان شهر پرتردد خواهد داشت.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت زمانبندی این پروژه ها تاکید کرد و در پایان گفت: باید زمانبندی جدید برای این پروژه داشته باشیم. برای بخش تهران تا قم مفروضاتی بوده است که در حال تغییر اساسی آن‌ها هستیم؛ به این دلیل که آن مفروضات کار را زمین‌گیر کرده است و نمی‌خواهیم با آن مفروضات ادامه دهیم. فعلا می‌توانیم بخش اصفهان تا قم را که بلامعارض است با سرعت پیش بریم و به موازت آن با تفکر جدیدی بخش قم-تهران را پیش برده و نهایی کنیم و عملیات اجرایی آنجا را شروع کنیم.
گفتنی است که استاندار اصفهان، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون توسعه و ساخت آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی و برخی از مسئولان استانی، وزیر راه و شهرسازی را در این بازدیدها همراهی کردند.