۹۸، سالِ توسعه شبکه حمل‌ونقل، ۹۹ سال رکود!
۹۸، سالِ توسعه شبکه حمل‌ونقل، ۹۹ سال رکود!

  زهرا ایران‌شاهی / رییس سازمان برنامه و بودجه در روزهای گذشته عملکرد بخش عمرانی را از نقاط قوت بودجه سال ۹۸ خوانده و گفته است: پرداخت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی در سال گذشته منجر به افزایش ساخت آزادراه، راه‌آهن و بزرگراه در کشور شد. محمد باقر نوبخت با اشاره […]

 

زهرا ایران‌شاهی /

رییس سازمان برنامه و بودجه در روزهای گذشته عملکرد بخش عمرانی را از نقاط قوت بودجه سال ۹۸ خوانده و گفته است: پرداخت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی در سال گذشته منجر به افزایش ساخت آزادراه، راه‌آهن و بزرگراه در کشور شد. محمد باقر نوبخت با اشاره به اینکه دولت اکنون آماده می‌شود تا بتواند بودجه سال ۹۹ را با توجه به همه سختی‌هایی که اقتصاد جهانی را دربر گرفته و تاثیر آن بر روی اقتصاد ملی و بازار نفت، اداره کند، افزوده است: عملکرد بودجه سال ۱۳۹۸ در این نشست ارائه شد، خوشبختانه از نظر منابع و مصارف از ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در قانون ۴۴۱ هزار میلیارد تومان عملکرد در سال گذشته وجود داشته است.
این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از معادلات اقتصادی را بر هم زده و به سختی می توان درباره میزان توانمندیِ کشورها برای تسلط بر اقتصاد تا پایان سال نظر داد و این مورد تا حد زیادی به زمانِ تار و مار شدن این ویروس، وابسته است.
از این هم که بگذریم، مساله ای که تناقض جدی در مدیریت برنامه ها ایجاد می کند، همزمانیِ بهره برداری از پروژه های عمرانی با سوت و کور شدن بازار حمل ونقل است. چراکه رونق سفر و افزایش حمل ونقل کالا، به مصرف مردم وابسته است و بر اثر شیوع کوید۱۹ از مصرف مردم و تولید کالا تا حد زیادی کاسته شده است. کاهش قیمت نفت در سطح جهاتی نیز تابعی از چنین شرایطی است. بنابراین تعجبی ندارد اگر حمل ونقل هوایی در این روزها حال خوشی نداشته باشد.
این در حالی است که درصد قابل توجهی از حجم پروژه های عمرانی که تا به حال در بخش حمل ونقل انجام می شده مربوط به توسعه بخش جاده ای و ریلی کشور بوده است. ایرلاین های اصلی کشو مانند شرکت فرودگاه ها و شهر فرودگاهی امام خمینی و همچنین ایران ایر در روزهای گذشته رقم خسارت وارد آمده بر اقتصاد مجموعه های متبوع خود اعلام کرده بودند.
در سطح جهانی حتی اوضاع از این هم بدتر است. شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا تحت تاثیر بحران کرونا از اخراج ۱۰ درصد از کارکنان و پرسنل خود خبر داده است. درواقع مدیر ارشد اجرایی بوئینگ (دیوید ال کالهون) با ارسال نامه و یادداشتی به پرسنل این شرکت خاطرنشان کرده است: شیوع گسترده و همه گیری ویروس کرونا تغییر و تحولات بسیاری را در نحوه زندگی و کاری جهان ایجاد کرده و بسیاری از شرکت های فعال در صنعت هوایی را با مشکلات و بحران‌های متعددی روبه رو کرده است.
طبق اخبار گزارش های منتشر شده در رسانه های خبری، ایرلاین ها، شرکت های هواپیماسازی و همچنین تامین کنندگان قطعات مورد نیاز آنها به شدت از شیوع گسترده این ویروس خطرناک و مرگبار صدمه و آسیب دیده اند و هم اکنون با بحران های مالی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
بوئینگ که پیشتر بسیاری از کارخانه های هواپیماسازی خود را به علت شیوع کرونا تعطیل و خطوط تولید آنها را متوقف کرده بود، هم اکنون اعلام کرده که مجبور خواهد بود در راستای نجات یافتن از خطر ورشکستگی و فروپاشی، حدود ۱۶ هزار نفر را اخراج و تعدیل نیرو کند تا بیشتر از این درگیر مشکلات و چالش‌های مالی نشود.
طبق گزارش نیویورک تایمز، بوئینگ که بدون شک یکی از بزرگترین شرکتهای هواپیماسازی در جهان به شمار می رود، پیشتر اعلام کرده بود که درآمدهای آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر گسترده ویروس کرونا ۲۶ درصد کاهش یافته است و این روند کاهشی و نزولی در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.
تکمیل و بهره برداری از پروژه بهسازی برج فرودگاه مهرآباد
حالا با وجود استمرار وضع موجود، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تکمیل و بهره برداری پروژه بهسازی برج فرودگاه مهرآباد خبر داده است. سیاوش امیرمکری در خصوص آخرین وضعیت برج مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد توضیحاتی ارایه کرد و گفت: پروژه بازسازی کابین برج در ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه مهرآباد به طورکامل انجام شده و سیستم سوئیچینگ جدید و پیشرفته آن نیز توسط همکاران کارشناس و متخصصان شرکت نصب و به بهره برداری رسیده است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در فاز بعدی بازسازی اپروچ و بهره برداری از سیستم رادار جدید کوشک بزم در فرودگاه مهرآباد را در دستور کار داریم که پیمانکار آن انتخاب شده است و پس از آن عملیات نصب تجهیزات و انتقال عملیات ارایه سرویس‌های راداری و اپروچ فرودگاه مهرآباد به سیستم جدید توسط همکاران متخصص به طور کامل انجام می شود.
به گفته امیرمکری ساختمان تکنیکال بلاک مهرآباد دارای مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در ۹ طبقه است که شامل بخش‌های مختلف از جمله برج، اپروچ، تاسيسات مكانيك، برق و تجهيزات زيرساختی سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی، آسانسور و همچنین نمای ظاهری می‌شود. کار بهسازی این مجموعه از سال گذشته شروع شده و در سال‌ ۹۹ مورد بازسازی و بهسازی كامل قرار خواهد گرفت. این در حالی است که سال گذشته دو میلیون و ۴۷۰ هزار و ۲۹۸ فقره مجوز پروازی، جهت پرواز عبوری برنامه ای و نیز ۱۱۳ هزار و ۸۷ مجوز برای پروازهای عبوری غیربرنامه ای (درمجموع دو میلیون و ۵۸۳ هزار و ۳۸۵) صادر شد. اما حالا مشخص نیست حال وروز صنعت هوایی در سال جاری مثل سابق باشد یا نه. براساس تحلیلِ آمار پروازها، ریکاوری پروازهای هوایی ایران در حالت خوش بینانه تا شش ماه آینده و در حالت واقع بینانه به ۱۸ ماه بعد خواهد رسید.
بر همین اساس، پرسشی که مطرح میشود این است که آیا حالا شرکت های هوایی باید تکمیل پروژه های عمرانی را که حتی اولویت اساسی دارند، ادامه دهند یا به فکر کاهش هزینه ها، ایجاد درآمدهای جایگزین و همچنین به تعویق انداختن پروژه های عمرانیِ کمتر مهم باشند؟ پاسخ در همه این راهکارها تهفته است. چراکه بسیاری از شرکت های هوایی کشور به فکر افتاده اند تا زیان حاصل از اشغالِ تنها ۴۰ درصد از صندلی های پروازی را جبران کنند؛ وگرنه یا باید از دولت کمک بگیرد، یا به فکر تقویت بیشتر روابط اقتصادی با بخش خصوصی بیفتند و یا قیمت بلیت را افزایش دهند، یا خدایی ناکرده تعطیل شوند.