تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی
تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی

    معاون دریایی اداره كل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان از پیاده‌سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی وخروجی به بندرشهید رجایی خبرداد . اسماعیل مکی زاده بابیان اینكه اجرای پروژه سیستم كمك ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشاركت بخش خصوصی دردستوركار این معاونت قرار گرفت، اظهارداشت: […]

 

 

معاون دریایی اداره كل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان از پیاده‌سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی وخروجی به بندرشهید رجایی خبرداد .
اسماعیل مکی زاده بابیان اینكه اجرای پروژه سیستم كمك ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشاركت بخش خصوصی دردستوركار این معاونت قرار گرفت، اظهارداشت: انجام این مهم به‌دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت افزار و فرستنده و گیرنده AIS با بهره‌گیری از تکنولوژی و استاندارد AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد .
این مقام مسئول مهمترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان كرد و بیان داشت: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می‌کند.
مكی زاده در بیان كارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند. وی افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می‌كند تا کلیه شناور‌ها و راهنمایان (پایلوت‌ها) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن‌ها را تشخیص داده وحتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده كنند.
معاون دریایی اداره كل بنادر و دریا نوردی هرمزگان گفت: سیستم اولیه راه اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن‌های رجایی و زاویه چراغ‌های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.
وی افزود: کلیه شناورها بوسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقیعت‌ها را با دقت بسیار بالا مشاهده كرده و با استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می‌شود.
این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینكه در فاز دوم این پروژه به زودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی ( بویه‌های کانال، مغرقه‌ها، لوله، کابل‌ها) علامت گذاری خواهند شد، خاطر نشان كرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین‌ها، کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر وایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهزخواهند شد.