ماهور مهراد / توجه به شرکت های دانش بنیان و رونق اقتصاد دانش بنیان از جمله اهدافی است که کشور به دنبال دستیابی به آن است و بر اساس آمار موجود تعداد شرکت های دانش بنیان در طول چند سال اخیر ۲۰۰ برابر برابر شده است و شرکت های دانش بنیان تا ۱۰ سال آینده […]
ماهور مهراد /
توجه به شرکت های دانش بنیان و رونق اقتصاد دانش بنیان از جمله اهدافی است که کشور به دنبال دستیابی به آن است و بر اساس آمار موجود تعداد شرکت های دانش بنیان در طول چند سال اخیر ۲۰۰ برابر برابر شده است و شرکت های دانش بنیان تا ۱۰ سال آینده صنعت کشور را به دست خواهند گرفت.
در خصوص وضعیت علم و فناوری قبل از انقلاب آمارهای گوناگونی وجود دارد که از طریق این آمارها میتوانیم به رشد و پیشرفت کشور پی ببریم؛ تعداد دانشگاه های ما افزایش یافته اند و این به دلیل زحماتی است که در این سالها کشیده است بر اساس بررسیهای موجود تعداد شرکتهای دانش بنیان و فنآور قبل از انقلاب اسلامی بسیار معدود بودند و هیچکدام استاندارد های یک شرکت دانش بنیان را نداشتند و عمده صنعت ما هم صنعتی بود که توسط شرکتهای خارجی در داخل کشور ایجاد می شد، برای مثال ذوب آهن را روسها ساختند، بعد از جنگ و به واسطه تحریمهایی که بر علیه ایران وضع شده بود کشور باید خود به رفع نیازهایش میپرداخت اما در آن زمان بسیاری از شرکتهای خارجی حتی تجهیزات حداقلی را جهت ساخت دوباره کشور به ما نمیدادند و در همین زمان بود که هستههای اولیهای تحت عنوان مجموعههای مهندسی جنگ جهادی تشکیل شدند و به کمک تجربه این تیم های مهندسی کشور توانست تجهیزات ویژه ای را طراحی کند. برای مثال جرقه های اولیه دستیابی به دستاوردهای حوزه دفاعی و موشکی و صنایع حمل ونقلی از آن زمان زده شد.
این در حالی است که این حلقه اتصال صنعت و دانشگاه در یک سال گذشته در حوزه ریلی نیز رشد محسوسی داشته است. تولید ۴هزار انواع قطعات ریلی، تامین بوژی، ساخت واگن و تولید ناوگان ریلی مسافری و باری و لکوموتیو و همچنین توسغه خطوط ریلی و نهایتا تامین داخلی بیش از ۸۰درصد قطعات موردنیاز صنعت ریلی از دستاوردهای مهم و علمی و عملی راه آهن در سال های اخیر است.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت راه آهن از ساخت ۴ هزار قطعه ریلی از سوی تولیدکنندگان داخل خبر داده و از شرکتهای دانش بنیان به منظور مشارکت در طرحهای مرکز جهادی پیشرفت، دعوت به عمل آورده است.
سعید رسولی در ادامه از راه اندازی سامانهای در این شرکت با هدف تامین قطعات شبکه حمل و نقل ریلی کشور خبر داد و گفت: این سامانه دو بخش دارد. یک بخش آن مربوط به قطعاتی است که در داخل ساخته شده و بخش دیگر مربوط به قطعاتی است که هنوز در کشور تولید نشده است.
وی با تاکید بر اینکه این سامانه در دسترس عموم قرار دارد، افزود: هم اکنون در بخش قطعات ساخت داخل این سامانه، حدود ۴ هزار قطعه ریلی ارایه شده است که افراد و شرکتها میتوانند با مراجعه به این بخش قطعه مورد نیاز خود را دریافت کنند.
رسولی که رشد و توسعه صنعت ریلی در همه ابعاد تکنولوژی را هدف قرار داده، در ادامه گفت: بخش دوم این سامانه، مربوط به قطعاتی است که نیاز آن وجود دارد؛ اما هنوز در داخل کشور تولید نشده است. مدیر عامل شرکت راه آهن، برخی از ویژگیهای این سامانه جدید را برشمرد و اظهار کرد: این سامانه با این هدف طراحی شده است تا مصرف کنندگان شبکههای ریلی کشور که اغلب شامل کارخانجات سازنده و کارخانجات تعمیر و نگهداری ناوگان میشوند، بتوانند به منظور تامین قطعات یدکی مورد نیاز مجموعههایشان، با مراجعه به سامانه؛ چنانچه قطعه مورد نیازشان وجود داشت، آن را تهیه نمایند و اگر هم ساخته نشده بود، ثبت سفارش کنند تا از سوی تولیدکنندگان ساخته شود. رسولی تصریح کرد: چنانچه امکان ساخت قطعهای در داخل کشور وجود داشته باشد، شرکت راه آهن به هیچ عنوان اجازه واردات آن را نمیدهد.
وی خاطر نشان کرد: از شرکتهای دانش بنیان و قطعه سازان صنعت حمل و نقل ریلی کشور دعوت به عمل می آوریم تا به منظور خودکفایی در این صنعت، با مرکز جهادی پیشرفت راه آهن، مشارکت و همکاری کنند.
تفکر دانش بنیانی در اقتصاد و دانشگاه
در همان سال های نخستین انقلاب اسلامی نیز مجموعه های مهندسی جهاد دانشگاهی کار خود را به عنوان مجموعهای بر آمده از انقلاب آغاز کرد و هدف خود را بر محور کمک به توسعه پژوهشهای کاربردی قرار داد یعنی دانش دانشگاهیان به عنوان حلقه واسطی بین صنعت و دانشگاه و در نهایت رفع تمامی نیازهای کشور قرار گرفت و بسیاری از پروژه های بزرگ دانشی کشور از طریق همین جهاد دانشگاهی پیگیری شده اند اما جدا از جهاد دانشگاهی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی هم توانست حلقه ارتباطی میان دانشگاه و صنعت باشد. این در حالی است که در دهه دوم انقلاب تلاش ها جهت رشد و پیشرفت علمی کشور منسجمتر شد و بسیاری از مجموعهها مانند مجموعههای دفاعی و صنعتی توسعه یافتند، اما دهه سوم انقلاب پوسته اندازی در کل سیاستهای کشور داشتیم و آن هم خروج اقتصاد از حوزه دولتی و فعال تر کردن بخش خصوصی بود که این کار از سال ۱۳۸۰ به بعد انجام شد و بر اساس آن کشور به فرآیندی ورود پیدا کرد که شرکتهای خصوصی که از دانشگاهها خارج میشدند تحت پوشش خود قرار میداد و به دنبال آن ساختاری در خصوص پارکهای علمی فناوری و مراکز رشد ایجاد شد که مجموعه این فرایند ها سبب شد کشور از لحاظ فناوری توسعه یابد. در سال ۸۶ پیش نویس اولیه لایحه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان نوشته شد و در سال ۸۹ تصویب شد. تعداد شرکت های دانش بنیان در سال ۹۲، ۵۰ عدد بود و امسال بر طبق آخرین آمار تا امسال ۳۳۵۰ شرکت ثبت شده است. این در حالی است که تسهیلات مربوط به شرکتهای دانش بنیان به طور کامل در قانون نوشته شده است که عبارتاند از استفاده از تسهیلات مالی ارزان قیمت در صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیتهای مالیاتی، معافیتهای گمرکی، مجوزهایی که هر شرکت برای فعالیت در شعاع ۱۲۰ کیلومتری اطراف تهران و شهرهای بزرگ دارد و یا استقرار این شرکتها در داخل شهر با رعایت مقررات زیست محیطی که بر اساس آن شرکتهای دانشبنیان میتوانند در داخل شهرها مستقر شوند از جمله تسهیلاتی است که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.
لینک کوتاه : https://jomlehonline.ir/?p=112762