سازگاری ناوگان دریایی کشور  با سوخت کم‌سولفور و رشد تولید داخل
سازگاری ناوگان دریایی کشور  با سوخت کم‌سولفور و رشد تولید داخل

    زهرا ایران‌شاهی / روز جهانی دریانوردی دیروز برگزار شد و همزمان با برگزاری این مراسم ۴ تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی و دو شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات پروازی جهت عملیات های جستجو و […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

روز جهانی دریانوردی دیروز برگزار شد و همزمان با برگزاری این مراسم ۴ تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی و دو شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات پروازی جهت عملیات های جستجو و نجات و پایش آلودگی های دریایی به امضا رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سخنرانی دیروز خود در این مراسم تأکید کرد: خود باوری دریاییان در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت ها در حوزه بندری و دریایی را نداد و ثابت کرده ایم از دل محدودیت ها می‌توانیم با اتکا به توان داخلی سربلند بیرون بیاییم.
محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه دریاییان اگرچه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند، اماچرخ های صنعت حمل و نقل دریایی، کشتیرانی و بنادر کشور متوقف نشد، اظهار داشت: این تلاش به صورت شبانه روزی بود و با تداوم فعالیت ها به همه عزیزان جامعه دریایی خدا قوت می گوییم.
وی ادامه داد: هرچند مشکلاتی برای دریانوردان اقیانوس پیما در تعویض خدمه پیش آمد، اما سعی بر برطرف کردن آن بود و در کشور ما نیز این موضوع به خوبی مدیریت شد و از همه عزیزان که در این برهه زمانی با سختی هایی روبرو تقدیر می کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی تحت عنوان «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار»، عنوان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی ستودنی است و در کشور ما همگام با الزامات زیست محیطی اقدامات لازم انجام می شود.
راستاد با اشاره به اجرایی سازی مقوله تامین سوخت کم سولفور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم ناوگان خود را در این رابطه سازگار کنیم، هرچند کماکان نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت ناوگان خارجی ورودی به بنادر کشور هستیم.
وی افزود: همچنین مقوله مدیریت آب توازن با همکاری صمیمانه شرکت های کشتیرانی و تامین امکانات و لوازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به خوبی در کشور انجام می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه خودباوری دریاییان در دوران تحریم باعث شد اجازه ندهیم فعالیت ها متوقف شود، گفت: با توجه به ظرفیت های داخلی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کردیم و سازمان بنادر و دریانوردی در بخش ناوگان عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز به توان داخلی تکیه کرد و خوشبختانه توانست پاسخ خوبی دریافت کند و باید بگوییم این میزان اتکا به توان داخلی در تاریخ فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است. راستاد همچنین با اشاره به اینکه نباید از تحولات دریایی غافل بمانیم، اظهار داشت: کشتی های هوشمند خودران بدون سرنشین پا به فعالیت خواهند گذاشت و پیش بینی می شود سال ۲۰۲۵ میلادی اولین تردد عملیاتی آن ها در آب ها و بین بنادر دنیا شاهد باشیم و باید بتوانیم در این مسیر توان عملیات مدیریتی و امکان پذیرش در بنادر داخلی را فراهم کنیم و در عین حال نیم نگاهی نیز به تولید و دارا بودن این کشتی ها، تحت پرچم خود داشته باشیم. وی افزود: شرکت های دانش بنیان داخلی ثابت کرده‌اند هیچ هدفی برایشان دست نیافتنی نیست و بخش دریایی کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته باشد و آیمو نیز در حال تدوین مقررات و قوانین مربوط به ناوگان هوشمند تجاری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش آمادگی در مورد سایز کشتی ها به ویژه کشتی های کانتینربر هستیم، اظهار داشت: بنادری می توانند مقصد این کشتی ها باشند که ظرفیت زیرساخت و پذیرش نسل جدید کشتی های کانتینربر را داشته باشند در غیر این صورت به محلی برای پذیرش فیدری ها تبدیل می شوند. راستاد ادامه داد: در این مسیر فاز سوم پایانه شهیدرجایی را مدنظر قرار داده ایم که تا قبل از پایان سال جاری ۹۰۰ متر از اسکله ۱۴۰۰ متری آن را به بهره برداری می رسانیم و شرایطی را فراهم خواهیم کرد که تجهیزات آن به خوبی قابلیت سرویس دهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در جانمایی بنادر جدید باید به سمت مناطقی پیش برویم که اعماق طبیعی مناسبی برای پذیرش کشتی های سایز بزرگ و با حداقل هزینه لایروبی دارند، گفت: از نظر پسکرانه ای نیز این مناطق باید امکان تخلیه و نگهداری احجام بالای کشتی های سایز بزرگ را داشته باشند و با حداقل هزینه به شقوق مختلف متصل شوند، در غیر این صورت کشور از نظر هزینه ای متضرر خواهد شد.
راستاد با بیان اینکه از نظر تنوع سواحل شرایط بسیار مناسبی داشته و محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه ها نداریم تا ظرفیت سازی مطلوبی را در دستور کار قرار دهیم، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم سهم خود را از نظر تجارت دریایی در سطح منطقه و جهان به دست آوریم و به آنچه استحقاق آن را داریم برسیم. وی افزود:۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و از ناوگان بزرگ دنیا برخوردار هستیم و توانمان بسیار فراتر از وضع موجود است، هرچند تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی ها محدویت هایی را برای حمل و نقل دریایی ما به وجود آورده است، اما ثابت کرده ایم می توانیم از دل محدودیت ها با اتکا به توان داخلی سربلند بیرون بیاییم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امیدواریم دریاییان با همت همیشگی خود فعالیت ها را به صورت پویا پیش ببرند، گفت: امروز متعلق به همه افراد و ارگان هایی است که در حوزه دریایی فعالیت می کنند؛ دستگاه های حاکمیت دریایی، شرکت های کشتیرانی، نظامیانی که تامین آب های تحت مسئولیت کشور را بر عهده دارند و در پایان جامعه بزرگ دریایی که با تلاش های بی وقفه سعی کرده اند وضعیت موجود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.

هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران نیز گفت: ما هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم واگر توقیفی به دلیل فنی یا ایمنی صورت بگیرد هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی ندارد. محمد راستاد ظهار داشت: برای این که بنادر ما قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید را داشته باشند، از نظر عمق و کانال‌های دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساخت‌ها باید توانمندی بنادر افزایش پیدا کند. به همین خاطر و در این زمینه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در فاز سوم برای پذیرش کشتی‌های نسل جدید در حال ارتقاء بوده تا قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید کانتینری را دارا باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که به دنبال جانمایی هستیم تا بنادر با قابلیت صرفا ورود ناوگان نسل جدید احداث شوند، گفت: در این خصوص عمده تمرکزمان در سواحل مکران است. مطالعات در این زمینه انجام شده است و بندری با قابلیت پذیرش کشتی با سایز بزرگ در مکران احداث خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان‌ این‌که دبیرخانه سواحل مکران تشکیل و به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است، تصریح کرد: عمده اتکا کشور به ناوگان، متعلق به کشتیرانی‌های ایرانی است و در کالای اساسی محدودیتی نیست، ضمن آنکه امکان پذیرش کشتی‌های خارجی وجود داشته و پذیرش می‌شوند. در همین زمینه سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر فراهم است و پروتکل‌های بخش دریایی اجرا می‌شود.
راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت قرارداد شرکت هندی در بندر چابهار و زمان تبدیل قرارداد موقت به قرارداد اصلی اظهار داشت: مشکلی برای انعقاد قرارداد وجود داشت که در حال جمع‌بندی موارد هستیم که انتظار می‌رود تا پایان امسال از قرارداد موقت به قرارداد اصلی تبدیل شود. بخشی از تجهیزات شرکت هندی در بندر چابهار تا پایان سال وارد می‌شود.
وی درباره کالاهای رسوب شده در بنادر گفت: کالاهای در بنادر در حال حاضر شامل کالاهای رسوبی و موجودی است که ۷ میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که نیمی از آن کالای اساسی و نیمی دیگر یعنی ۳.۵ میلیون تن کالای غیراساسی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین یک میلیون تن کالای کانتینری در بنادر موجود است و بخش محدودی کالای رسوب شده داریم. در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده که انتظار داریم، به واسطه تصمیمات روند خروج کالا از بنادر تسریع شود.
راستاد ادامه داد: عوامل متعددی در ماندگاری بیش از حد کالا در بنادر مؤثر است که بخشی از اراده صاحبان کالا خارج است. کالا نباید از مدت مجاز ماندگاری در بنادر فراتر رود که اگر این گونه شود، متروکه می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌ها ناظر بر اجرای مرتبط با خروج کالا است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر توقیف فنی و ایمنی کشتی‌های ایرانی در بنادر دنیا گفت: ما هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم، ضمن آنکه باید یادآور شوم، اگر توقیفی به دلیل فنی یا ایمنی صورت بگیرد هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی ندارد. کشتی‌هایی وارد بنادر می‌شوند و اگر برخی استانداردها را نداشته باشند، مشمول توقیفات فنی و ایمنی تا رفع این مشکلات هستند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود خارج نمی‌شوند.
وی تأکید کرد: ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دولتی و خصوصی در فهرست سفید رعایت مقررات فنی کشتیرانی قرار دارد و خوشنام است.

جزئیات ۴ تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک جمهوری اسلامی ایران
تفاهم نامه همکاری جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، در راستای اجرای طرح ملی جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی در آب های تحت حاکمیت و بهره گیری بهینه از امکانات، ظرفیت ها و توان نهادها، سازمان ها است.
از سویی گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور، می تواند در تحققِ انتظاراتِ سازمان بنادر و دریانوردی و انجام تکالیف قانونی در ارتباط با نجات افراد مضطر در دریا و حفاظت از محیط زیست دریایی بسیار مؤثر باشد.
همچنین تفاهم علمی- پژوهشی در راستای تقویت همکاری، تبادل تجارب و دانش میان سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، «تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و خدمات مشاوره ای» فردا به امضا می رسد. بهره برداری متقابل از ظرفیت های موجود، فراهم سازی ارتباط و گسترش همکاری ها در زمینه های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و مشاوره ای از اهداف این تفاهم نامه است؛ این تفاهم نامه برای مدت پنج سال معتبر خواهد بود.

جستجو و نجات و مقابله با آلودگی‏های دریایی
با نگرش به اهمیت نجات جان افراد در معرض خطر در دریا و به منظور اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی و طرح ملی جستجو و نجات دریایی ایران و با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل در مناطق دریایی کشور (در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) و به منظور استفاده بهینه از امکانات ملی برای ارتقای سطح همکاری درخصوص ارائه خدمات جستجو و نجات ، تفاهم نامه همکاری در زمینه «جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی» فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و یک شرکت خصوصی امضا طرفین می شود.

ارائه خدمات پهپادی
با ورود تکنولوژی های جدید در عصر حاضر استفاده از خدمات پهپاد ها شتاب گرفته است، به گونه ای که در بسیاری از عملیات های جستجو و پایش در کشورهای پیشرفته دنیا این پرنده های بدون سرنشین جایگزین مناسبی برای بالگرد شده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز هم راستا با ارتقای تکنولوژی اقدام به استفاده از این خدمات کرده است و به منظور استفاده بهینه از امکانات و تکنولوژی روز و بومی برای ارتقای سطح خدمات ، تفاهم نامه همکاری در زمینه « جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی» فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت پرواز افراز صنعت منعقد می شود.