سنت سبد سازی برای زنان هراری، نماد مهم هویت است. بنابراین، حفظ این سنت و انتقال آن به نسل بعدی امری حیاتی است. اگر از خانه مردم هراری در اتیوپی دیدن میکنید، معمولاً مسحور و شیفته اتاقهایی میشوید که با سبد و حصیرهای زیبایی طراحی شدهاند. برای زنان هراری، تزئین دیوارهای اتاق با سبدهایی […]
سنت سبد سازی برای زنان هراری، نماد مهم هویت است. بنابراین، حفظ این سنت و انتقال آن به نسل بعدی امری حیاتی است.
اگر از خانه مردم هراری در اتیوپی دیدن میکنید، معمولاً مسحور و شیفته اتاقهایی میشوید که با سبد و حصیرهای زیبایی طراحی شدهاند. برای زنان هراری، تزئین دیوارهای اتاق با سبدهایی که به زیبایی پیکربندی و ساخته شده و دارای سبک هنری زیبا و قدیمی بوده، جزو فرهنگ و میراث سنتی این منطقه است که همه زنان آن را به خوبی میشناسند و بر اساس آن اقدام میکنند. نه تنها این مورد بلکه مصنوعات دیگر این منطقه نیز نمایانگر چگونگی خلاقیت و استعداد زنان هراری است. همانطور که در ادبیات مختلف منطقه بیان شده، سبد بافی یکی از شیوههایی بوده که قرنها توسط زنان هراری انجام شده است. این صنایع دستی که از آن به عنوان Ge mot یاد میشود، جدا از تزئین دیوارها و ساختن خانههای راحت تر و زیبا تر، نشان دهنده هویت زنان هراری، سبک زندگی و سلیقه زیبایی شناختی آنان است.
بسیاری از افرادی که برای بازدید از شهر هرار می آیند، از کارهای زیبایی که زنان هراری ساختهاند متحیر شده و قدردانی میکنند. این آثار با طراحیهای متمایز، فرمهای جذاب و رنگهای متضاد، چشم و ذهن گردشگران را به خود جلب میکند.
اربعین حسینی در جزیرهای در اقیانوس هند
مسلمانان در جزیره توریستی زنگبار در اقیانوس هند در گروههای شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی، خوجههای دوازده امامی و بُهرهها
(شاخهای از اسماعیلیه) هرساله مراسم اربعین امام حسین (ع)، معروف به «چهلم» را برگزار میکنند. مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشگاه توضیح داد: حتی مسیحیان و هندوها نیز در این بزرگترین آیین مذهبی مسلمانان جزیره آنها را همراهی میکنند. او با اشاره به مراسم چهلم در «تعزیهخانه” حضرت ابوالفضل العباس (ع) در این منطقه گفت: در این نوع سینهزنی که مردم آن را «عزاداری بوشهری” مینامند، علمهایی را که قبل از ایام محرم برپا کردهاند، بار دیگر جمع کرده و مانند پیکر امام حسین(ع) تشییع میکنند. به گفته رضوانفر، برگزاری مراسم چهلم سه روز طول میکشد و شب آخر با تجمع در «ماتمخانه» به پایان میرسد.