افزایش پروازهای روزانه از حداقل ۱۳۰ پرواز  به بیش از ۳۳۰ پرواز بعد از شیوع ویروس کرونا
افزایش پروازهای روزانه از حداقل ۱۳۰ پرواز  به بیش از ۳۳۰ پرواز بعد از شیوع ویروس کرونا

    محدودیت های کرونایی تقاضا برای سفرهوایی را کاهش داده است. میانگین درصد مسافران هر هواپیما فقط ۳۶٫۳ درصد در این مدت بوده است. در جهان با توجه به شیوع و اوج گیری دوباره کرونا، چشم انداز بهبود این وضعیت در نیمه دوم سال به طور فزاینده ای مبهم است زیرا دولت ها با […]

 

 

محدودیت های کرونایی تقاضا برای سفرهوایی را کاهش داده است. میانگین درصد مسافران هر هواپیما فقط ۳۶٫۳ درصد در این مدت بوده است. در جهان با توجه به شیوع و اوج گیری دوباره کرونا، چشم انداز بهبود این وضعیت در نیمه دوم سال به طور فزاینده ای مبهم است زیرا دولت ها با موج جدید شیوع کرونا دست به گریبانند و مجدداً محدودیت های قرنطینه را اعمال خواهند کرد.
صنعت حمل ونقل در این میان، در شرایط خطرناکی قرار دارد. خطوط هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به سرعت در حال کاهش ذخایر نقدی خود هستند و خسارات سنگینی را متحمل می شوند. خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه ۶۱ میلیون مسافر را در نیمه اول سال جابجا کرده اند که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است زیرا تقاضای سفر در سه ماهه دوم تقریباً از بین رفته است.
شاخص بلومبرگ سهام شرکت های هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه نیز از اواسط ژانویه یعنی قبل از پاندمی کرونا و قبل از اینکه شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را کاهش دهند، ۳۵ درصد کاهش یافته است.
طبق خبرهای رسیده فرودگاه های ایران نیز کاهش ۸۰ درصدی مسافر به دلیل شیوع کووید۱۹ تجربه کرده اند. رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در اینباره با اشاره به کاهش درآمد پروازهاي عبوري و ناوبري هوايي ايران پيش بيني کرد که تعداد مسافران فرودگاه هاي کشور در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۴۷ درصد کاهش يابد.
با همه این اخبار ناامید کننده اما حالا مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفته است که به واسطه شیوع ویروس کرونا و با گذشت زمان شاهد افزایش میزان پروازها از حداقل ۱۳۰ پرواز به بیش از ۳۳۰ پرواز روزانه هستیم که در یک شیب ملایم روبه بهبود است.
سیاوش امیرمکری در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پروازهای عبوری بعد از کرونا و تاثیر آن بر درآمد این شرکت اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا این مساله بر میزان پروازهای روزانه تاثیر بسزایی داشت و تقریبا حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش را شاهد بودیم.
وی افزود: این مساله به مرور زمان و برقراری یکسری پروازهای بین‌المللی در یک شیب ملایم روبه‌ بهبود بوده و تقریبا از ۸ تا ۹ ماه گذشته که حداقل ۱۳۰ پرواز را تجربه کرده بودیم به بیش از ۳۳۰ روزانه پرواز رسیده است.
امیرمکری در ادامه بابت آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام فرودگاهی کشور و اینکه برنامه‌ریزی برای پایان آن‌ها به چه شکل است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی تا پایان امسال ۲۱ پروژه در برنامه بوده است که تا انتهای سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهند رسید.
گفتنی است که بر اساس پژوهشی که توسط کارگروه تخصصی معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت در خصوص آخرین تحولات صنعت هوانوردی در ایران و جهان انجام شده، پیش بینی می شود، تعداد مسافران پروازهای بین المللی طی سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه ۱۰۲ تا ۱۱۳ میلیون نفر کاهش یابد که کاهش ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری درآمد این حوزه را به دنبال دارد. همچنین پیش بینی می شود در منطقه خاورمیانه شاهد کاهش ۲۱ تا ۲۴ میلیون نفری مسافران داخلی و کاهش دو میلیارد دلاری درآمد این بخش باشیم.
بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال ۲۰۲۰ در جهان شاهد کاهش ۹۷ میلیارد دلاری (۵۷ درصدی) درآمد فرودگاهی و کاهش ۵۵ درصدی درآمد مسافری شرکت های هواپیمایی خواهیم بود. در ۶ ماهه اول سال میلادی فرودگاه های جهان با کاهش درآمد ۶٫۲ میلیارد دلاری در این بخش روبرو بودند.
این در حالی است که فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاهها در ایران نیز در فروردین ۹۹، با انجام ۹۲۴۹ فروند نشست و برخاست توانسته اند حدود ۷۵۳ هزار مسافر را به همراه حدود ۹ میلیون کیلوگرم بار و مرسولات پستی جابه جا کنند.
ایران با بیش از ۴۶ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و ناوبری هوایی نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۸ دنیا را از نظر کاهش درآمدهای ناوبری به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود در پایان سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۴۷ درصدی تعداد مسافران فرودگاه های کشور باشیم.
این در حالی است که در فروردین ۹۸، حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاهها جابه جا شده بود و حالا به دلیل شیوع کرونا فرودگاهها کاهش ۷۰ درصدی در نشست و برخاست و کاهش ۷۹ درصدی ارسال و پذیرش بار را تجربه کرده اند.
حالا امیرمکری برای رهایی از تاثیرات کرونا و برای افزایش پروازهای عبوری آسمان ایران راهکارهایی نیز پیشنهاد داده است. یکی از پیشنهادها، تغییر رویه و قانون محاسبه هزینه خدمات ناوبری هوایی کشور و اخذ مجوز از دولت برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که بر اساس آن ضمن رعایت قوانین و نظارت های لازم، امکان ارائه مشوق بر مبنای شرایط محیطی، بین المللی به مشتری های عمده در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گیرد.
از دیگر راهکارها می توان به تهیه و تدوین یک برنامه جامع بازاریابی و مدیریت مشتری و خدمات در حوزه هوانوردی، اقدام جدی و سریع در خصوص حذف رویه فعلی موضوع double identification از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مشترک و استفاده از روش های نوین جایگزین، ارتقای کیفیت خدمات ناوبری هوایی و اعتمادسازی مجدد در مشتریان از طریق اجرای کامل پروژه بازطراحی ساختار فضا، اشاره کرد.