معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهر چابهار و پیرامون آن مطابق طرح جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انجام خواهد شد، افزود: در این طرح، بر ضرورت حفظ بافت سنتی و گردشگری منطقه تاکید شده است. فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه […]
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهر چابهار و پیرامون آن مطابق طرح جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انجام خواهد شد، افزود: در این طرح، بر ضرورت حفظ بافت سنتی و گردشگری منطقه تاکید شده است. فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری از اینکه در پروژه توسعه چابهار، تمامی طرحهای فرادست، جامع و تفصیلی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفتهاند، اظهار کرد: در طرح ویژه مکران که یک طرح فرادستی است و از میناب تا خروجی بندر گوادر را در بر میگیرد، برنامهریزی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ انجام شده است و برنامهریزی درباره چگونگی توسعه منطقه صورت پذیرفته است. وی با اشاره به تجربه تلخی که در شهر عسلویه طی سالهای گذشته رخ داد، خاطرنشان کرد: از نظر من اتفاقی که در عسلویه افتاد، به نبود برنامهریزی صحیح و دقیق شهری مربوط میشود که تبعات آن هم برای مردم و هم برای صنعت، پتروشیمی و نفت مشکلات بسیاری را به همراه آورد. صادق مالواجرد گفت: با توجه به اینکه برنامهریزی جهت اسکان جمعیت در جنوب کشور جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است، اکنون در منطقه مکران، این اتفاق بهطور کلان برنامهریزی شده است و جانمایی سایتهای صنعتی، محیط زیستی، اقتصادی و پتروشیمی و نقاط جمعیتی آن علاوه بر شهر چابهار و محدودههای آن، در شهرهای جدید مکران و تیس نیز صورت پذیرفته است. معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نقشههای توسعه منطقه چابهار از سوی وزیر راه و شهرسازی به اعضای هیات دولت ابلاغ شده است، افزود: اینها مواردی هستند که اگر جمعیت به این منطقه بیاید، پیشبینیهای لازم جهت اشتغال، صنعت و مسکن آن انجام شده باشد. وی گفت: یکی از نکات مطرح در این منطقه مربوط به طرح جامع شهر چابهار است. این طرح بعد از سالها توانست مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری را اخذ کند و نه تنها برای توسعه شهر و جمعیتپذیری و خدمات آن پیشبینیهای لازم انجام شده است، بلکه برای حریم چابهار نیز از کمپ تا رمین که فعلاً روستا و سکونتگاههای غیر رسمی هستند، در برنامه ساماندهی و توسعه پیشبینی شده است. صادق مالواجرد تصریح کرد: اساساً در گذشته در تدوین طرحهای جامع، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهنشین مورد توجه قرار نمیگرفتند و در نتیجه صورت مساله پاک میشد؛ اما در طرح جامع چابهار تمامی این مناطق دیده و در طرح لحاظ شدهاند. دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: نکتهای که در طرح توسعه چابهار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بندر قلب تپنده چابهار است و باید مسیر ورود و خروج وسایل نقلیهای که به بندر تردد دارند، در تمامی طرحها مورد توجه واقع شوند. وی با یادآوری از اینکه مسیر دسترسی به بندر چابهار ریل و جاده ترانزیت خواهد بود، افزود: هر چند سالیان است که در خصوص احداث مسیر حملونقل بار تصمیمگیری قاطعی انجام نشده است؛ اما خوشبختانه با همکاری و تعاملی که بین بندر و شهر از طریق طرح جامع به وجود آمد، مقرر شد که در احداث این مسیر، ارتباط شهر تاریخی و فرهنگی چابهار با دریا قطع نشود. این نکته مهمی است که مردم چابهار روی آن بسیار تأکید دارند. صادق مالواجرد گفت: با توجه به اینکه ارتزاق مردم و همچنین صنعت گردشگری در این منطقه به دریا ارتباط دارد، در طرح جامع هماهنگیهای لازم بین شهر و بندر کاملاً دیده شده است و همچنین طی سفری که با حضور مقام عالی وزارت به این منطقه انجام شد، از آلترناتیوهایی که قرار بود این اتصال را به وجود بیآورد بازدید به عمل آمد و به امید خدا در جلسات بعدی که برگزار میشود با تأکیدی که وزیر محترم دارند و با هدف اینکه دسترسی مردم به دریا نباید قطع نشود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تمامی تصمیمها بر اساس طرح جامع بهگونهای است که ارتباط شهر با بندر وجود داشته باشد و هماکنون نیز باید آلترناتیوهای اجرایی آن انجام شود. وی با اشاره به اینکه پارک بهاران تنها پارک ساحلی در چابهار است و در زیبایی و گردشگری این منطقه سهم به سزایی دارد، گفت: خوشبختانه با تعاملی که با سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شد، این پارک در طرح توسعهای آسیب نمیبیند و تجهیز و ساماندهی این پارک مطابق طرح جامع انجام خواهد شد. صادق مالواجرد عنوان کرد: اگر قرار است که توسعه در منطقه چابهار اتفاق بیافتد، حتماً مردم شهر باید منتفع شوند و اکنون نیز هماهنگیهای لازم با منطقه آزاد چابهار به وجود آمده است و قرار شده که طرحهای ویژهای در این منطقه صورت پذیرد. وی تاکید کرد: طرحهای منطقه آزاد باید بهگونهای باشند که با دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری هماهنگ باشند تا در نتیجه این همافزایی، اقدامات اجرایی بهتری در این منطقه انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که «چه اقداماتی بهمنظور حفظ زیبایی و معماری بافت سنتی چابهار انجام خواهد شد؟» گفت: در طرح تفصیلی شهر چابهار، توجه ویژهای به بافت تاریخی و نوع ساختمان و ابنیهای که قرار است در این شهر ساخته شود، شده است. صادق مالواجرد اظهار کرد: طی جلسهای که با شهردار چابهار برگزار شد، تأکید شده است که نوع ساختمانهایی که در این شهر ساحلی ایجاد میشود باید با معماری شهرهای دیگر متفاوت باشند و از ضوابط و مقررات ویژهای پیروی شود.
ارایه راهکارهای کاهش مخاطرات فرونشست زمین
در مناطق شهری و برونشهری در همکاری
با سازمان زمین شناسی
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که آن مرکز در خصوص حوزه حمل و نقل و ساختمان، راهکارهای کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی را در دستور کار دارد از تهیه و تدوین نقشه مخاطرت راهها خبر داد. محمد شکرچیزاده در خصوص اقدامات آن مرکز در راستای ارایه راهکارهای عملیاتی برای کاهش مخاطرات فرونشست زمین در راهها، محورهای برونشهری و شقوق حمل و نقل و همچنین ساختمانها در مراکز شهری،گفت: در موضوع راه و انواع آن، مرکز تحقیقات در دو موضوع مخاطرات و کاهش آنها و همچنین ایمنی راهها، مجموعه مطالعات و راهبردهایی را در دست مطالعه دارد. مرکز تحقیقات، تلاش کرده است تا نقشه مخاطرات را برای راههای کشور تهیه کند تا چنانچه، زمین لغزشی رخ دهد یا عدم پایداری ایجاد شود، دستورالعمل هایی برای مواجهه با بحران برای دستگاههای اجرایی وجود داشته باشد. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در خصوص ایمنی راهها نیز برنامه عملیاتی به تصویب کمیسیون ایمنی راهها رسیده و در حال ابلاغ است. اجرایی شدن برنامه عملیاتی ایمنی راهها به کاهش تصادف جادهای کمک میکند. شکرچیزاده در بیان دیگر برنامههای مرکز در خصوص راهها، توضیح داد: بهبود کیفیت قیر و آسفالت از دیگر برنامههای در دست اجرای مرکز است که با دستور وزیر مبنی بر ارقای کیفی قیر این اقدامات در مرکز در حال پیگیری است. به گفته وی، افتتاح سامانه قیرهای عملکردی و ارایه آن به دستگاههای مختلف، این امکان را فراهم میکند تا برای هر پروژه، نوع قیر متناسب با شرایط اقلیمی همان منطقه و ترافیک آن در دسترس قرار بگیرد. همکاری مرکز در خصوص کیفیت قیر در آینده نزدیک با آزمایشگاه مکانیک خاک، تاثیرگذاری فراوانی در ارتقای کیفی ساخت راهها خواهد داشت. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همچنین امضای تفاهمنامه همکاری مرکز تحقیقات با سازمان زمینشناسی را که ۱۴ آبان ماه به امضا رسید، راهکاری مناسب در راستای اجرای بند ض ماده ۱۴قانون مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: با امضای این تفاهم نامه مرکز تحقیقات در همکاری با سازمان زمین شناسی، حوزه عمل فرونشست و راهکارهایی را که م یوشد مقدار فرونشست را کاهش داد شناسایی و معرفی می کند. این همکاری مشترک کمک میکند تا به شکل مستقیم و غیرمستقیم هم در خصوص کاهش مخاطرات در محورهای برون شهری در خصوص راه ها و هم در بخش ساختمان و مسکن در مناطق شهری، گامهای موثری برداریم. وی پیشبینی کرد تا با اقداماتی که مرکز در دستور کار دارد، گامهای موثری در افزایش بهرهوری در حوزه ساخت و بهرهبرداری از راهها و ساختمانها در سراسر کشور برداشته شود.