تعیین مهلت ۳ماهه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی صحت ندارد
تعیین مهلت ۳ماهه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی صحت ندارد

      مدیرکل نام‌نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به درج مطلبی در رسانه ها پیرامون صدور بخشنامه ای مبنی بر تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی و مختومه شدن پرونده در صورت عدم پرداخت آنها، گفت: این مطلب خلاف واقع بوده و سازمان محدودیتی برای […]

 

 

 

مدیرکل نام‌نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به درج مطلبی در رسانه ها پیرامون صدور بخشنامه ای مبنی بر تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی و مختومه شدن پرونده در صورت عدم پرداخت آنها، گفت: این مطلب خلاف واقع بوده و سازمان محدودیتی برای این طیف از کارگران شاغل ایجاد نمی کند.
محمد محمدی اظهار کرد: احراز اشتغال هر بیمه شده در شغل خود اعم از قالیبافی، کارگر ساختمانی ، راننده و … از اختیارات سازمان بوده و در جهت جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی از منابع مقرر تعیین شده است.
وی ادامه داد: این سازمان در جهت بهره مندی کلیه کارگران شاغل در امر ساختمانی از مزایای قانون تامین اجتماعی، ترتیبی اتخاذ کرده که کارگران ساختمانی حق بیمه هر ماه را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کنند
محمدی درباره وضعیتی که بیمه شده شاغل در امر ساختمانی از پرداخت حق بیمه ماهیانه خودداری و یا پرداخت حق بیمه را فراموش کرده باشد گفت: با توجه به اینکه ارائه تعهدات قانونی از جمله درمان به این گروه از کارگران ساختمانی از اهمیت ویژه ای برای سازمان برخوردار است لذا مقرر شده؛ اولا حق بیمه را به صورت ماهیانه پرداخت کنند و دوم اینکه در صورتی که سه ماه پس از گذشت آخرین پرداخت حق بیمه ( سه ماه از مدت پرداخت گذشته باشد) و یا به دلایل مختلف بیمه آنها ( از جمله با انجام بازرسی های دوره ای ) قطع شده باشد مجددا امکان بازرسی تحقیقی و بازگشت بیمه آنها به بیمه کارگران ساختمانی فراهم شود. مدیرکل نام‌نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: از این رو هیچگونه محدودیتی در پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی وجود ندارد و حتی در صورت عدم پرداخت حق بیمه، این سازمان با توجه به اختیارات قانونی حق بیمه مربوطه را مطالبه و تعهدات قانونی را ارائه می کند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه مقرر است ترتیبی اتخاذ شود که از طریق ارسال پیامک هر کارگر ساختمانی بتواند از سوابق بیمه پردازی خود مطلع شود.
محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر از طریق کد دستوری # ۱۴۲۰* ۴ * هر یک از بیمه شدگان عزیز می توانند از آخرین وضعیت بیمه پردازی خود مطلع شوند عنوان کرد: با عنایت به مراتب اشاره شده تلاش این سازمان در پوشش بیمه ای کلیه کارگران ساختمانی شاغل در امر ساختمانی و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده و قطع بیمه پردازی غیرافراد کارگر ساختمانی از محل منابع حق بیمه ساختمانی است.

 

اختصاص خط مشاوره خاص کادر درمان

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور می‌گوید: طبق برآوردها ۱۶۴۶ مورد از تماس‌ها با صدای مشاوره بهزیستی در تهران مربوط به کادر درمان بوده است.
بهزاد وحیدنیا با اشاره به میزان تماس‌های تلفنی با خط مشاوره ۱۴۸۰ از دوران شیوع کرونا تاکنون بیان کرد: از ابتدای دوره شیوع کرونا تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی گرفته شده است که ۵۷ هزار مورد از این تماس‌ها مستقیما در ارتباط با موضوع کرونا بوده است.
وحیدنیا با اشاره به میزان تماس‌های برقرار شده و مشکلات خانوادگی بیان کرد: چه در دوران کرونا و چه در دوران قبل از شیوع کرونا اغلب افرادی که در زمینه مشکلات خانوادگی با خط مشاوره بهزیستی تماس می‌گیرند، دارای مشکلاتی با همسر، کودک و مشکلات بین فردی هستند.
به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور، ۲۹ درصد مشکلات خانوادگی مربوط به مشکلات کودکان بوده است.
وی در ادامه به میزان تماس‌های کادر درمان و خانواده‌های آن‌ها با صدای مشاور بهزیستی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه برای مشاوره به جامعه، خدماتی تعریف شده است بهزیستی برای کادر درمان نیز فضایی فراهم کرده و خط اختصاصی برای مشاوره به کادر درمانی در نظر گرفته است. طبق برآوردها ۱۶۴۶ مورد از تماس‌ها با صدای مشاوره بهزیستی در تهران مربوط به کادر درمان بوده است.
وحیدنیا در ادامه با بیان اینکه در دوران کرونا سازمان بهزیستی سامانه خودارزیابی و روانشناختی را برای بررسی وضعیت استرس و اضطراب و افسردگی مردم راه‌اندازی کرد، گفت: در این سامانه پرسشنامه‌های روانشناختی طراحی شده که افراد براساس پاسخ‌های خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و براساس وضعیت روانشناختی خود توصیه‌هایی را جهت بهبودی دریافت می‌کنند. حتی برخی از این افراد به سامانه‌های مشاوره تلفنی و یا حضوری ارجاع می‌شدند؛ به نظر می‌رسد راه‌اندازی این سامانه توانسته است دسترسی مردم را به این نوع خدمات افزایش دهد.