زهرا ایرانشاهی/ اگرچه طبق پیش بینی ها در آینده ای نه چندان دور، درآمد حاصل از پروازهای عبوری از آسمان کشور تا هزار میلیلارد تومان برآورد شده است اما در حال حاضر تعداد مسافران پروازی با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده است. به گزارش جمله، این اتفاق که بیشتر به دلیل شیوع کرونا […]
زهرا ایرانشاهی/
اگرچه طبق پیش بینی ها در آینده ای نه چندان دور، درآمد حاصل از پروازهای عبوری از آسمان کشور تا هزار میلیلارد تومان برآورد شده است اما در حال حاضر تعداد مسافران پروازی با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده است.
به گزارش جمله، این اتفاق که بیشتر به دلیل شیوع کرونا و سپس مساله تحریم ها رخ داده، می تواند زنگ خطری برای حیات ایرلاین های داخلی باشد.
در همین ارتباط، رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران تاکيد دارد که با توجه به مدل هاي پيش بيني بين المللي، تعداد مسافران فرودگاهي کشور در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴۶ درصدي به ۱۴٫۵ ميليون مسافر برسد.
سیاوش امیرمکری با بیان این مطلب عنوان کرد: بر اساس بررسی آخرین تحولات صنعت فرودگاهی و هوانوردی مرتبط با کرونا پیش بینی می شود که مسافران بین المللی در خاورمیانه به میزان ۱۱۵ تا ۱۱۶ میلیون نفر و درآمد این حوزه نیز به میزان ۲۱ میلیارد دلار کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به کاهش ۵۹ تا ۶۰ درصدی مسافران بین المللی و کاهش ۶۰ درصدی مسافران فرودگاه ها همچنین کاهش ۱۰۴ میلیارد دلاری درآمدهای فرودگاهی دنیا در سال ۲۰۲۰، گفت: در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ درآمد خدمات ناوبری هوایی دنیا ۱۱٫۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در صورت تبعیت صنعت هوانوردی ایران از مدل های پیش بینی بین المللی برای خاورمیانه شاهد کاهش ۴۶ درصدی در تعداد مسافران هوایی خواهیم بود که به تبع آن درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی فرودگاهی نیز کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
امیرمکری افزود: پیش از کرونا پیش بینی می شد که سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران هوایی ۲۶٫۸ میلیون مسافر شود که اکنون این پیش بینی با کاهش ۴۶ درصدی به ۱۴٫۵ میلیون مسافر رسیده است.
این در حالی است که براوردهای کاهش درآمدهای پروازی در ۶ماهه اول امسال نشان می دهد که ایران با بیش از ۴۶ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و ناوبری هوایی نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۸ دنیا را از نظر کاهش درآمدهای ناوبری به خود اختصاص داده است. در عین حال، روند بازگشت پروازهای عبوری از فضای کشور نیز طبق برآوردها با شیب مثبت و به صورت ملایم در حال انجام است.
راههای جبران زیان وارده به بدنه صنعت هوایی
یکی از پیشنهادهایی که تا کنون ارائه شده است، تغییر رویه و قانون محاسبه هزینه خدمات ناوبری هوایی کشور و اخذ مجوز از دولت برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است که بر اساس آن ضمن رعایت قوانین و نظارتهای لازم، امکان ارائه مشوق بر مبنای شرایط محیطی، بینالمللی به مشتریهای عمده در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گیرد.
از دیگر راهکارها میتوان به تهیه و تدوین یک برنامه جامع بازاریابی و مدیریت مشتری و خدمات در حوزه هوانوردی، اقدام جدی و سریع در خصوص حذف رویه فعلی موضوع double identification از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مشترک و استفاده از روشهای نوین جایگزین، ارتقای کیفیت خدمات ناوبری هوایی و اعتمادسازی مجدد در مشتریان از طریق اجرای کامل پروژه بازطراحی ساختار فضا، اشاره کرد.
این در حالی است که میزان درآمدهای نفتی کشور نیز متاثر از تحریم ها تا حد زیادی کاهش یافته است و چنین اتفاقی از میزان کمک دولت به مجموعه های آسیب دیده از کرونا نیز به میزان قابل توجهی می کاهد. بطور کلی یکی از راه های جایگزین این کصری بودجه را نیز افزایش صادرات فلزات که امکان استخراج و سپس تولید قطعات از طریق آن ممکن است، دانسته اند. تا به این ترتیب دولت نیز بتواند با افزایش بودجه به مجموعه های متبوع خود برای گذر از این گردنه تنگ و سخت اقتصادی اندک توانی داشته باشد. افزایش صادرات به کشورهایی که امکان صدور اجناس و کالاهای ایرانی هنوز به آنها وجود دارد و توسعه صنایع دستی از این دست اقدامات می تواند باشد.
گفتنی است که بر اساس پیش بینی ها در پایان سال ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ شاهد انجام ۱۱۲ هزار پرواز عبوری و کسب درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خواهیم بود. بر اساس پیش بینی متوسط، تعداد پروازهای عبوری ۸۳ هزار مورد با کسب درآمدی بالغ بر ۷۹۰ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین بر اساس پیش بینی بدبینانه تعداد پروازهای عبوری سال ۲۰۲۰ تنها ۵۳ هزار مورد و درآمد حاصل نیز ۵۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.
در سطح جهانی نیز اتحادیه بین المللی فرودگاهها (ACI) با هدف بازآفرینی صنعت بازآفرینی صنعت فرودگاهی و بازگشت اعتماد عمومی به سفرهای هوایی اقدام به ارایه راهکارها و سیاستهای جدید خود بر اساس شعار تجربه سفر سلامت کرده که هدف آن در واقع تحقق تجربه مسافرت سلامت و ایمن مسافران هوایی از طریق پیشگیری از انتقال و محافظت مسافران در برابر آلودگی های ویروسی است.
طرح هوشمندسازی خدمات فرودگاهی کشور به عنوان یکی از راهکارهای اصلی و فوری ACI موردتاکید قرار گرفته و فرودگاه های بینالمللی در منطقه خاورمیانه و جهان اقدامات جدی را در این خصوص آغاز کرده اند و تحقق سفر بدون تماس فیزیکی به عنوان هدف اصلی این طرح عنوان شده است.