ماهور مهراد / ردگیری هواپیماهای مسافری، تهدید و خطرات حملات سایبری به سیستمهای حمل و نقل هوایی، تبادل اطلاعات ایمنی و مسائل مسافری مخل نظم و امنیت و ایمنی عملیات پروازها از اهداف به روزرسانی سیستم های پروازی و هوانوردی است. این در حالی است که نسبت به امکانات، می توان گفت توان […]
ماهور مهراد /
ردگیری هواپیماهای مسافری، تهدید و خطرات حملات سایبری به سیستمهای حمل و نقل هوایی، تبادل اطلاعات ایمنی و مسائل مسافری مخل نظم و امنیت و ایمنی عملیات پروازها از اهداف به روزرسانی سیستم های پروازی و هوانوردی است. این در حالی است که نسبت به امکانات، می توان گفت توان عملیاتی پروازهای کشور با داخلی سازی قطعات و ادوات موردنیاز، در یکی دو سال گذشته ارتقا یافته است.
حالا مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بر جذاب کردن فضای کشور جهت بازگشت پروازهای بینالمللی و افزایش ترافیک پروازی تأکید کرده و گفت: امیدواریم با عمل به شعار ایمنی، امنیت و سلامت، شاهد رشد و توسعه فعالیتها در چارچوب برنامهها و اهداف راهبردی شرکت باشیم.
سیاوش امیرمکری افزود: بهعنوان یک شرکت درآمد هزینهای، با کاهش شدید درآمدها باید هزینهها را مدیریت کرده و به دلیل تحریمهای همهجانبه در تأمین تجهیزات و سیستمها با استفاده از توان تولید داخلی اقدام کنیم.
این در حالی است که در حال حاضر با کاهش ۸۰ درصدی درآمد هوانوردی، محدودیت هایی در زمینه هوانوردی بوجود آمده که پیش از این سابقه نداشته است.
امیرمکری بر محدودیتهای بینالمللی از لحاظ تحریم جهت تأمین نیازها اشاره کرد و گفت: امروز در تأمین تجهیزات با مشکلات زیادی مواجه هستیم اما با همکاری شرکتهای دانشبنیان و توان داخلی تا حدودی توانستیم نیاز خود را تأمین کنیم.
جذاب کردن فضای کشور جهت بازگشت پروازهای بینالمللی و افزایش ترافیک پروازی، تنها از طریق رشد کیفی صنعت اتفاق نمی افتد بلکه اصلاح قوانین نیز از ملزومات این امر است.
در این زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از موافقت دولت در خصوص اصلاح آییننامه اجرایی قانون وصول بخشی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین خبر داد.
سیاوش امیرمکری با بیان اینکه هیات وزیران با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح «آییننامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول بخشی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» موضوع تعرفه خدمات در پاویون، تعرفههای خدمات ناوبری و فرودگاهی موافقت کرد، افزود: به دنبال این موافقت، تعرفهها در بخش هوانوردی عمومی در فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ۷۵ تا ۹۰ درصد تعدیل و هواپیماهای آموزشی از معافیت ۵۰ درصدی در پروازهای ناوبری برخوردار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفت: هدف از ارائه پیشنهاد مذکور افزایش سطح رقابتپذیری خطوط هوایی کشور با سایر خطوط هوایی منطقه و همچنین تثبیت جایگاه راهبردی هوایی کشور برای شرکتهای هواپیمایی بینالمللی و به تبع آن ایجاد و افزایش درآمدهای پایدار برای صنعت هوانوردی کشور است.
به گفته امیرمکری یکی از نکات مهم در این اصلاحیه توجه ویژه به برنامه توسعه هوانوردی عمومی است و برای اولین بار در تاریخ صنعت هواپیمایی کشور است که به هوانوردی عمومی هویت حقوقی و مستقل داده شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها اظهار داشت: شفافسازی تعاریف هواپیما و هوانوردی عمومی در راستای مفهوم یکسان از عبارات مذکور، تفکیک جدول عوارض ناوبری و فرودگاهی به دو جدول جداگانه مربوط به هواپیماهای با تناژ بیشتر و کمتر از ۹ هزار کیلوگرم و نحوه محاسبه آنها در راستای حمایت از توسعه هوانوردی عمومی، افزایش درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، منطقی نمودن گروهبندی فرودگاهها با لحاظ ترافیک و حجم مسافری آنها بهمنظور رونق و توسعه پرواز فرودگاههای کم ترافیک و مناطق کمتر توسعه یافته کشور، امکان کاهش و یا افزایش تعرفههای ناوبری و فرودگاهی تا سقف ۵۰ درصد با تصویب هیأت مدیره شرکت بهمنظور رسیدن به رونق و توسعه حملونقل هوایی، ایجاد و حفظ شرایط رقابتی، عکسالعمل سریع به تغییرات بازار، افزایش درآمد، کاهش بوروکراسی اداری، توسعه بازار هدف (پروازهای عبوری و پروازهای بینالمللی)، توسعه و رونق هوانوردی عمومی در کشور و اعطای مشوقهای لازم بهمنظور توسعه شبکه پروازی بهصورت Hub & Spoke توسط با شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهعنوان متولی ارائه خدمات فرودگاهی به شرکتهای هواپیمایی، پیادهسازی سیاستهای تشویقی جهت ترغیب شرکتهای هواپیمایی به انعقاد قرارداد و اجرای تعهدات مربوطه و اصلاح فرآیند وصول درآمدها، از قابلیتهای آییننامه اجرایی مصوب است.
گفتنی است که در سال گذشته نیز در بخش اصلاح تعرفههای فرودگاهی و ناوبری در دو مرحله اقدام شد که در نخستین گام با استفاده از ظرفیتهای فعلی ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، ۳۰ درصد از میزان تعرفه های هواپیماهای تا حداکثر وزن برخاست ۲۰۰۰ کیلوگرم کاهش یافته و در مرحله دوم برای اصلاح اساسی آیین نامه اقدام شد.
این در حالی است که توسعه بخش های دیگر صنعت هوایی موجب می شود تا به دلیل محدودیت ناوگان هوایی، از بخش بزرگی از فرودگاه ها که دارای ظرفیت خالی هستند، تستفاده شود. توسعه ایرتاکسی یکی از این بخش هاست که به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایر تاکسی را در دست اقدام است.
همچنین هفتم خردادماه امسال بود که در جلسهای با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تفاهمنامهای در حوزه هوانوردی عمومی به امضا رسید که توسعه همین برنامه ها توانسته و می تواند در جهت رشد صنعت هوایی و اقبال کشورهای دیگر به آسمان ایران موثر باشد..