رضا شریعتی، روزنامه نگار: با همت  وزارت راه و شهرسازی و  اداره کل راه آهن شمال  قطار گردشگری خبرنگاران حوزه وزارت راه با حضور ۲۰۰ خبرنگار از استان  تهران به ایستگاه ورسک در سوادکوه رسید تا خبرنگاران از شاهکاره مهندسی زمان خود بازدید کنند.   مدیرکل راه آهن شمال در این مراسم با بیان […]

 

رضا شریعتی، روزنامه نگار:

با همت  وزارت راه و شهرسازی و  اداره کل راه آهن شمال  قطار گردشگری خبرنگاران حوزه وزارت راه با حضور ۲۰۰ خبرنگار از استان  تهران به ایستگاه ورسک در سوادکوه رسید تا خبرنگاران از شاهکاره مهندسی زمان خود بازدید کنند.

 

مدیرکل راه آهن شمال در این مراسم با بیان اینکه در شرایط فعلی وظیفه راه آهن شمال نگهداری از پل ورسک به عنوان اثر مهم تاریخی و در دست بهره برداری است، گفت: فعالیت نگهدارنده راه آهن شمال برای پل ورسک شامل شست و شوی سنگ و مصالح، سنجش مقاومت پل، برچیدن مصالح ساختمانی فرسوده و جایگزینی با مصالح جدید و ترک گیری مصالح رو و زیر پل است.

 

یوسف گران پاشا با اشاره به قدمت تاریخی این پل اظهار کرد:

پل ورسک در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید و اکنون بیش از ۷۵ سال از عمر  آن می گذرد، ولی همچنان سر پاست و با ضریب اطمینان بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل راه آهن شمال گفت: براساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر برای سنجش مقاومت پل ورسک منعقد شده است، سنسوری بر روی پل نصب شده که میزان ضربه های ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی می کند و درصورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم را ارسال می کند.

مدیرعامل راه آهن شمال با تاکید بر اینکه هر ساله از طریق کارشناسان داخلی  نظارت فنی صورت می گیرد، افزود : با این حساب هیچ کس نمی تواند پیش بینی بروز مشکل برای این پل داشته باشد.

مدیر کل راه آهن شمال با بیان اینکه  در حال حاضر قدمت برخی ابنیه ها در جهان به یک هزار سال هم می رسد، افزود: تنها راهکار بهینه برای بهره برداری از آنها ، نگهداری اصولی و درست است.

مدیرکل راه آهن شمال گفت: هم اکنون پل ورسک توانایی نگهداری ۴۰۰ تن وزن قطار و واگن ها را دارد و روزانه افزون بر ۱۶ رام قطار مسافری و بیش از ۳۰ رام قطار باری از این پل تردد می کنند.

به گفته وی، سالانه ۲٫۵ میلیون تن بار از روی پل ورسک حمل می شود و این ظرفیت با برقی شدن قطار و بهره برداری از اسکله رورو در بندرامیرآباد به ۷٫۵ میلیون تن خواهد رسید.

این مسئول با تاکید بر اینکه

خط ریلی حدود ۴۰۰ کیلومتری شرکت راه آهن شمال در مسیر خود از جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی برخوردار است، افزود: حمل و نقل ریلی ضریب اطمینان بالایی دارد و هر ساله مسافران زیادی را جابجا می کند.

مدیرکل راه آهن شمال همچنین با اشاره به طرح برقی کردن قطار محور شمال  از سوی پیمانکاران روسی اظهار کرد: مرحله اول این طرح برای تجهیز امکانات در کشور سازنده پیگیری می شود و در مجموع تا ۱۴۰۱ این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: با روسی ها در نوع قرارداد اختلاف وجود داشت که رایزنی برای رفع مشکل ادامه دارد و در اجرای پروژه تاثیر چندانی ندارد.

مدیرکل راه آهن شمال هم چنین با اشاره به خبر منتشر شده در خصوص آتش سوزی قطار مسافر بری تهران به ساری گفت: آنچه که به عنوان آتش سوزی از آن یاد شده، روال معمول حرکت قطارهای دیزل در این مسیر است به این معنی که از ایستگاه گدوک تا پل سفید بیشترین شیب ریل راه آهن وجود دارد که قطارها

برای باقی ماندن در مسیر می باید از سرعت خود بکاهند .

گران پاشا ادامه داد: کاستن سرعت و ترمز زدن زیاد برای کنترل قطار باعث بلند شدن دود

از چرخ ها و  در ترمز قطار می شود که این حالت عادی است و ما آموزش های لازم برای کنترل این شرایط را به کارمندانمان دادیم.

گران پاشا شیب ریل راه آهن در برخی نقاط از گدوک تا پل سفید را ۲۸ در هزار متر اعلام کرد و گفت : این بیشترین شیب موجود در خطوط ریلی کشور به شمار می رود .

*مازندران مهد کشتی

محمود ذوالفقاری معاون اداره کل راه و شهرسازی مازندران، در سخنانی کوتاه این استان را مهد کشتی و فرهنگ معرفی کرد و افزود: مازندرانی ها از حضور مهمان خوشحال می شوند.

 

*تولید ۶۰۰ هزار خبر در حوزه راه و شهرسازی

 

سید قاسم بی نیازی، مدیرروابط عمومی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خبرنگاران و مسئولان دو بال یک پرنده برای توسعه اجتماعی   روانی کشور هستند، گفت: در دورانی که خروج ترامپ از برجام و بدعهدی فشار بر روی مردم است خبرنگاران باید امید ساز باشند.

وی هم چنین از تولید ۶۰۰ هزار مطلب در حوزه راه و شهرسازی خبر داد.

 

در پایان این مراسم علی حسن نژاد، کارشناس فرهنگی مازندرانی با استفاده از ساز لله وا، کشتی لوچو و رقص های محلی برنامه شاد و مفرحی برای گردشگران  فراهم کرد