زهرا ایرانشاهی/ آیین گرامیداشت چهل و دومین سالگرد ورود امام خمینی (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. دیروز روز ۱۲ بهمن، با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بهاتفاق هیات همراه مراسم آئینی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد ورود امام خمینی(ره) به ایران […]
زهرا ایرانشاهی/
آیین گرامیداشت چهل و دومین سالگرد ورود امام خمینی (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. دیروز روز ۱۲ بهمن، با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بهاتفاق هیات همراه مراسم آئینی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد ورود امام خمینی(ره) به ایران در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد.
در این مراسم، ابتدا سرود ملی از سوی تشریفات ارتش نواخته شد و پسازآن طی آئینی لحظه تاریخی ورود امام به ترمینال یک فرودگاه مهرآباد گرامی داشته شد.
پس از انجام این مراسم آئینی، وزیر راه و شهرسازی به همراه هیات همراه اقدام به افتتاح سالن ورودی ترمینال یک مهرآباد، سرویس رود رمپ فرودگاه، ایر بریج و پیرهای سالن ترانزیت یک، فود کورت ترمینال دو، پروژههای مربوط به برج مراقبتهای پرواز فرودگاه کرد و پس از آن از برج تقرب فرودگاه بازدید به عمل آوردند.
تاکيد وزير راه و شهرسازی بر توسعه هرچه بيشتر
صنعت هوانوردی کشور
وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح پروژه هاي فرودگاه بين المللي مهرآباد تاکيد کرد که بخش هوانوردي کشور بايد توسعه يابد و کساني که در اين مسند مديريت را بر عهده دارند، اين موضوع را با جان و دل باور دارند.
محمد اسلامی عنوان کرد: لحظات ورود امام به کشور لحظات ماندگاری است در شرایطی که همه امیدها به وی بود در شرایطی که نفسها همه حبس شده بود و کسی باور نمیکرد رژیم تا دندان مسلح پهلوی و متحدان آنها ساقط شود، امام (ره) وارد کشور شد و حکومتی را با تکیه بر اراده ملت پایه گذاری کرد که تا امروز مقتدر و فعال است.
وی افزود: دشمنان باور نمیکردند جمهوری اسلامی مستقر شود و حرف از یک ماه و دو ماه میزدند و معتقد بودند برمیگردند و ایران را رها نمیکنند و این آرزو را به گور بردند و ملت ایران دست از سربلندی بر نمیدارد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز باید خدا را شاکر باشیم که با رهبری مقام معظم رهبری و هدایت ایشان توانستیم مسیر بالندگی را طی کنیم و خودباوری در جهت حرکت به سمت مؤلفههای پیشرفت در مسیر جمهوری اسلامی شکل گرفته است.
اسلامی افزود: دشمنان ما با این تفکر که بدون تکیه بر آمریکا و استکبار نمیتوانیم حرکت خود را ادامه دهیم کارها را پیش میبردند اما ما روی پای خود براساس احکام الهی ایستادیم و به پیشرفت رسیدیم.
وی با اشاره به تحمیل جنگ اقتصادی و آسیبهای اقتصادی به کشور ایران گفت: دشمن به دنبال بی ارزش کردن پول ما بود، اما به هر حال همه مشکلات را کاهش داده و ادامه مسیر دادیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم مسوولیت مشترک دولت و ملت است. نباید آب به آسیاب دشمن ریخت، آنچه در وزارت راه دنبال کردیم پیشرفت و رسیدن به اهداف و برنامههای تعیین شده بوده است.
اسلامی خبر داد: در شرایط تحریم ۵۰۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان به مناسبت دهه فجر تا سه هفته آینده افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پروژه های افتتاحی فرودگاه مهرآباد بخش کوچکی از پروژه های دهه فجر وزارت راه است، بخش هوانوردی ما باید توسعه یابد و کسانی که در این مسند مدیریت را بر عهده دارند، این موضوع را با جان و دل باور دارند. وی افزود: با افتتاح پروژه های فرودگاه مهرآباد توانسته ایم شاهد افزایش رضایت مسافران باشیم و تلاش می شود با توان داخلی کاستی ها برطرف شود.
حمایت وزارت راه و شهرسازی از هوانوردی عمومی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تاکسی های هوایی عنوان کرد: باید ظرفیت هوانوردی عمومی فعال شود تا مردم از این فرصت برای استفاده از هواپیماهای کوچک استفاده کنند.
وی افزود: تعدادی از شرکت های خصوصی و استانها آمادگی خود را برای ورود در حوزه هوانوردی عمومی و ایرتاکسی اعلام کرده اند و ما از این امر استقبال می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه در پرواز استانبول ـ تهران ترکیش که به باکو بازگشت رفتار خلبان در بازگشت غیرعادی بوده است، گفت: از نماینده ترکیش ایرلاین و خلبان این پرواز توضیح خواستهایم و از سازمان هواپیمایی درخواست شده از نماینده ترکیش ایرلاین و خلبان آن هواپیما بابت آن رفتار توضیح بخواهد.
اسلامی افزود: خلبان میتوانست فرود آید و بازگشت غیرعادی به فرودگاه جایگزین انجام داده است؛ فرودگاه باکو، فرودگاه جایگزین بوده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم تلاش کرد با انتشار بیانیه در این باره روشنگری کند.
وی تأکید کرد: صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال یک سیم برق بوده و بعد هم خاموش شده است و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازها نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش پروازهای عبوری آسمان ایران گفت: دشمن تلاش دارد مسیرهای ما را در روی هوا و زمین حذف کند اما در حوزه خطوط هوایی در حال هماهنگی با نیروهای مسلح برای ایجاد مسیرهای هوایی مستقیم هستیم.
وی افزود: تلاش داریم با اختصاص بسته های تشویقی بخشی از پروازهای عبوری را به آسمان کشور بازگردانیم.
قدردانی وزیر راه و شهرسازی از دست اندرکاران پروژه های دهه فجر فرودگاه مهرآباد
در این مراسم همچنین وزیر راه و شهرسازی با اهدای لوح سپاس از ابراهیم مرادی، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و راهبر فرودگاه مهرآباد، محمد امیرانی، عضو هیات مدیره شرکت و راهبر عملیات هوانوردی، مهدی نامداری، معاون اقتصادی و بازرگانی فرودگاه مهرآباد، مجید داوودی، معاون فنی و مهندسی فرودگاه، شاپور حیدری، قائم مقام مدیرکل مهرآباد، محمد الهی نیا، معاون عملیات هوانوردی فرودگاه، عباس ایمان پور، رییس حراست مهرآباد، هادی آشتیانی، معاون تسهیلات فرودگاهی مهرآباد و عبدالصاحب پور منصور، معاون توسعه و منابع فرودگاه و لیلا بیات، مدیر روابط عمومی فرودگاه قدردانی کرد.
افتتاح پروژه هاي فرودگاه مهرآباد نماد اعتماد
به متخصصان داخلي است
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به افتتاح ۱۲ پروژه فرودگاهي در مهرآباد گفت: افتتاح اين پروژهها نماد خودباوري متخصصان داخلي کشور در حوزه صنعت فرودگاهي و هوانوردي است.
سیاوش امیرمکری در مراسم افتتاح ١٢ پروژه عمرانی و هوانوردی در فرودگاه مهرآباد گفت: همزمان با شروع جشنهای انقلاب، افتتاح این پروژههای ارزشمند، نماد خودباوری متخصصان داخلی کشور در حوزه صنعت فرودگاهی و هوانوردی است و با افتتاح این پروژه ها شاهد حرکت مهمی در جهت تامین ایمنی و سلامت پرواز و افزایش خدمات مسافری در مهرآباد هستیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: با نصب سیستم سوئیچینگ برج و اپروچ مهرآباد توانستیم یکی از دغدغههای مهم در حوزه عملیات هوانوردی را برطرف کنیم که اقدام مهمی در راستای ایمنی و سلامت پروازهاست.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های مهرآباد در شرایط سخت تحریم و بحران کرونا انجام شد، گفت: تا پایان سال آشیانه هواپیمای فلایت چک و رمپ آن، همچنین محوطهسازی مقابل ترمینالهای ۴ و ۶ تکمیل میشود و به بهرهبرداری میرسد. همچنین سال آینده پروژه بهسازی اساسی باند ۲۹ چپ مهرآباد انجام میشود.
اهتمام برای دریافت مطالبات از شرکت های خارجی
امیرمکری همچنین در بخشی از سخنان خود در پاسخ به پرسش های خبرنگاران به مطالبات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و عنوان کرد: در شرایط كرونا که با کاهش عملیات جابه جایی مسافر مواجه شدیم به دستور وزیر راه و شهرسازی با شرکت های هواپیمایی مساعدت شده که به مرور با افزایش پروازها تسويه بدهی ها انجام شود.
وی در عین حال گفت: به دلیل کاهش پروازهای بین المللی ومشکل اقتصادي اغلب شركتهاي هواپيمايي خارجي مطالبات ما از شرکت های خارجی افزایش یافته که در حال رایزنی برای دریافت این مطالبات هستیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین درباره پروازهای عبوری آسمان ایران عنوان کرد: پیش از کرونا روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم که پس از کرونا به ۱۳۰ پرواز رسید و به مرور با بهبود شرایط به ۴۰۰ تا ۴۵۰ پرواز رسید. وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری میلادی تعداد پروازهای عبوری آسمان کشور به تعداد سال ۲۰۱۹ بازگردد.
گفتنی است که در این مراسم همزمان با لحظه تاریخی ورود امام خمینی(ره) به کشور در ساعت ۹:۳۳ به صورت نمادین مراسم ورود امام به کشور برگزار و جشن گرفته شد.
بنابر این گزارش، در این مراسم که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ۲ هزار میلیارد ریال پروژه هوانوردی، عمرانی و تسهیلاتی به بهرهبرداری
رسید.
پروژه های افتتاحی شامل نصب سیستم سوئیچینگ جدید برج مراقبت پرواز و واحد کنترل تقرب، بهسازی برج مراقبت پرواز و واحد کنترل تقرب، نوسازی ترمینال ورودی یک، نصب ایربریجهای ترمینال های یک و دو، بهسازی سرویس رود(Road)، رمپ و ۴ استند پارک هواپیما، اجرای پروژه pier و تجهیز به آسانسور و پله برقی، بهسازی و توسعه زیرساختهای مکانیکال ترمینال های یک و دو و ساختمان تکنیکال بلاک، بهسازی و تجهیز ساختمان تسهیلات تکنیکال بلاک، بهسازی و تجهیز مرکز اطلاعرسانی فرودگاه، محوطهسازی تاکسیرانی و اداره کل، بهسازی نمازخانه امام علی(ع)، نصب سامانه دفع پرندگان در عوامل پروازی، احداث نخستین فودکورت فرودگاهی کشور و همچنین بازسازی و بهسازی سرویسهای بهداشتی ترمینالهاست.