طی هفته های گذشته اعتراض رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور به نوعی در سراسر کشور خبرساز شد به طوری که این اعتراض از شهرهای شیراز و اصفهان شروع شد وحتی به تهران هم رسید. موضوع مهمی که در تمام نقاط کشوربرای رانندگان حائزاهمیت بود پایین بودن قیمت جابجایی کالاها با توجه به افزایش […]
طی هفته های گذشته اعتراض رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور به نوعی در سراسر کشور خبرساز شد به طوری که این اعتراض از شهرهای شیراز و اصفهان شروع شد وحتی به تهران هم رسید.
موضوع مهمی که در تمام نقاط کشوربرای رانندگان حائزاهمیت بود پایین بودن قیمت جابجایی کالاها با توجه به افزایش هزینه های جانبی از بیمه گرفته تا مالیات و حق کمیسیون باربری ها بود.
در واقع رانندگان معترض دریک اقدام هماهنگ خواستاراهمیت دادن مسئولان به مطالبات خود شدند که پس از گذدشست چند روز از اعتراض همگانی مسئولان ارشد وزارت راه وشهرسازی ودر راس آنها وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان حمل ونقل جاده ای کشوراز یک طرف و وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی از طرف دیگر با برگزاری جلسه ای با نمایندگان رانندگان معترض به نوعی پایان این اعتراضها را با قول برطرف کردن مشکلات رانندگان اعلام کردند.
به منظورواکاوی مشکلات ومطالبات رانندگان ومطلع شدن از چگونگی حل معضلات راننده ها از سوی نهادهای اجرایی وقانون گذاری پای صحبت های مسئولان قوای مقننه ومجریه نشسته ایم.
شکایت رانندگان ازعدم وجود شفافیت دردریافت کالا
عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای کشور درباره موضوع رسیدگی به مطالبات رانندگان معترض گفت: با پیگیری های انجام شده از طرف کارگروه، مشکلات کامیونداران و رسیدگی به مطالبات آنها بررسی ورسیدگی شد و اعتراض های رانندگان کامیون به طور کامل به پایان رسید و جابه جایی بار آغاز شد.
وی گفت: پیرو جلساتی که نمایندگان تشکل های کامیون داران با وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند، اتمام اعتراضات را به همکاران و دیگر رانندگان ابلاغ کردند با این حال همچنان در برخی استان ها تعدادی از رانندگان به بعضی موضوعات به خصوص هزینه حمل بار اعتراض داشتند که با توجه به اجرای بعضی خواسته های آنها از سوی سازمان راهداری و مشاهده ایجاد تغییرات در نرخ حمل بار از سوی رانندگان معترض نسبت به کامیوندارانی که اقدام به جابه جایی بار می کردند، همین تعداد رانندگانی هم که همچنان به اعتراضات ادامه داده بودند، دست از اعتراض کشیدند و فعالیت حمل و نقل بار را از سر گرفتند.
وی افزود: کارگروه بررسی مشکلات رانندگان کامیون تشکیل شده است و در حال اجرای خواسته ها و مطالبات کامیونداران است و بخش زیادی از روندهای اجرایی آن به خصوص حوزه های مرتبط با وزارت راه انجام شده است و آن دسته از مطالبات رانندگانی که با حوزه های خارج از وزارت راه یا سایر دستگاه ها مانند کمیسیون های اجتماعی و عمران مجلس مرتبط است، رایزنی ها انجام شده و دست اندرکاران این بخش ها قول مساعد برای رفع آنها داده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی روزهای تعطیل یکی دو هفته گذشته برخلاف اینکه بعضی پایانه های بار یا مراکز صنعتی تولیدی تعطیل بودند، بیش از ۲۰۰ هزار فقره بارنامه صادر شد که نشان دهنده عملیاتی شدن بخش مهمی از خواسته ها و مطالبات رانندگان است.
وی درخصوص رفع مشکل گرانی و احتکار لاستیک کامیون تأکید کرد: پس ازمذاکره با وزارت صنعت معدن و تجارت، قرار شده است در پایانه های بار، فضایی به صورت رایگان برای فروش مستقیم و بدون واسطه لاستیک به کامیونداران اختصاص یابد تا لاستیک با نرخ مصوب و کمتر از قیمت بازار به ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی سنگین باری و ۷۰ هزار دستگاه ناوگان مسافری به فروش برسد.
رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای با بیان اینکه در کارگروه بررسی مشکلات، ۹ نفر از نمایندگان رانندگان معترض حضور دارند و در حال پیگیری سایر اشکالات هستند، گفت: بخش مهمی از مشکلات مربوط به شکایت رانندگان از شرکت های حمل و نقل است که به نظررانندگان، در حوزه دریافت بار ازصاحب کالا و واگذاری آن به راننده شفافیتی وجود ندارد وسازمان راهداری در حال بررسی این موارد است.
چکاپ پزشکی رانندگان متناسب با سن راننده
ازسوی دیگرعبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته رسیدگی به مشکلات رانندگان گفت: کمیته ویژه ای که به این منظور حل مشکلات ومطالبات رانندگان تشکیل شده است درنشست خود مقررکرد تا رانندگان در زمان بیماری بتوانند تا ظرف مدت یک سال پس از آن از بیمه برخوردار باشند و پرداخت حق بیمه آنها تا سقف ۳ ماه مشمول جریمه نشود.
وی افزود: تصمیماتی اتخاذ شد که از جمله آن میتوان به این موضوع اشاره کرد که چکاپ پزشکی رانندگان با سن بالای ۴۵ سال، هر ساله یک بار و کمتر از ۴۵ سال هر۲ سال یکبار با دفترچه تأمین اجتماعی آنها و به صورت رایگان انجام شود.
وی اظهارکرد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا چنانچه رانندهای بر اثر بیماری نتوانست به کارش ادامه دهد، به مدت یکسال پس از آن بتواند از دفترچه بیمه خود استفاده کند.
عضو کمیته رسیدگی به مشکلات رانندگان تصریح کرد: همچنین مقرر شد تا بررسی عملکرد رانندگان توسط سازمان تأمین اجتماعی به جای ماه به ماه به صورت سالانه محاسبه شود.
عزیزی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد تا پرداخت حق بیمه کامیونها به صورت شناور باشد وهر کس شرایط مالی بهتری دارد حق بیمه بیشتروهر کس شرایط ضعیفتری به لحاظ مالی دارد حق بیمه کمتری پرداخت کند و درنهایت افرادی که حق بیمه بیشتری پرداخت کردهاند، دردوره بازنشستگی حقوق بیشتری دریافت میکنند.
وی افزود: با توجه به عوارضی که این موضوع دارد مبنی بر اینکه رانندگان در هر ۲۴ ساعت ۶ ساعت باید رانندگی کنند مورد پذیرش همه رانندگان نیست و باید با بررسی بیشتر کار را بهگونهای به پیش ببریم که به ضرر رانندگان نباشد.
افزایش حقوق رانندگان تا ۱ میلیون و۷۰۰ هزارتومان
همچنین معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دررابطه با مطالبات رانندگان اضافه کرد: با هماهنگی مسئولان سازمان بیمه تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی رانندگان تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
داریوش امانی افزود: یکی از مطالبات رانندگان پرداخت داوطلبانه حق بیمه بیشتر برای افزایش حقوق بازنشستگی بود که با پذیرش بیمه تامین اجتماعی و ارتقا ضریب،حقوق بازنشستگی رانندگان از یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت و پیگیری برای افزایش بیشتر همچنان ادامه دارد.
سخن آخر
بنابراین با توجه به صحبت های مسئولان راهداری ونماینده مجلس شورای اسلامی که در کمیته رسیدگی به مطالبات رانندگان جاده ای کشورعضو است به نظر می رسد تا حدودی معضلات رانندگان مرتفع شده باشد اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که حوزه حمل ونقل جاده ای نبض حمل ونقل کشور را تشکیل می دهد ونباید مسئولان نسبت به مشکلات ومعضلات قشرهایی همچون رانندگان آنقدربی تفاوت باشند که کار به مرحله اعتراض برسد هرچند اگر مسئولان نسبت به مشکلات سایر اصناف هم بی تفاوت باشند ورسیدگی نکنند ممکن است در صنف های دیگرهم شاهد اعتراض باشیم.