اصفهان، خبرنگار روزنامه جمله میزان تراکم فروشی در شهرداری اصفهان از هفتاد درصد سالِ ۹۶ به ۳۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰ رسیده است، این را نوروزی شهردار اصفهان میگوید، او که به همراه نصر اصفهانی رییس شورای اسلامی این شهر در نشستی خبری حضور پیدا کرد با اعلام کاهش چشمگیر سهم تراکم فروشی […]
اصفهان، خبرنگار روزنامه جمله
میزان تراکم فروشی در شهرداری اصفهان از هفتاد درصد سالِ ۹۶ به ۳۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰ رسیده است، این را نوروزی شهردار اصفهان میگوید، او که به همراه نصر اصفهانی رییس شورای اسلامی این شهر در نشستی خبری حضور پیدا کرد با اعلام کاهش چشمگیر سهم تراکم فروشی از بودجه کلان شهر اصفهان به تشریح ابعاد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری و عملکرد سال جاری مجموعه مدیریت شهری در این شهر پرداخت.
قدرتالله نوروزی گفت: عدالت و توازن بخشی به شهر را میشود در مترو، رینگ چهارم، اجلاس و نمایشگاه بینالمللی دید که از مناطق محروم آغاز و به مناطق مرکزی و مناطق حاشیه شهر ختم میشود.
به این ترتیب رینگ چهارم (حلقه حفاظتی) همه از محلههایی عبور میکند که مناطق کمتر برخوردار و محرک توسعه است و از سوی دیگر در مرکز شهر بازسازی چهارباغ و پیاده راهسازی با وجود محوریت گردشگری در اقتصاد اصفهان میتواند محرک توسعه گردشگری باشد.
شهردار اصفهان ادامه داد: اصفهان در سال گذشته شاهد انقلابی عمرانی بوده و این انقلاب عمرانی تنها برای مترو نیست بلکه حلقه حفاظتی و پروژههای بزرگ عمرانی، خریداری ۱۱۰ اتوبوس و تردد ۱۲۰ هزار نفر با مترو را شامل میشود، آمارها نشان میدهد از سال ۹۰ تا ۹۶ بین دویست تا سیصد طرح طراحی، تصویب و در راستای اجرا قرار گرفت اما از ابتدای ۹۹ تا بهمن ماه امسال ۴۰۱ طرح طراحی، تصویب و در دست اجرا قرار گرفته که این عدد روبه افزایش است.
نوروزی در مورد دوچرخه سواری و احداث خطوط اختصاصی دوچرخه در شهر گفت: باید برای رهایی از چنگال خطرناک آلودگی، ترافیک و ایمنسازی بیشتر مسیرها زیرساختی آماده کنیم تا براساس ضوابط و مقررات افرادی که میتوانند از دوچرخه استفاده کنند، همچنین تلاش میکنیم شهر به صورت پیاده، دوچرخه سواری و استفاده از موتور برقی زیست پذیر شود.
وی در ادامه با اشاره به حجم نیروی مازاد به جا مانده از استخدامهای اوایل دهه نود خورشیدی گفت: از نظر ساختار سازمانی تعداد نیروهای شهرداری باید اصلاح شود اما تاکنون ۱۴۰۰ بازنشسته در میان کارکنان داشتیم و این در حالیست که تنها حدود ۲۰۰ نفر نیرو به جای آنها پذیرش شدهاند.
نورزوی با اشاره به اینکه بیست درصد بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به گردشگری است افزود: در کنار اختصاص بودجه برای گردشگری، در راستای مقابله با کم آبی، ۲۰۰ هکتار فضای سبز اصفهان با استفاده از گیاهان مقاوم در برابر کم آبی توسعه پیدا کرد که با اضافه شدن ۵۳ هکتار دیگر به زودی سرانه فضای سبز با جمعیت متناسب میشود و برای تامین آب پایدار برای فضای سبز شهری تا کنون، ۷۰ کیلومتر خط انتقال پساب در اصفهان، بیست و هشت هزار مترمکعب مخزن احداث شده است.
نوروزی اما در مورد کرونا و خسارتهای آن به اصفهان گفت: خسارت مدیریت شهری از شیوع کرونا تا امروز به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میرسد که برای مثال از دست رفتن هزینه اماکن تفریحی، مترو، اتوبوس این خسارتها محسوب میشوند.
شهردار اصفهان همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون سرنوشت تراموا در اصفهان به امضای تفاهمنامه با قرارگاه خاتم الانبیا اشاره کرد و افزود: بعضی از اقدامات ایجاد خطوط تراموا در اصفهان از قبل انجام شده بود، از جمله مطالعات لازم برای اجرای پروژه که در طرح جامع ترافیک شهر در گذشته مطرح شده بود، اما کسانی که آن زمان این طرح را بررسی میکردند، اکنون نظر دیگری دارند.
نوروزی در مورد تراموا ادامه داد: شرط نهایی شدن طرح تراموا در اصفهان، تصویب آن در شورای عالی ترافیک است ولی اگر نظرات کارشناسی بتواند مانع تصویب طرح در شورای عالی ترافیک شود، ما نیز به آن مصوبه عمل میکنیم چون در این مرحله مرجع تصمیم گیری در جای دیگر است، از سوی دیگر تمام ابزارها آماده اجرای ترامواست و اگر طرح در مراجع کارشناسی طی نشد، ما فردا پاسخگو نخواهیم بود چون سهم خود را انجام دادهایم.
* بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود
علیرضا نصر اصفهانی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست خبری بیان کرد: بالغ بر ۲ هزار نفر ساعت در مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان تا ۲ روز گذشته در صحن علنی برای تصویب ۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ صرف شده است
وی گفت: این بودجه منطبق بر پنج ساله ششم اصفهان ۱۴۰۵ بوده است، اولویتهای شهر اصفهان از جمله مباحث زیست محیطی، حمل و نقل و ترافیک، توجه به مباحث مشارکتی (عدد قابل توجهی برای دویست محله شهر اصفهان) دیده شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود که حدود هزار میلیارد تومان بودجه از طریق ۴۰۰ میلیارد تومان فروش املاک در قطار شهری، ۲۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، صد میلیارد تومان شهرداری منطقه ۶ و صد میلیارد تومان سازمان میادین شهرداری اضافه شده است.
به گفته وی ۹۳ درصد هزینههای صورت گرفته در یک ساختمان ارتباطی با مدیریت شهری ندارد و تنها هفت درصد آن مربوط به شهرداری است.