اردشیر مظاهری- همدان/ همزمان با ۱۴ اسفند سالروز تاسیس نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) شاهد راهاندازی شبکه مراکز نیکوکاری محلی و سامانه جامع نیکوکاری در همدان برای نخستین بار در کشور بودیم، اقدامی نو و حرکتی ارزنده که کاهش موازی کاری در نهادهای حمایتی را میتوان از مهمترین دستاوردهای آن در آینده دانست […]
اردشیر مظاهری- همدان/
همزمان با ۱۴ اسفند سالروز تاسیس نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) شاهد راهاندازی شبکه مراکز نیکوکاری محلی و سامانه جامع نیکوکاری در همدان برای نخستین بار در کشور بودیم، اقدامی نو و حرکتی ارزنده که کاهش موازی کاری در نهادهای حمایتی را میتوان از مهمترین دستاوردهای آن در آینده دانست مشروط بر آنکه اراده و هم افزایی لازم در این راستا وجود داشته باشد.
به گفته مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان جلوگیری از هم پوشانی خدمات ارائه شده به جامعه هدف، ایجاد عدالت در توزیع کمکهای مردمی و دولتی به نیازمندان، قابل دسترس بودن آمارهای بروز و مبتنی بر واقعیتهای موجود از نیازمندان و خیران این حوزه برای مسئولان ذیصلاح از جمله ویژگیهای این سامانه است که میتواند تصمیم گیران را در ساماندهی بهتر امور از یک سو و جلوگیری از هرز رفت منابع و امکانات از سوی دیگر یاری دهد.
تجربه کرونا و ضرورت کمک رسانی بیشتر به دهکهای پایین جامعه نشان داد که وجود چنین سامانههایی چقدر میتواند کمک حال مسئولان و نهادهای مختلف حمایتی باشد. تردیدی نیست آنچه در یکسال گذشته از کرونا در قالب کمکهای مختلف به این دهکها شد اگر چه فی نفسه اقدامی خداپسندانه و انسان دوستانه بود اما به لحاظ موازی کاری و فقر اطلاعات جامع از جامعه هدف برای فعالان این عرصه راضی کننده نبود چرا که عدهای خوب بهرهمند شدند و عدهای اگر نگوییم بی بهره ماندند اما حداقل بهره از کمکها نصیب آنها شد که این امر با توزیع عدالت و اهداف تبیین شده منافات داشته و دارد.
علیهذا با مثبت ارزیابی کردن اقدام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در راهاندازی این سامانهها، اشاره به چند نکته خالی از فایده نیست.
اول اینکه در دنیای معاصر با گسترش حوزه فناوری اطلاعات، ماندن در روشهای سنتی و شیوههای معمول امری منسوخ شده است و حرکت به سمت بهرهگیری از شیوههای نوین مبتنی بر فناوری روز دنیا ضرورتی اجتناب ناپذیر شده که در این راستا به مسئولان تصمیم گیر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان اگر چه اقدام آنان دیر هنگام بوده ولی باید دستمریزادگفت.
دوم اینکه برآیند و خروجی مثبت این سامانهها که ایجاد آنها مستلزم صرف وقت و هزینه برای نهاد کمیته امداد بوده اول در گرو هم افزایی واحدهای کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور است و دوم همکاری و همراهی دیگر دستگاهها و نهادهای حمایتی است چرا که این مهم میتواند راهبرد خوبی را فراروی مسئولان برای برنامهریزی کوتاه مدت و میان مدت قرار دهد و از سویی سبد توزیع عادلانه امکانات و منابع بین جامعه هدف را هدفمندتر از گذشته نماید.
سومین نکته حائز اهمیت دیگر اینکه مهمترین خروجی این سامانه باید جلوگیری از باز تولید فقر در جامعه باشد، آنچه امروز بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی انتظار میرود کاهش فقر در سطوح مختلف است . مردم انتظار دارند آمارهای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی روز به روز کاهش پیدا کند و خروجی این سامانهها منجر به خوداتکایی و توانمندسازی افراد و خانوادههای تحت پوشش باشد.
و نکته پایانی اینکه براساس آمارهای موجود قریب ۱۷ دستگاه و نهاد حمایتی دولتی و غیر دولتی در جامعه مشغول به فعالیت هستند و تنها در دو نهاد کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی استان همدان قریب ۷۰۰ نفر نیرو مشغول ارائه خدمت هستند. برآورد این آمار در سطح ملی شمار بالایی را در اختیار قرار میدهد که سرجمع هزینه جاری آنها نیز سالانه رقم قابل توجه و تاملی را شامل میشود لذا از مزیتهای مهم راهاندازی و بهرهگیری این سامانههای متکی بر فناوری اطلاعات باید آن باشد که از فربه شدن بیشتر بدنه انسانی نهادهای حمایتی جلوگیری کرده و باید جهت گیری منابع قابل توجهی که امروز صرف هزینههای جاری این نهادها میشود در مسیر اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف قرار گیرد.