سارا نیازی اخیرا وزیر راه و شهرسازی کشورمان وعده داده است که امسال نمایشگاه تعمیرات و مهندسی هما برگزار شود. محمد اسلامی بر پیادهسازی الگوی فکری مرکز جهادی پیشرفت راهآهن در حوزه هوایی تاکید کرد و از حمایت همه جانبه خود به منظور برپایی نمایشگاه تعمیرات و مهندسی هما در سال جدید (۱۴۰۰) […]
سارا نیازی
اخیرا وزیر راه و شهرسازی کشورمان وعده داده است که امسال نمایشگاه تعمیرات و مهندسی هما برگزار شود. محمد اسلامی بر پیادهسازی الگوی فکری مرکز جهادی پیشرفت راهآهن در حوزه هوایی تاکید کرد و از حمایت همه جانبه خود به منظور برپایی نمایشگاه تعمیرات و مهندسی هما در سال جدید (۱۴۰۰) خبر داد.
هدف، پشتیبانی از تولیدات هما است تا این شرکت هواپیمایی بتواند پروازهای بیشتری انجام دهد. اسلامی در ادامه گفت: دستیابی به این هدف مستلزم آن است که از ناوگان هوایی هما حمایت شود و یکی از الزامات آن، تامین قطعات و لوازمی است که در بخش تعمیرات و مهندسی استفاده میشود.
اسلامی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه تعمیرات و مهندسی کمک میکند تا تمام کسانی که دارای ظرفیت هستند از جمله صنایع و شرکتهای دانش بنیان بتوانند بخشی از آنچه را ساختهاند به نمایش بگذارند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در همین زمینه در حوزه هوایی نیز همچون نمایشگاه راهآهن برپا خواهد شد. در زمینه رشد صنعت هوایی در هما همچنین در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از تدوین طرحی به منظور جذب نیروهای بازنشسته این مجموعه در شرکتهای اقماری هما خبر داد.
کاپیتان علیرضا برخور بر ضرورت اصلاح ساختاری هما در سال جدید تاکید کرد و گفت: در هر ساختار و سازمانی اگر ایجاد انگیزه در سیستم نباشد باعث مشکلات فزایندهای در آن مجموعه خواهد شد.
وی اظهار کرد: منابع انسانی باید تجربه کسب کرده و سپس بروند؛ هرچند برای ما بسیار مهم است که این منابع انسانی بعد از دوران خدمت به کجا میروند اما از آن مهم تر این است که بالاخره آنها باید از مجموعه بروند. برخور تصریح کرد: اینکه یک نفر بیاید و ۵۰ سال خدمت کند و همچنان بخواهد بماند، من به شخصه موافق نیستم؛ زیرا در آن صورت انگیزه برای جوانان و کارکنان به وجود نمیآید. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: طرحی را تهیه کردهایم که اگر بتوان اجرا کرد و مقدماتش فراهم شود؛ افرادی از بخش تعمیرات و مهندسی که سر زمان مقرر بازنشسته شوند، میتوانند در شرکتهای اقماری هما مشغول به فعالیت شده و بدین طریق تجربههایشان را نیز در اختیار نیروهای جوان بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع با ایجاد شرکتهای اقماری و جذب بازنشستگان هما، هم در بین جوانان ایجاد انگیزه میشود و هم تجربه افراد مسن را خواهیم داشت.
برخور تاکید کرد: نمیتوان یک نفر را که ۳۰ سال یا بیشتر خدمت کرده به زور در سیستم نگه داشت، زیرا وی میخواهد زندگیاش را برای خودش رقم بزند؛ اما میتوان به چنین فردی که علاقه و تعلق خاطر به هما دارد، پیشنهاد داد که در صورت موافقت با حضور در شرکتهای اقماری و همراه با نیروهای جوان مشغول به کار شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) درباره وضعیت استخدامی این شرکت در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: جذب نیرو از بدنه آزاد شده است و در هر بخش از بدنه هما که افراد دارای تحصیلات لیسانس یا بالاتر باشند، میتوانند بعد از مصاحبه با بالاترین مسئول گروه خود جذب شوند؛ اما برای جذب نیرو از خارج هما، هنوز مجوزی دریافت نشده است.
رشد صنعت هوایی
در سالی که گذشت علی رغم همه سختی های متاثر از تحریم و کرونا، برای صنعت هوایی و ریلی کشور سال پرباری بود. چراکه رشد تولید داخلی در این سال اتفاق افتاد. در سال۹۹ تمام شرکتهای هواپیمایی داخلی به سامانه شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا متصل شدند. براین اساس ابتدا در زمان فروش بلیت، وضعیت مسافر از طریق اتصال به بانک اطلاعاتی بیماران مبتلا به کرونا در وب سرویس ماسک وزارت بهداشت، استعلام گرفته شده و در صورت ابتلا مسافر به ویروس کووید ۱۹، بلیت صادر نخواهد شد.
وضعیت مسافران از جهت ابتلا به ویروس کرونا مجددا در زمان حضور در فرودگاه و هنگام دریافت کارت پرواز از وب سرویس مذکور استعلام و در صورت ابتلا به کووید ۱۹، کارت پرواز صادر نمی شود. مسافرانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و نام آنها در سامانه درج شده است پس از بهبودی و با داشتن تست منفی کرونا میتوانند جهت خرید بلیت هواپیما اقدام نمایند. با این حال، از حدود دو ماه قبل، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در کشور انگلیس اظهار کرد که تمامی پروازها به این کشور به مدت دو هفته یعنی در اواخر بهمن ماه ۹۹ لغو شدند که این مدت تا اردیبهشت امسال ادامه یافته است.
وی گفت: درخصوص ورود مسافران ازطریق کشورهای ثالث، اکثر مسافران از طریق شرکت هواپیمایی ترکیه وارد ایران می شدند که این شرکت نیز پروازهای خود به لندن را لغو کرده است. همچنین پرواز شرکتهای هواپیمایی خارجی که اقدام به انتقال مسافران از لندن به تهران نمایند لغو می شود.
زنگنه در خصوص احتمال ورود مسافر از مبدا لندن به تهران خاطرنشان کرد: در نهایت اگر مسافر بیماری وارد کشور شود از طریق وزارت بهداشت قرنطینه می شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد پرواز به کشورهای اروپایی که احتمال شیوع ویروس جهش یافته در آنها وجود دارد افزود: ما منتظر نتیجه گیری وزارت بهداشت هستیم و در صورت اعلام این وزارتخانه مبنی بر وجود این ویروس در کشورهای دیگر، قطعا پرواز به این کشورها نیز لغو میشوند.
در ایام تحریم نیز برخی از توانمندی های راهبردی و ارزشمند در صنعت هوانوردی ایران پدیدار شد. این توانمندی های بومی در کنار بازار ارزشمند حمل و نقل داخلی در کشور، مرکز ثقل پایداری برای فعالیت های هوانوردی در ایران است.
ایران در حال حاضر دارای بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان خصوصی در حوزه هوا و فضا است که در اتحادیه ای غیر دولتی با بیش از ۲۰۰ شرکت عضویت دارند، ضمن اینکه شرکت های فعال در حوزه صنایع هوا فضا به این تعداد محدود نیست و می توان گفت که در کشور ایران ۳۰۰ شرکت خصوصی در این زمینه به ثبت رسیده اند.
درواقع آموزش صنعت هوانوردی یکی از مولفه های شاخص صنعت هوانوردی است و ایران چهارمین کشور دنیا در تربیت مهندس است، ضمن اینکه ایران دارای توانمندی های فراوان در حوزه نیروی انسانی است که ضمن داشتن دانش و تجربه مناسب در این صنعت از توانایی یادگیری و رشد و انطباق سریع با تحولات جهانی برخوردار است.
این در حالی است که رشد تولید داخلی در صنعت هوایی در زمینه تولید رادار و رشد تعمیر ونگهداری و اورهال کردن تعدادی از هواپیماهای زمین گیر نیز افزون بر توسعه ای است که بیان شد.