در سختترین شرایط کرونا و در اوج همه پنج پیک گذشته و تعطیلات دستوری، بانکها غالباً فعال بودند و مردم بهویژه صاحبان اصناف بهخاطر مدیریت بر تسهیلات و پرداخت اقساط و همچنین چکهای خود ناچار از مراجعه حضوری به بانکها بودند اما تا امروز طرح واکسیناسیون همگانی درخصوص کارکنان نظام بانکی به اجرا در نیامد […]
در سختترین شرایط کرونا و در اوج همه پنج پیک گذشته و تعطیلات دستوری، بانکها غالباً فعال بودند و مردم بهویژه صاحبان اصناف بهخاطر مدیریت بر تسهیلات و پرداخت اقساط و همچنین چکهای خود ناچار از مراجعه حضوری به بانکها بودند اما تا امروز طرح واکسیناسیون همگانی درخصوص کارکنان نظام بانکی به اجرا در نیامد و مدیران وزارت بهداشت و درمان باید بگویند چرا ؟ مگر نه این است که در آستانه اول مهر و احتمال آغاز کلاسهای حضوری از دو روز قبل طرح واکسیناسیون همگانی معلمان و فرهنگیان آغاز شد؟
اقتصاد ایران مبتنی بر نظام بانکی است به همین دلیل حتی در ایامی که بهواسطه پیکهای پیدرپی کرونا تمامی ادارهها و سازمانها تعطیل بودند، نظام بانکی فعال بود و خدمات بانکی ارائه کرد.
کمتوجهی و عدم اطلاعرسانی درست در این زمینه در ابتدای انتشار ویروس کرونا در کشور باعث شد تعداد قابل توجهی از قربانیان کرونا از سیستم بانکی باشد؛ تا جایی که بسیاری از رسانههای داخلی در همان زمان با بیان اینکه «کشتی نظام سلامت کشور از سمت نظام بانکی سوراخ است» به انتقاد از عدم اتخاذ تمهیدات لازم در این باره پرداختند. این اتفاق در شرایطی میافتاد که دولت بهخوبی میدانست تعطیلی بانکها برای نظام اقتصادی کشور تبعات زیادی بهدنبال دارد. اگر چه بهتازگی آمار جدیدی درخصوص قربانیان نظام بانکی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر نشده اما برآوردها نشان میدهد که مجموعه بانکی کشور در بین ادارهها و سازمانها بیشترین آمار فوت و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده است.
یکی دیگر از مشکلات در این مورد به خلف وعدهها درخصوص دولت الکترونیک به معنای کاربردی آن مربوط میشود که بیاطلاعی جمعیت قابل توجهی به بانکداری الکترونیک شاهد این مدعاست. در حالی که رسانه ملی بهعنوان پیکان اطلاعرسانی کشور باید رأساً در این زمینه اقدام به تهیه و تدوین برنامههایی میکرد که در آن سطح آشنایی مردم با بانکداری الکترونیک بیشتر میشد تا مراجعه حضوری به شعب بانکی برای انجام عملیات بانکی کمتر صورت میگرفت.
افزایش سقف کارت به کارت، امکان تمدید تاریخ انقضای کارتهای بانکی بدون نیاز به مراجعه به شعب، امکان احراز هویت غیرحضوری از جمله تصمیمهایی بود که برای کاهش آمار ابتلا به کرونا در میان کارمندان شبکه بانکی اتخاذ شد اما مسئلهای که توجه لازم و کافی به آن نشد این بود که اثرگذاری چنین اقداماتی در تهران و چند کلانشهر اصلاً قابل مقایسه با شهرستانها نیست و درمان عاجل این مسأله تنها با واکسیناسیون امکانپذیر است.
گزارشهای میدانی نشان میدهد که در بسیاری از شهرستانها شیوهنامههای بهداشتی با مشکل روبهروست و نظارت کافی در مورد آن صورت نمیگیرد که بدون شک تبعات این ماجرا را بهزودی شاهد خواهیم بود. نگاهی به آمار دریافتکنندگان واکسن کرونا در بین ارگانهای مختلف یک سؤال را به ذهن متبادر میکند «میزان ارتباط مستمر این ارگانها با مردم چگونه و به چه میزان است؟»
ارتباط کارمندان نظام بانکی با مردم کمتر از ارتباط جامعه پزشکی نیست، اما همچنان در چک لیست دریافتکنندگان واکسن کرونا خبری از اسم کارمندان سیستم بانکی وجود ندارد. موضوعی که هماکنون به یک چالش تبدیل شده چرا که هزینههای چنین کاری برای نظام اقتصادی کشور آنقدر بالاست که نمیتوان بهراحتی از کنار اهمیت آن گذشت.
سویههای متنوع ویروس کرونا در کشور و ارتباط مستمر کارمندان شبکه بانکی با مردم، حتی روند درمانی آنان را بعد از ابتلا به این ویروس با مشکل روبهرو کرده زیرا تا تشخیص قطعی نوع کرونا، زمانی از دست میرود که هر لحظهاش میتواند حیاتی باشد.
مدتهاست که تعامل کارمندان نظام بانکی با همسر و فرزندانشان با مشکل مواجه شده که این مسأله بحرانهای روحی و اثرگذاری در کیفیت کاری را به دنبال دارد. به گفته برخی کارمندان سیستم بانکی فاصلهگذاریها وارد منزل آنان شده زیرا ترسهای زیادی در این باره مطرح است و دوست ندارند حالا که به آنان بیتوجهی می شود خانواده هایشان قربانی این بیتوجهی و تبعیض باشد. ما منتظریم از مسئولان تصمیمگیر در این خصوص و متولیان امر بشنویم که بیشترین ارتباط شما بهعنوان یک شهروند با کدام ارگان و سازمان است؟