راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست  ضرورت پایتخت است
راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست  ضرورت پایتخت است

راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست که داده‌های تفکیک‌شده چالش‌های زیست محیطی مناطق تهران را یکپارچه و به‌عنوان سند راهبردی برای توسعه شهر در اختیار قرار دهد ضرورت پایتخت است. سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال و روز این روزهای محیط زیست کشورمان اصلاً خوب نیست، متأسفانه طی سالیان […]

راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست که داده‌های تفکیک‌شده چالش‌های زیست محیطی مناطق تهران را یکپارچه و به‌عنوان سند راهبردی برای توسعه شهر در اختیار قرار دهد ضرورت پایتخت است.
سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال و روز این روزهای محیط زیست کشورمان اصلاً خوب نیست، متأسفانه طی سالیان اخیر، اقدامات و تصمیمات ضد محیط زیستی متعددی در دولتی که داعیه محیط زیستی بودن داشته، صورت گرفته که هر یک زخمی کاری بر پیکره محیط زیست کشورمان بوده، است.
وی با اشاره به وخامت حال محیط زیست به حد خطر و اعلام قرمز گفت: مقام معظم رهبری بارها به این مسئله تأکید کرده‌اند: «قضیه محیط زیست خیلی قضیه‌ی مهمی است. خلاصه‌ی اهمیت این قضیه عبارت است از مسوولیت انسان در قبال طبیعت؛ باید احساس مسوولیت کند. همچنان‌که در قبال انسان‌ها احساس مسوولیت می‌کنیم، در قبال طبیعت هم باید احساس مسوولیت کنیم. اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند؛ این، آن هدف اساسی و اصلی است.
به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حوزه قوانین بالا دستی خوب هستیم؛ سیاست‌های کلان محیط زیست را داریم که به درستی توسط مقام معظم رهبری بیان شده است و همه ابعاد آن دیده شده که ابلاغ شد و همچنین حجم خیلی زیادی از مقررات و مصوبات که در این حوزه‌ها وجود دارد خوب هستند؛ اما قوانین هنوز نتوانسته‌اند به ما خطی مشی درستی در عرصه کلان محیط زیست بدهند؛ لذا دچار سردرگمی‌ها، رهاشدگی‌ها و تخریب‌ها می‌شویم.
رفیعی در ادامه به راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: معتقدم راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران، آمایش سرزمین را به معنای واقعی در بر می‌گیرد. این سامانه و مرکز فصل نوینی در مدیریت شهر تهران است و با تهیه این داشبورد در مدیریت دچار خطا نمی‌شویم و با این شرایط استفاده حداکثری از داده‌ها می‌تواند یک راهبرد مهم باشد.
وی معتقد است نتیجه برنامه ریزی برای شهر در صورت ندانستن زیرساخت‌ها و بسترهای ظرفیت اکولوژیک این است که مشکلاتی مانند بستن مسیر باد و آلودگی هوا به وجود می‌آید. راه اندازی سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران، آمایش سرزمین را به معنای واقعی در بر می‌گیرد.
رفیعی اظهار داشت: تهیه این اطلاعات شروع برنامه ریزی اصلی برای شهر تهران است و در صورت داشتن نقشه‌ها می‌دانیم که برای تهران چه اتفاقی می‌افتد و باید به صورت عملیاتی روی آن کار کرد در عین حال شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن این اطلاعات و طراحی داشبوردی برای مجمع نمایندگان تهران می‌تواند در تصمیم گیری نمایندگان منطبق بر واقعیت راهگشا باشد تا اگر قرار هست تصمیمی و بودجه مصوب شود بر اساس داده‌های زیست محیطی شهر عمل شود.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه ناوگان عمومی پایتخت تا پایان امسال
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از تعمیر ٣٠٠ دستگاه اتوبوس دو کابین که به دلیل نقص فنی متوقف شده‌اند و افزوده شدن ٢٠٠ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقلی تهران خبر داد.
سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به اولویت‌های شورای ششم در بخش حمل و نقل عمومی گفت: وضعیت نامطلوب حمل و نقل شهری تهران، ناشی از عقب‌ماندگی چند ساله است و به همین جهت، تأمین ناوگان به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان در این بخش، اولویت نخست شورای ششم است.
وی با بیان اینکه باید با دو برنامه ضربتی و میان‌مدت، نسبت به تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و واگن مترو اقدام شود، تصریح کرد: باید تلاشی جهادی صورت گیرد تا ناوگانی که امروز به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در خدمت مردم نیست، مجدداً به چرخه خدمات‌رسانی باز گردد.
وی با اعلام اینکه به این منظور، مذاکراتی را برای تعمیر ٣٠٠ دستگاه اتوبوس دو کابین که به دلیل نقص فنی متوقف شده‌اند با شرکت واحد اتوبوسرانی آغاز کرده‌ایم، گفت: برابر قول معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تا پایان سال، ٢٠٠ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه خواهد شد.
تشکری هاشمی، مدیریت هوشمند ناوگان و برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از ناوگان موجود را از دیگر اقدامات ضربتی عنوان کرد و اظهار داشت: می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت بهینه عرضه و تقاضا را در خطوط، برنامه‌ریزی و اجرا کرد.
وی از تکمیل و بهره‌برداری صددرصدی خطوط ٦ و ٧ مترو تا انتهای دوره شورای ششم، خبر داد و گفت: مردم باید در طی این دوره، طعم شیرین خدمت را از طریق امکان استفاده حداکثری از امکانات و خدمات شهری را چشیده باشند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اِعمال تغییرات جدید در اجرای طرح ترافیک گفت: در حال حاضر، زمان اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۶ است اما باید به این نکته تاکید کنم که در دوران کرونا، حتماً اولویت ما در شورای شهر و شهرداری تهران، حفظ سلامت و جان شهروندان است.
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: معتقدم تا زمانی که امکانات لازم را در بخش حمل و نقل عمومی برای استفاده شهروندان فراهم نکرده‌ایم، نباید محدودیت جدیدی در اجرای طرح ترافیک اِعمال کنیم.
۹۰ درصد آتش تالاب انزلی مهار شد
فرمانده یگاه محیط زیست از اطفای حریق در تالاب انزلی خبر داد و گفت: ۹۰ درصد از آش مهار شده است.
سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۲ هکتار از اراضی تالاب انزلی در آتش طمع سودجویان سوخته و با توجه به گستردگی و عدم دسترسی به مرکز آتش با درخواست مسوولان گیلان هواپیمای «ایلوشین» برای مهار آتش به منطقه اعزام شده است، گفت: دو سورت پرواز این هواپیمای آبپاش انجام شدو این هواپیما به منظور اطیمنان خاطر از تثبیت شرایط همچنان در استان گیلان مستقر می‌ماند تا آتش تالاب انزلی به طور کامل اطفا شود.
وی در ادامه تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته از پیش روی و پراکنش آتش جلوگیری شده و بیش از ۹۰ درصد از آتش نیزارهای تالاب انزلی مهار شده است.