مصوبه طرح جامع نیشتمان سنندج ابلاغ شد
مصوبه طرح جامع نیشتمان سنندج ابلاغ شد

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کردستان و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه طرح جامع نیشتمان سنندج را ابلاغ کرد. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مرادنیا استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان و طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه شورای […]

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کردستان و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه طرح جامع نیشتمان سنندج را ابلاغ کرد.
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مرادنیا استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان و طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه شورای عالی را با موضوع طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج ابلاغ کرد.
در متن ابلاغیه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در راستای دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور (مصوب ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای عالی) مصوبه مورخ ۶ دی ۱۳۹۹ کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش سرزمین و محیط‌زیست و مصوبه مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در خصوص بررسی مطالعات طرح جامع شهرک‌سازی در شهر سنندج با حضور اعضای شورای‌عالی، استانداری کردستان، اداره کل راه و شهرسازی استان، شرکت عمران شهرهای جدید و مشاور تهیه کننده طرح بررسی و ضمن استماع سخنان مشاور، مسئولان استان و دبیر کمیته مقررات لوایج و سیاستگذاری (کمیته فنی شماره ۴)، طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج را با توجه به تکمیل ظرف جمعیت‌‌‌پذیری طرح جامع شهر سنندج قبل از اتمام افق، کمبود زمین در سطح شهر برای تامین نیاز طرح اقدام ملی مسکن، محدودیت‌های توسعه فیزیکی ناشی از قرارگیری پادگان لشگر ۲۸ کرستان، آرامستان، شهرک‌صنعتی، فرودگاه، صنابع و مراکز آلاینده، قرارگیری ارتفاعات و تپه‌ها و رودخانه قشلاق، شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های حاشیه، گسترش روستاهای پیراشهری، سوداگری و دست‌اندازی به اراضی پیرامون و سایر دلایل ارایه شده در اراضی موصوف به نیشتمان به وسعت ۴۰۳ هکتار و با جمعیت ۲۸۰۰۰ نفر و ۴ مجله مسکونی با عنایت به موارد ذیل تصویب کرد.
– با توجه به اینکه ۸۸ درصد از اراضی پیشنهادی شهرک مذکور در اراضی ملی و ۱۲ درصد آن مستثنیات است، لذا مقرر شد اراضی مستثنیات با کاربری باغات و کشاورزی در محدوده تثبیت شود.
– مقرر شد استفاده از الگوهای معماری بومی و مطابق با اقلیم شهر سنندج در طراحی شهرک مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه فرآیند و گردش‌کار طرح جامع شهرک نیشتمان مقرر شد مطابق پیوست شماره ۴ دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور مصوب ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب طرح آماده‌سازی ظرف مدت حداکثر یک ماه انجام شود. همچنین ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مصوبه اقدامات لازم صورت پذیرفته و گزارش پیشرفت انجام کار به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.
آغاز عملیات اجرایی یک پروژه بازآفرینی شهری با ۳۷ میلیارد تومان اعتبار در آبادان
معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه جمع آوری و دفع آب های سطحی کوی سلیج در شهرستان آبادن خبر داد.
محمد جامع اظهار داشت: پروژه دفع آب های سطحی و بهسازی و روکش آسفالت معابر محله سلیج غربی آبادان با اعتباری افزون بر ۳۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری ایران تامین شده است.
وی با اشاره به بازبینی طرح دفع آبهای سطحی و انطباق آن با شرایط طبیعی محله تصریح کرد: استفاده از شبکه انهار منتهی به رودخانه، در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و استفاده از کانال، جوی و کانیو، استفاده بهینه و در حد نیاز از ایستگاه های پمپاژ مورد نظر از جمله ویژگی های این پروژه است.
جامع با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور یک پروژه بازآفرینی شهری به مقوله دفع آب های سطحی اختصاص یافته است، گفت: خانوارهای ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان خوزستان با توجه به تغییرات آب و هوایی و تغییر هیدروگراف بارش با معضل آب های سطحی مواجه شده اند که این معضل مشکلات بهداشتی را در این مناطق به دنبال داشته است.
معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: در شبکه طراحی شده از روش های کم هزینه تر از روش لوله و ایستگاه پمپاژها استفاده می شود و سعی شده از خود کانال ها و شبکه انهار به عنوان ذخیره گاه و مخزن اولیه کنترل سیلاب های محلی ناشی از شدت بارش در محله استفاده شود. جامع افزود: از طرف دیگر با تاکید بر هدایت ثقلی آب در شبکه کانال های طراحی شده سعی کردیم هزینه ها را کاهش دهیم.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این پروژه بازآفرینی شهری، این منطقه به محل مناسبی برای زندگی تبدیل شود.
نیازمندی‌های احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در طرح جهش تولید مسکن دیده شده است
یکی از کارشناسان حوزه مسکن با اشاره به اینکه تمامی نیازمندی‌های احداث مسکن در طرح جهش تولید دیده شده است بر ضرورت تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد.
مقداد همتی الزامات و راهکارهای اجرای طرح جهش تولید مسکن را برشمرد و گفت: طرح جهش تولید مسکن که تولید یک میلیون واحد مسکونی را در سال در برنامه قرار داده است با پشتوانه قانونی تهیه شده و تمامی الزامات و نیازمندی‌های تولید مسکن در آن وجود دارد.
کارشناس مسکن توضیح داد: در طرح جهش تولید مسکن تمامی نیازمندی‌های احداث واحدهای مسکونی از جمله تسهیلات، زمین و انشعابات و زیرساخت‌ها دیده شده است و بر اساس قانون باید اصلاحات لازم در حوزه تولید مسکن از سوی دولت اجرایی و عملیاتی شود.
همتی ادامه داد: هرساله حدود ۳۵۰ هزار واحد از طریق خصوصی‌سازی، ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات به نوسازی بافت‌های فرسوده، ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی در کشور احداث و نوسازی می‌شود که همه اینها با هم یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق می‌کنند.
وی تغییر ساختارها در وزارت راه و شهرسازی را از الزامات اجرای طرح جهش تولید مسکن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در هشت سال گذشته در حوزه مسکن و شهرسازی کاری انجام نشده است، پیشنهاد می‌شود تا در دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی از افراد مجرب و باانگیزه برای پیشبرد کار بهره گرفته شود.
همتی در خصوص پیشنهادهای خود برای انطباق عرضه با تقاضای واقعی مسکن و رفع مشکلاتی که در خصوص قیمت بالای مصالح ساختمانی هم‌اکنون سازندگان با آن مواجه هستند، اعلام کرد: در ساختمان‌سازی سه مصالح اصلی سیمان، فولاد و مصالح شیمیایی در تاسیسات ساختمانی استفاده می‌شود که به منظور متعادل‌سازی قیمت‌ها نیاز است تا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت برای حذف واسطه‌گری در عرضه مصالح ساختمانی منعقد شود. بااین روش، مصالح ساختمانی مشمول واسطه گری و سوداگری نخواهد شد و مصالح ساختمانی با قیمت مناسب برای عرضه در اختیار سازندگان ومردم قرار خواهد گرفت.