مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه به روز رسانی نرمهای عملیاتی بنادر با توجه به نیاز واردکنندگان و صادر کنندگان کالا در دستورکار قرار گرفته است، گفت: نرمهای جدید عملیاتی با توجه به توان عملیات تخلیه و بارگیری هر بندر، تعریف شده است. روانبخش بهزادیان در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی […]
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه به روز رسانی نرمهای عملیاتی بنادر با توجه به نیاز واردکنندگان و صادر کنندگان کالا در دستورکار قرار گرفته است، گفت: نرمهای جدید عملیاتی با توجه به توان عملیات تخلیه و بارگیری هر بندر، تعریف شده است.
روانبخش بهزادیان در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق بنادر بازرگانی کشور انجام می شود، اظهار داشت: فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای خروج به موقع کالاها از بنادر، یکی از وظایف اصلی سازمان بنادر و دریانوردی به حساب می آید.
تاثیر ویژه استفاده بهینه از تجهیزات بنادر در جریمه تاخیر و پاداش تسریع تخلیه کالا
وی ادامه داد: بنادر کشور با استفاده از منابع داخلی سازمانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به تجهیزات مختلفی در خصوص انواع کالاها مجهز شده که استفاده بهینه از این تجهیزات و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری کالا، تاثیر زیادی بر هزینه تمام شده کالا و موضوعاتی مانند دموراژ (جریمه تاخیر در تخلیه) و دیسپاج (پاداش تسریع در تخلیه) کشتی ها دارد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حسب مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و نیاز بنادر، نرم هایی جهت تخلیه و بارگیری انواع کالاها در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه از زمان تصویب نرم ها بیش از سه دهه گذشته است، اداره کل امور بندری سازمان بنادر مطابق با تکالیف قانونی خود و نیاز واردکنندگان و صادر کنندگان کالا، تصمیم گرفت تا در رابطه با بهروزرسانی نرم های عملیاتی در بنادر کشور و متناسب با امکانات، تجهزات و زیرساخت های مرتبط با هر بندر اقدام کند.
جزییات تعریف نرمهای جدید عملیاتی بنادر
بهزادیان ادامه داد: در حال حاضر نرم های جدید عملیاتی مرتبط به هر گروه کالا در بنادر مختلف، با توجه به توان عملیات تخلیه و بارگیری هر بندر استخراج و تمامی کالاها در ۱۸ گروه مختلف دسته بندی شده است.
به گفته وی، نرم های مرتبط به هر گروه کالا از طریق کارسنجی انجام و به صورت مقایسه با نرم های هر منطقه، تعریف شده و نهایی شدن این نرم ها، نیازمند اخذ مصوبه از مراجع ذیربط است، بنابراین پس از طی مراحل استصوابی، گزارشات تکمیلی در این خصوص ارائه می شود.
ورود بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی از طریق بنادر در ۵ ماهه نخست سال جاری
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی از طریق بنادر وارد کشور شده است.
روانبخش بهزادیان با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین اولویت دولت در شرایط فعلی، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نظیر گندم، ذرت، جو، سویا، دانه های روغنی، برنج، شکر و روغن خوراکی است، گفت: با توجه به نیاز روزانه کشور به مصرف کالا های اساسی، ضرورت است تا این گونه کالاها پس از ورود به بنادر کشور، سریعا مراحل ترخیص را پشت سر بگذارند.
وی ادامه داد: مشکلات متعدد از جمله تامین و تخصیص ارز، عدم هماهنگی دستگاه های صادر کننده مجوز و مسئول در امر ترخیص و خروج کالا و… باعث شده تا حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی در بنادر دپو شود.
رشد ۱۵ درصدی ورود کالای اساسی از طریق بنادر
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به رغم سختی های مرتبط با تحریم، توانسته ایم در پنج ماهه اول سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی از طریق بنادر کشور وارد کنیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است، گفت: در صورت عدم ترخیص به موقع، امکان فاسد شدن و خودسوزی بخشی از کالاهای اساسی وجود دارد.
وی افزود: ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بنادر کشور شامل انبارها و سیلوهای نگهداری غلات حدود ۶ میلیون تن است که به نظر می رسد بنادر با کل ظرفیت خود مشغول تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی به داخل کشور هستند.