کریدور ترانزیتی ITI جایگزینی برای کانال سوئز
کریدور ترانزیتی ITI جایگزینی برای کانال سوئز

  مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) گفت: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاری‌های منطقه‌ای تنظیم کنیم. جواد هدایتی مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و […]

 

مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) گفت: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاری‌های منطقه‌ای تنظیم کنیم.
جواد هدایتی مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) اظهار کرد: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاری های منطقه‌ای تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا برای کریدور ITI عبور آزمایشی محموله ترانزیتی با همکاری سازمان اکو برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.
وی با اشاره به افزایش دو تا ۳ برابری هزینه‌های حمل ونقل دریایی پس از پاندمی کرونا، افزود : به همین دلیل الان مسیرهای زمینی برای ترانزیت کالا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امروز بهترین زمان برای استفاده از ظرفیت‌های کشور جهت عبور کالاهای ترانزیتی است.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری بیان کرد: کریدور ترانزیتی ITI با توجه به پتانسیلی که دارد می‌تواند به راحتی جایگزین کانال سوئز شود. این کریدور دو ویژگی مهم نسبت به حمل و نقل دریایی دارد؛ یکی کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و دیگری کاهش هزینه هاست. هدایتی در این باره توضیح داد: با حمل کالا از طریق کریدور آی تی آی مسیر استانبول تا پاکستان از ۲۵ تا ۳۰ روز کنونی به ۱۰ تا ۱۲ روز کاهش می‌یابد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی تاکید کرد: در عین حال هزینه‌های حمل کالا از این مسیر در مقایسه با کانال سوئز نیز حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

معاون امور بندری سازمان بنادر اعلام کرد:
اقدامات ۶ ماهه سازمان بنادر در خصوص
واردات گندم
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مهمترین اقدامات ۶ ماهه این سازمان در خصوص واردات گندم به کشور را تشریح کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز تخلیه این کالا در بنادر تأمین و به صورت یکسره از کشتی به مقاصد مصرف حمل می شود.
فرهاد منتصر کوهساری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه کشور سالانه به ۱۱ میلیون گندم نیازمند دارد، اظهار داشت: به رغم خودکفایی در تولید گندم طی سال های گذشته به عنوان مهمترین محصول استراتژیک، متاسفانه در سال های اخیر به دلیل بارش کم باران و خشکسالی های ایجاد شده، مجبور به واردات این کالا شده ایم.

تأمین عمده نیاز گندم وارداتی کشور از طریق حمل و نقل دریایی
وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی به عمل آمده در سال جاری، حدود ۶ میلیون تن گندم در داخل کشور تولید می شود این بدان معنی است که در سال جاری نیازمند واردات ۵ میلیون تن گندم هستیم و این نیاز عمدتا باید از طریق حمل و نقل دریایی تأمین شود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات هیات دولت و ستاد تنظیم بازار، عنوان کرد: با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه ها و سازمان های مرتبط، تجهیزات لازم در تمامی بنادر شمالی و جنوبی کشور برای تخلیه این کالا آماده و فرآیند خروج گندم بدون تخلیه در انبارهای بندری و به صورت حمل یکسره از کشتی به مقاصد مصرف و بدون توقف انجام می شود.

هماهنگی در خصوص تامین واگن و کامیون مورد نیاز
کوهساری افزود: در خصوص تأمین کامیون و واگن مورد نیاز، هماهنگی خوبی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به عمل آمده و خوشبختانه از جنبه حمل و نقل کالا از بندر به مقاصد مصرف، با مشکل خاصی روبرو نیستیم.
وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۲۱ تن گندم از طریق ۱۲۲ شناور در بنادر تخلیه شده است، بیان کرد: با توجه به خریدهای انجام شده، پیش بینی می شود در مهرماه سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم دیگر، در بنادر کشور تخلیه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:
تولید آسفالت گرم با بازیافت ۱۰۰درصدی تراشه‌های آسفالت در قزوین برای نخستین بار در کشور
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین از تولید آسفالت گرم حاصل از بازیافت ۱۰۰درصدی تراشه های آسفالت برای نخستین بار در کشور خبر داد.
جواد حق‌لطفی گفت: در این روش مصالح حاصل از تراشه های آسفالت در سطح راه‌ها  جمع آوری و به طورگسترده با استفاده از دستگاه، به صورت ۱۰۰ درصد بازیافت و جهت  نگهداری رویه راه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: پیش از این، مصالح حاصل از تراشه های آسفالت تنها در شانه سازی راه‌های خاکی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با توجه به هزینه بالای قیر و تولید آسفالت، موضوع بازیافت آسفالت و استفاده مجدد از آن برای نگهداری رویه راهها در قالب عملیات اضطراری بیش از پیش  مورد توجه قرار گرفته است.
حق‌لطفی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اولین استانی است که پس از انجام مطالعات، عملیات بازیافت آسفالت را به صورت پایلوت آغاز کرده و تراشه های آسفالت خود را طی فرایندی بدون استفاده از قیر و تنها با استفاده از ۶ درصد ماده افزودنی جوان‌ساز داخل دستگاه تبدیل به آسفالت گرم می کند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که مصالح حاصل از تراشه های آسفالت به طور ۱۰۰ درصد در تهیه و تولید آسفالت گرم مورد استفاده قرار می گیرد گفت:در گذشته تولید آسفالت گرم از تراشه های آسفالت انجام می شد اما در روش های گذشته حداکثر مقدار تراشه قابل استفاده جهت تولید آسفالت ۶۰ درصد بوده که باتوجه به اضافه کردن حداقل ۴۰ درصد قیر و مصالح آسفالت جدید و همچنین هزینه های لجستیک بالای کارخانه آسفالت، صرفه اقتصادی ندارد.
حق‌لطفی خاطرنشان کرد:همچنین، مزیت آسفالت بازیافتی تولیدی نسبت به روش قبلی بازیافت گرم آسفالت که در چند استان کشور انجام شده است، علاوه بر استفاده ۱۰۰ درصدی از تراشه آسفالت، امکان حمل و پخش آسفالت تولیدی به سایر نقاط استان جهت لکه گیری های موضعی و چاله پرکنی است درصورتی که در روش قبلی، صرف نظر از هزینه های اجرایی بالا ماشینی به طول حدود ۵۰۰ متر در محور مورد نظر قرار میگیرد و لایه رویی آسفالت را تراشیده و با استفاده از ۷۵ درصد تراشه آسفالت و ۲۵ درصد مصالح و قیر آسفالت جدید روکش آسفالت بازیافتی را اجرا می کند و مناسب لکه گیری های کمتر از ۵۰۰ متر هم نمی باشد. وی اظهار داشت: این روش به ازای هر تن آسفالت ۵۰۰ هزار تومان صرفه اقتصادی دارد و از اتلاف سرمایه ملی جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن در حفظ و نگهداری محیط زیست و کاهش آلاینده ها موثر است.
حق‌لطفی با بیان اینکه از طریق این روش یک سوم آسفالت گرم تولید شده در کارخانه به دست می آید افزود: تاکنون ۳۰۰ تن آسفالت گرم با این روش تولید شده و قرار است  ۲ هزار و ۵۲۵ تن آسفالت گرم تولید شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود:آسفالت بازیافت شده برای پرکردن چاله راه‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.