مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: پروژههای مختلف بازآفرینی شهری در استان همدان در دست اجراست که اکثر آنها پیشرفت ۵۰ درصدی دارند.داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران به توضیح فعالیتهای انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری پرداخت. حسینی ابتدا با […]
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: پروژههای مختلف بازآفرینی شهری در استان همدان در دست اجراست که اکثر آنها پیشرفت ۵۰ درصدی دارند.داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران به توضیح فعالیتهای انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری پرداخت. حسینی ابتدا با بیان این که اجرای پروژههای بازآفرینی شهری صرفا مربوط به اداره کل راه و شهرسازی نبوده و تمام دستگاهها موظفاند ۳۰ درصد از اعتبارات خود را در محلات هدف بازآفرینی هزینه کنند، تصریح کرد: ادارهکل راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی سهم خود از برنامه جامع اقدام مشترک را در قالب اجرای پروژههایی در شهرهای مختلف استان ایفا میکند.مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به این که در شهر همدان بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سکونتگاههای غیررسمی در مساحتی بالغ بر ۱۰۷۲/۷ هکتار زندگی میکنند، عنوان کرد: در کل استان همدان نیز در محدوده ۱۶۴۷/۷هکتار از سکونتگاههای غیررسمی جمعیتی بالغ بر ۲۰۵ هزار و ۹۷۵ نفر ساکناند. همچنین مساحت محدوده بافت فرسوده در کل استان ۱۶۴۸/۴ هکتار و در شهر همدان۸۵۲/۳ هکتار برآورد شده است.او برخی از پروژههایی که در قالب اقدام مشترک در دست اجراست را این گونه برشمرد: احداث مجموعه چند منظوره حصار امام خمینی در همدان، لولهگذاری و اصلاح نهر دیزج، احداث خانه قرآن و عترت خضر، دیوارکشی و پوشش بخشی از رودخانه حصار امام در همدان از جمله پروژههای در دست اجرا به شمار میروند.حسینی اضافه کرد:همچنین تکمیل دیوارکشی و پوشش کانال شمسآباد ملایر، احداث شبکه فاضلاب محله سرجو، احداث مرکز درمانی در ملایر، آسفالت محله جوادیه نهاوند، احداث پارک کبودرآهنگ و بهسازی و جدارهسازی محله باغ نظر فامنین را میتوان به موارد بالا افزود.
او با اشاره به این که اولویت ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان در سال جاری تکمیل پروژههای نیمه تمام است، اظهار کرد: با این وجود در صورت ارایه پیشنهاد و تصویب پروژه جدید در ستادهای بازآفرینی شهرستانی و استانی این پروژهها در دستور کار قرار خواهند گرفت.
حسینی، پروژه احداث مجتمع چند منظوره امیرالمومنین در حصار امام خمینی شهر همدان را مهمترین پروژه در دست احداث استان برشمرد که بهرهبرداری از آن منجر به افزایش سطح کیفیت زندگی مردم محل از نظر بهداشتی و فرهنگی خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه با اشاره به این اکثر پروژهها پیشرفت ۵۰ درصدی دارند، در خصوص اعتبارت پروژهها نیز توضیح داد: با توجه به این که اعتبارت ادارهکل در حوزه بازآفرینی از اعتبارات ملی است، برنامه پیشنهادی توسط استان ارایه شده و پس ازابلاغ در مورد آن اطلاعرسانی خواهد شد.
او مهمترین فعالیتهای انجام شده در سکونتگاههای غیررسمی را این گونه برشمرد: احداث خانه قرآن و عترت در محله خضر، ساماندهی رودخانه حصار امام و پروژه چند منظوره حصار امام از جمله فعالیتهای انجام شده در حوزه سکونتگاههای غیررسمی به شمار میرود.
حسینی درباره اقدامهای صورت گرفته در حوزه بافتهای فرسوده نیز گفت: جدارهسازی محلههای کبابیان، حاجی، کلبا، بهسازی و جدارهسازی و مبلمان پیادهراه بوعلی همدان و ساماندهی بخشی از بازار نهاوند از جمله اقدامها در این حوزه به شمار میرود.
پیادهسازی برنامه توسعه دانش و مهارتهای مدرسان بازآفرینی شهری پایدار(TOT)
برنامه توسعه دانش و مهارتهای مدرسان بازآفرینی شهری پایدار(TOT) با هدف توانمندسازی بازیگران مختلف برنامههای بازآفرینی شهری پایدار در استانهای مختلف در دست اجراست.
به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، حسین الماسی مفیدی معاون فنی و نظارت این شرکت، در رابطه با برنامه آموزشی« توسعه دانش و مهارتهای مدرسان بازآفرینی» توضیحاتی ارایه کرد و گفت: یکی از رسالتهای شركت بازآفريني شهري ايران به استناد بندهاي «چ» و «د» ماده هفت اساسنامه خود، فعاليت در زمينه آموزش و ترويج است. با توجه به گستردگي ذينفعان و ذي نفوذان و ابعاد متنوع برنامههاي بازآفريني شهري پایدار و همچنین وجود برداشتها و رویکردهای متفاوت نسبت به این موضوع و سایر مفاهیم مشابه، خطرعدم انسجام در فرآیند برنامههای آموزش توسط مدرسان گوناگون وجود دارد، بنابراین آموزش مدرسان یکی از راههای مهم برای حصول توافق و استانداردسازی درخصوص ابعاد مختلف این موضوع به شمار میرود.
الماسی با اشاره به این که منطبق با سیاستگذاریهای آموزشی و ترویجی شرکت، هدف کلان این برنامه آموزشی، توسعه دانش و مجموعه مهارتهای مدرسان برنامههای آموزشی و ترویجی و نیز توانمندسازی بازیگران مختلف برنامههای بازآفرینی شهری پایدار به شمار میرود، افزود: از دیگر اهداف این برنامه میتوان به ظرفیتسازی برای توانافزایی مدرسان بومی در هر استان در انطباق با اهداف برنامههای بازآفرینی شهری پایدار، تدوین محتوای آموزشی هدفمند و استاندارد بر اساس سیاستگذاریهای آموزشی و برنامهها، یکپارچهسازی محتوا و قرائتهای مختلف پیرامون مفاهیم و برنامههای بازآفرینی شهری پایدار و آموزش موثر و نافذ از طریق مدرسان برآمده از دورههای TOT اشاره کرد.
او با اشاره به این که فرآیند اجرای دوره TOT در چهار گام ارزیابی، طراحی، برگزاری و پایش برنامهریزی شده است، توضیح داد: درگام نخست با هدف شناخت نیازها، کاستیها و توانها به دنبال آن هستیم تا به یک بررسی در ارتباط با برنامههای آموزشی و ترویجی(تمرکز بر دورههای آموزشی) انجام شده در سال های اخیر، داشته باشیم. بر این اساس یک دیتابیس یکپارچه از برنامههای آموزشی گردآوری و دستهبندی شده است که در ارتباط با سیاستگذاریهای آموزشی شرکت بازآفرینی شهری ایران، به عنوان ارکان برنامههای بازآفرینی شهری محورهای آموزشی و … ارزیابی خواهد شد.
انتقال ایدهها و تجربیات
معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با بیان این که رویکرد آموزش مدرسان TOT به منظور آموزش مدرسان جدید( و کم تجربهتر) به وسیله مدرسان با تجربه در یک مهارت یا زمینه خاص طراحی شده است، گفت: در این برنامهها عمدتا به جای انتقال خالص دانش به انتقال « ایدهها و تجربیات » پرداخته میشود. برنامههای آموزشی TOT میتواند مدرسانی با مهارت بالقوه تعلیم دهند که آنها نیز این دانستهها به دیگران را آموزش خواهند داد، در واقع با سرمایهگذاری در TOT میتوان ظرفیتسازی برای تاثیرگذاری پایدار بر پروژهها و برنامهها ایجاد کرد.
الماسی افزود: نیازهای آموزشی بر اساس ضرورتهای برنامهای و نظرسنجی از ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار احصا خواهد شد و سپس منطبق با نیازها، عناوین آموزشی و مدرسان، محتوای آموزشی تهیه میشود. در ادامه نظامنامه آموزشی دورهها ( کلیات سرفصلها و الزامات ثبتنام، ساختار اجرایی دورهها، شرایط اخذ گواهی، نحوه ثبت نام و …) تهیه و فراگیران ثبت نام خواهند شد. پس از برگزاری دورهها، بر اساس ارزیابی بازخوردها و فرآیندهای اجرایی، موانع و مشکلات و … پایش اعمال میشود، هدف این است تا از موفقیتها و آموزههای دورههای پیشین استفاده و نقاط ضعف آن در دورههای بعدی اصلاح شود.
لازم به ذکر است این برنامه به صورت پایلوت در استانهای تهران، البرز، قزوین، سمنان، گلستان، مازندران و قم در حال اجراست و پس از آن سایر استانها نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت. در این دورهها تلاش میشود با آموزش مدرسان بومی، ظرفیتسازی لازم برای هر استان ایجاد شود.