جمله، سرویس حمل و نقل مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راهاندازی مرکز تست و کنترل کیفیت قطعات و تجهیزات ریلی در اینده نزدیک خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی افزود: ایمنی اولویت اول شرکت راهآهن است و برای تحقق ایمنی میبایست نظارت در […]
جمله، سرویس حمل و نقل
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راهاندازی مرکز تست و کنترل کیفیت قطعات و تجهیزات ریلی در اینده نزدیک خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی افزود: ایمنی اولویت اول شرکت راهآهن است و برای تحقق ایمنی میبایست نظارت در کیفیت قطعات و تجهیزات ریلی با ایجاد مرکز تست قوی انجام دهیم.
وی با اشاره به تنوع بالای قطعات مورد استفاده در صنعت ریلی اظهار داشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران عهده دار نظارت بر ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی در کشور است و برای انجام وظایف خود، سنجش کیفیت قطعات و تجهیزات را ضروری میداند.
رسولی با اشاره به اینکه کلیه امکانات، ادوات، تجهیزات، ساختمانها و ناوگانی که در شبکه ریلی وجود دارد، علاوه بر حقوق مالکانه صاحبان آنها اعم شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای غیردولتی فعال در این بخش، سرمایه ملی محسوب میشود و حفظ و ارتقای آن به منظور بهره مندی مردم عزیز از این ثروت ملی اهمیت راهاندازی مرکز تست قطعات مورد نیاز صنعت ریلی را ضروری میسازد، تصریح کرد: اگر نتوانیم از کیفیت قطعات مورد نیازصنعت ریلی اطمینان حاصل کنیم، چگونه میتوانیم نسبت خدمت رسانی مطلوب در حمل و نقل ریلی و دستیابی به اهداف راه آهن مطمئن شویم.
وی با اشاره به گفتگوهای انجام شده درچارچوب توسعه دیپلماسی ریلی با متولیان این امر در داخل کشور و راهآهن کشورهای همسایه، خاطر نشان کرد: مرکز تست نه تنها به فعالان در صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته خدمات میدهد بلکه ارائه خدمت به کشورهای منطقه را نیز مد نظر دارد و مقدمه صدور خدمات فنی و مهندسی است.
وی تاکید کرد: دستیابی به ایمنی مطلوب باید قبل از وقوع سانحه و با رویکرد پیشگیرانه انجام شود.
رسولی گفت: ایمنی باید از سرچشمه محقق شود. در این راستا اطمینان از کیفیت ساخت قطعات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی و چگونگی تجهیز ناوگان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: در سال گذشته و زمانی که در مسیر حمایت از تولید داخلی قطعات ریلی گام برداشتیم، برای استفاده از قطعات و تجهیزات تولید داخل و لزوم رعایت استاندارهای مربوطه آن، ضرورت تست کامل این تجهیزات مطرح شد و در این مسیر به سمت استفاده از ظرفیتهای موجود در حوزه استاندارد و آزمایشگاههای تخصصی حرکت کردیم. مدیرعامل شرکت راه آهن با قدردانی از اقدامات انجام شده در مرکز جهادی پیشرفت به ویژه درارتباط با حمایت از تولید داخل و ایجاد مرکز تست ریلی، گفت: اینک راه آهن در مسیر درست برای استاندارسازی قطعات مورد نیاز صنعت ریلی قرار دارد.
رسولی یکی از نتایج این اقدامات انجام شده در مرکز جهادی پیشرفت را قرار گرفتن راه آهن در مسیر درست و جایگاه واقعی خود عنوان کرد و افزود: نقش حاکمیتی راه آهن، وظیفه اصلی این شرکت است و این شرکت با تدوین قوانین، مقررات و اعمال نظارت و حمایت از فعالیت بخش خصوصی درصدد تحقق حداکثری مسئولیت خود است.
در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژههای ریلی آستارا – رشت و زاهدان – بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی
مدیرعامل راه آهن از در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژههای ریلی آستارا- رشت و زاهدان-بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون ساخت پروژه آستارا – رشت از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته است.
سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ویژگیهای کریدور شمال به جنوب کشورمان را برشمرد و اظهار کرد: در مسیر ریلی کریدور شمال به جنوب یک حلقه مفقوده به طول ۱۶۴ کیلومتر وجود دارد که آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم در نخستین روزهای ورودشان به وزارت راه و شهرسازی بر اولویت دادن به این پروژه تاکید کردند.
وی تصریح کرد: هم اکنون ساخت این پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته است و با دستور آقای مهندس قاسمی این پروژه جزو پروژههای اولویت دار قرار گرفته است و امیدواریم که هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن شروع شود.
رسولی تاکید کرد: اما تا زمانی که مسیر ریلی این پروژه ساخته شود، ما با همکاری سایر کشورها، نخستین قطار ترانزیت از اروپا به هندوستان را در ماه گذشته از ایران عبور دادیم که در قطعه آستارا به رشت از حمل و نقل ترکیبی و به صورت جادهای استفاده شد.
مدیر عامل راه آهن خاطرنشان کرد: پروژه ریلی دیگری نیز هم اکنون در دست ساخت است. این پروژه از چابهار به زاهدان است که با تاکید مقام معظم رهبری و تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی و با قدرت تمام، مراحل احداث آن در حال انجام است.
وی در ادامه اظهار کرد: این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی متصل میکند و با ساخت این پروژه، مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت از آبهای آزاد دریا عمان به صورت ریلی، کشورهای حوزه CIS و اروپا ایجاد خواهد شد.
رسولی یادآور شد: البته قطعه بعدی این پروژه از زاهدان به بیرجند است که این پروژه نیز به دستور مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی جزو پروژههای اولویت دار قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای شکل گیری یک کریدور، تنها وجود راه آهن و خط کافی نیست افزود: طی نشستهای مشترکی که با کشورهای مسیر داشتیم، موضوع بلکه موضوع تامین ناوگان مورد نیاز، تعرفه مورد نیاز و رقابتی و همچنین هماهنگیهای گمرکی کشورها مسیر لازم است، تا یک کریدور فعال شکل بگیرد که در این رابطه هماهنگیهای خوبی با کشورهای مسیر و ذی نفع صورت گرفته است.