معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل راهآهن شیراز-بوشهر با احتساب تعدیل ۴ تا ۵ سال آینده، ۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: پیشنهاد شد از محل «تهاتر نفت» و «ماده ۵۶» رقمی در اختیار وزارت […]
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل راهآهن شیراز-بوشهر با احتساب تعدیل ۴ تا ۵ سال آینده، ۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: پیشنهاد شد از محل «تهاتر نفت» و «ماده ۵۶» رقمی در اختیار وزارت راه قرار گیرد و قطعات باقیمانده این خط ریلی به مناقصه برود.
خیرالله خادمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکیدات رئیسجمهور مبنی بر تسریع در تکمیل راهآهن بوشهر، وزارت راه و شهرسازی چه برنامهای برای تأمین مالی تکمیل این راهآهن مد نظر دارد؟ اظهار داشت: رئیسجمهور در سفر خود به استان بوشهر از پروژه راهآهن شیراز-بوشهر بازدید کرد و جلسهای برای تصمیمگیری در موضوع تسریع در تکمیل این پروژه برگزار شد. وی ادامه داد: این خط ریلی از پایتخت و مرکز کشور به اصفهان، شیراز و سپس بوشهر متصل میشود و پس از آن به سمت عسلویه، پایتخت انرژی کشور میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه ریلی ۱۱ قطعه دارد، اظهار داشت: این خط ریلی از شیراز تا بوشهر ۴۵۰کیلومتر طول دارد و از بوشهر تا عسلویه نیز به طول ۲۰۵ کیلومتر در مرحله بعدی ساخته خواهد شد.
تکمیل خطآهن شیراز-بوشهر ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد
خادمی درباره منابع مالی این پروژه اظهار داشت: منابع مالی پروژه محدود است و همین موضوع پیشرفت پروژه را کند میکند، در حال حاضر از منابع ردیف بودجه در پیوست قانون دو قطعه از سمت شمال این خطآهن (شیراز) و سه قطعه از سمت جنوب این مسیر ریلی (بوشهر) آغاز شده است که ۱۶۵ کیلومتر طول دارد.
وی اظهار کرد: عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه با احتساب تعدیل ۴ تا ۵ سال آینده، ۲۵ هزار میلیارد تومان و عدد ارزی یک میلیارد دلار است.
پیشنهاد اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت برای پیشرفت راهآهن شیراز-بوشهر
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیشنهاد شد چند گزینه تأمین مالی درباره این پروژه بررسی شود، اظهار داشت: پیشنهاد شد از «ماده ۵۶» و همچنین «تهاتر نفت» رقمی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و قطعات باقیمانده به مناقصه برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سالهای بعد فاینانس این خط آهن را دنبال میکنیم، گفت: قرارداد تجاری نیز با کشور چین منعقد شده بود، مذاکرات، برآوردها، توافقنامه و قرارداد تجاری به انعقاد رسیده بود اما موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و در سالهای بعد پیگیری ویژه میشود. خادمی تأکید کرد: در حال حاضر تصمیمات لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه ریلی اتخاذ شده است.
وی درباره رقم پیشنهادی بابت تأمین مالی اولیه این پروژه گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه با رئیسجمهور رقم ۲۰۰ میلیون دلار بابت مرحله اول پیشنهاد داد تا این خط آهن در یک و نیم سال آینده فعال شود.
پیشنهاد به وزارت نفت بابت همکاری در تأمین مالی تکمیل راهآهن بوشهر
خادمی اظهار کرد: مراکز نفتی بزرگی در استان بوشهر و عسلویه قرار دارد و بارهای نفتی و تولیدی ۳۳ پتروشیمی همه از جادههای شیراز ـ بوشهر یا جم ـ فیروزآباد ـ شیراز میگذرد که بار ترافیکی سنگینی بر دوش محورهای مواصلاتی ایجاد میکند که اگر این بارها به روی ریل منتقل شود به نفع استانهای خوزستان، بوشهر، فارس و غیره است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیشنهاد شده است وزارت نفت نیز در موضوع تأمین مالی ورود کند، اضافه کرد: با توجه به تأثیر صنایع وابسته نفتی در این منطقه و اثر آن در حمل و نقل، قطعا با توسعه ریلی بارهای زیادی در حوزه عسلویه جذب میشود و اگر وزارت نفت نیز همکاری کند کار بهتر پیش میرود. به گزارش فارس، یکی از موارد اصلی که رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی، در سفر به استان بوشهر تأکید کرد تسریع در تکمیل راهآهن بوشهر بود.
تکمیل کریدور ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر تا پایان ۱۴۰۱
خادمی همچنین درباره کریدور ساحلی جنوب کشور که بخشی از آن در استان بوشهر قرار دارد اظهار داشت: روز پنجشنبه ۱۵ مهر به همراه وزیر راه و شهرسازی از شهرهای جنوبی استان بوشهر، عسلویه، کنگان و سیراف و سپس بوشهر بازدید کردیم، بخش زیادی از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر قرار دارد که امیدواریم این کریدور در استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کریدور نوار ساحلی جنوب کشور ۱۸۵۰ کیلومتر طول دارد که ۳۹۰ کیلومتر آن در استان بوشهر است، از این ۳۹۰ کیلومتر ۲۷۰ کیلومتر به پایان رسیده است و ۱۲۰ کیلومتر دیگر هم رشد ۷۰ درصدی دارد و تا پایان سال ۱۴۰۱ این نوار ساحلی در بوشهر به پایان میرسد.
اتمام عمليات ريلگذاری راه آهن همدان- سنندج
معاون وزیر راه وشهرسازی از تکمیل عملیات ریلگذاری راه آهن همدان- سنندج و اتصال ریلی خط اصلی این مسیر خبر داد.
خیراله خادمی از اتمام ریلگذاری راه آهن همدان- سنندج خبر داد و گفت: این مسیر به طول تقریبی ۱۵۱ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی احداث راه آهن تهران-همدان-سنندج است که بخش تهران-همدان آن در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است.
وی ادامه داد: عملیات ریلگذاری این مسیر ریلی از دو سمت همدان و سنندج همزمان آغاز شد و با تکمیل ریلگذاری در نقطه تلاقی اتصال ریلی برقرار شد. معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین ریل ملی در این خط خبر داد و گفت: ۱۹ هزار تن ریل تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان در این پروژه به کار رفته است.
خادمی اتصال دو مرکز استان به شبکه ریلی کشور را از مزایای راه آهن همدان- سنندج دانست و گفت: اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه پروژه در آینده و اتصال آن به استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کرمانشاه، جذب بخش قابل توجهی از ترافیک جادهای برای جابهجایی بار و مسافر، توسعه صنعت گردشگری در منطقه و اشتغالزایی از دیگر مزایای احداث این خط آهن است. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص عملیات اجرایی باقیمانده پروژه اظهار داشت: تکمیل بخشی از تقاطعهای غیرهمسطح، تکمیل ساختمان خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیل روسازی این محور ریلی باقی مانده است که نیازمند ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
معاون وزیر راه وشهرسازی پیشرفت فیزیکی کل ایستگاههای مسیر را ۸۴ درصد اعلام کرد و افزود: این مسیر ریلی دارای ۷ ایستگاه است که در فاز اول سه ایستگاه سنندج، دهگلان و قروه با پیشرفت فیزیکی کل حدود ۸۵ درصد تکمیل و به بهرهبرداری میرسد.