صالحی گفت: راهآهن فراتر از یک مدل حمل و نقلی است و ما به دنبال گفتوگوی بینالمللی و تامین مالی خارجی هستیم تا کریدورهای بینالمللی را احیا کنیم. میعاد صالحی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در حوزه ریلی با وجود آنکه یکی از مهمترین بخشهای حملونقلی است و با […]
صالحی گفت: راهآهن فراتر از یک مدل حمل و نقلی است و ما به دنبال گفتوگوی بینالمللی و تامین مالی خارجی هستیم تا کریدورهای بینالمللی را احیا کنیم.
میعاد صالحی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در حوزه ریلی با وجود آنکه یکی از مهمترین بخشهای حملونقلی است و با توجه به وسعت تقریبی کشور، اما نتوانسته به اهداف موردنظر در حوزه تکمیل شبکه و همچنین تکمیل حمل بار و مسافر را به دست بیاورد، گفت: تخصیص بودجه در آییننامه یکی از مهمترین اقداماتی است که امیدواریم بتوانیم احکام خوبی را در قانون به دست بیاوریم.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته یک جلسه شش ساعته در رابطه با کریدور و همچنین یک جلسه مفصلی هم در خصوص رفع موانع برگزار کردهایم که امیدواریم بتواند نتایج این جلسه را در توسعه و رونقبخش حملونقلی ارائه کنیم و گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی در حکم بنده اختیاراتی را واگذار کرده که امیدواریم از این اختیارات بتوانم بهنحو احسن استفاده کنم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در ابتدا باید مشکلات وزارتخانه در این بخش را برطرف کنیم و مشکلات درون دولت را هم بتوانیم با همکاری دستگاههای مختلف برطرف کنیم، گفت: در حوزه حملونقل ریلی باید سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان اداری و استخدامی زحمت کارمندان را در این بخش بتوانند جبران کنند. ما تلاش میکنیم برنامههای خود را انجام دهیم، اما شاهد آن هستیم که پروژهها در پیشرفتهای ۲۰ درصدی و ۸۰ درصدی متوقف میشوند و به خروجی نمیرسند که این امر موجب سرخوردگی خواهد شد، بنابراین باید نظارت را در این بخش افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: با تلاش مضاعفی که در این حوزه وجود دارد و حمایت دولت، امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
صالحی با بیان اینکه در حوزه باری و مسافری باید اقدامات لازم را انجام دهیم و بتوانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این بخش را هم تکمیل کنیم، یادآور شد: متأسفانه در حوزه حملونقلی باید به اینموضوع توجه کنیم در یک بخش چشمه وجود دارد، اما چشمه ریل وجود ندارد بنابراین باید بتوانیم با حمایت از ظرفیتهای داخلی این حوزه را تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه باید بتوانیم با استفاده از تامین مالی در مسیرهای مختلف این کریدورهایمان را تکمیل کنیم، افزود: درحالحاضر یک چشمه بار حملونقلی وجود دارد که تنها پنج کیلومتر آن متفاوت باقیمانده بنابراین میتوانیم با استفاده از صاحبان تجربه و ایده از این فرصت استقبال کنیم.
وی اظهار کرد: باید بتوانیم مجمع بهرهوری را در این حوزه افزایش دهیم، چرا که راهآهن نقش تمدنی و گفتمانی برای کشور دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: در دولت سیزدهم نیازمند توجه بیشتر به حوزه حمل و نقل ریلی هستیم که این توجه باید در تخصیص بودجه و آییننامهها و واگذاری اختیارات باشد.
وی ادامه داد: با راهاندازی کریدورها، درآمدهای ترانزیتی افزایش پیدا میکند که با وفور این درآمدها میتوانیم در تمام بخشهای راهآهن شاهد پیشرفت باشیم که وقتی این بخش از حمل و نقل پیشرفت داشته باشد کمک به صادرات، واردات و تجارت کشور است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه برای پیشرفت در این حوزهها نیاز به همدلی و همگرایی داریم، گفت: امروز با گسست شبکه ریلی مواجه هستیم به طوری که برخی از چشمههای مهم بار به ریل متصل نیستند و این مشکل بسیار بزرگی در بخش تحقق ۳۰ درصدی سهم راهآهن از جابهجایی بار است.
صالحی با تاکید بر اینکه راهآهن بخش تمدنی و گفتمانی برای کشور دارد، یادآور شد: راهآهن فراتر از یک شیوه حمل و نقلی است و ما به دنبال گفتوگوی بینالمللی و تامین مالی خارجی هستیم تا کریدورهای بینالمللی را احیا کنیم و چشمههای بار به شبکههای ریلی متصل شوند. وی تاکید کرد: امروز یکی از گلوگاههای اقتصاد کشور، حمل و نقل است و باید با حمایت از تولید داخل، یک حمل و نقل پایدار و یکپارچه داشته باشیم.
جبران عقب ماندگیهای حمل و نقل ریلی با اتکا به ظرفیتهای
بخش خصوصی
صالحی گفت: با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و ارائه مشوقهای لازم در این حوزه عقب ماندگیها در این بخش را جبران خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راهآهن مهمترین مد حمل و نقلی کشور است و میتواند نقش بسیار مهمی در GDP کشور داشته باشد، گفت: در حوزه سیاستگذاری بودجه و اجرای آن توجه چندانی به شأن و مقام این بخش نشده و ما باید با سیاست گذاریهای مناسب در این بخش نقش این حوزه را ارتقاء دهیم.
او ادامه داد: باید عقبماندگیهای موجود در این بخش را جبران کنیم، چرا که ممکن است این عقبماندگیها در حوزه سیاستگذاری، فنی، زیرساخت و تکنولوژی باشد، اما باید با به کارگیری اقدامات مناسب در این بخش این عقبماندگیها را جبران کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش هزینه تعمیر و نگهداری از دیگر مشکلات در این حوزه است، اما باید این مشکلات را برطرف کنیم و با غربالگری در این بخش بتوانیم مساعدت همهجانبهای را در رشد و پیشرفت حمل و نقلی در این حوزه به دست آوریم.
مدیر عامل شرکت راه آهن بیان کرد: برآورد زمانی را برای نوسازی و بازسازی ناوگان به تدریج اعلام کردهایم، یکی از مهمترین فعالیت و برنامههای ما آن است که ناوگان باری، مسافری و دیزلی خود را ارتقاء دهیم و با توجه به فرسودگی که در این بخش وجود دارد سعی خواهیم کرد با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی این حوزه را احیا کنیم.
صالحی بیان کرد: مسیر صعب العبوری در این بخش وجود دارد، اما ما آن را باز خواهیم کرد و در این حوزه موانع را با استفاده از مشوقهایی که در اختیار داریم برطرف خواهیم کرد.
مدیر عامل راه آهن توضیح داد: ما سعی خواهیم کرد هزینه تمام شده ناوگان را کاهش دهیم تا با استفاده از تخفیفات و مشوقهایی که برای خرید و یا نوسازی ناوگان ارائه خواهیم کرد، بتوانیم حوزه حمل و نقلی را دوباره احیا کنیم.
صالحی در پایان تأکید کرد: متأسفانه این حوزه با مشکلات و موانع بسیار زیادی رو به رو بوده، اما ما سعی خواهیم کرد، این بخش را با استفاده از توان داخلی و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی جان دوبارهای ببخشیم.