«وزیر ناکارآمد» را به جان «فرهنگ» نیندازید!
«وزیر ناکارآمد» را به جان «فرهنگ» نیندازید!

گروه سیاسی فردا در صحن علنی مجلس، برای سومین بار پرونده انتخاب «وزیر آموزش و پرورش» باز می‌شود تا تنها وزارت‌خانه بدون وزیر دولت سیزدهم، وزیر جدید خود را بشناسد اما به‌نظر می‌رسد دولت همان راه خطایی را رفت که برای معرفی «باغگلی» و «فیاضی» رفت و گویا برای دولت سیزدهم نه حساسیت دستگاه عظیم […]

گروه سیاسی

فردا در صحن علنی مجلس، برای سومین بار پرونده انتخاب «وزیر آموزش و پرورش» باز می‌شود تا تنها وزارت‌خانه بدون وزیر دولت سیزدهم، وزیر جدید خود را بشناسد اما به‌نظر می‌رسد دولت همان راه خطایی را رفت که برای معرفی «باغگلی» و «فیاضی» رفت و گویا برای دولت سیزدهم نه حساسیت دستگاه عظیم تعلیم و تربیت و اهمیت این نهاد فرهنگ‌ساز حاکمیتی که معرفی کردن یک نفر از اندورنی مهم است ولو این‌که شرایط لازم را داشته یا نداشته باشد.
اتفاقی که در دو معرفی پیشین صورت گرفت در این دوره نیز تکرار شد و سومین وزیر نیز هیچ برنامه‌ای برای آموزش و پرورش ندارد و چه بسا در خواب خود نیز نمی‌دید بر جایگاهی تکیه زند که روزی در اختیار «شهید رجایی» و «شهید محمدجواد باهنر» بود و امروز به باغگلی، فیاضی و نوری پیشنهاد شد و خدا را شکر که نمایندگان در دو نوبت قبل به دو گزینه قبلی رأی ندادند و امیدواریم امروز نیز به «یوسف نوری» رأی عدم اعتماد بدهند.

دولت باید بداند که مشکلات و چالش‌های آموزش‌وپرورش عمیق، متنوع و چندوجهی است و نیاز فوری یک تیم نوآور و نواندیش دارد تا بتواند این مشکلات را به‌نحو مقتضی، چاره کنند اما هیچ کدام از این سه گزینه، نه توان فکری و دانش لازم را برای درک این مشکلات و چالش‌ها دارند و نه تجربه موفق خدمت و مدیریت در دستگاه تعلیم و تربیت را در کارنامه خود دارند، تردیدی نیست که در مواجهه با این مشکلات دچار سردرگمی خواهند شد.
در همین مدت قریب به دو هفته‌ای که از معرفی «یوسف نوری» گذشته است ندیدیم و نشنیدیم گزینه سوم پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، طرحی راهگشا داده باشد یا با متخصصان حوزه تعلیم و تربیت نشسته باشد و یا حتی توانسته باشد نظر موافق معلمان را به خود جلب کند و در آن‌سو شاهد مخالفت‌های وسیع با این گزینه بودیم تنها ناظر یک توئیت از وی بودیم که نوشت: « به تغییر ساختاری در آموزش‌ و پرورش و معیشت معلمان خیلی فکر می‌کنم. این‌که نوجوانان ما از ده سالگی با دغدغه کنکور نفس بکشند و خانواده‌ها را نیز درگیر این دغدغه کنند، بزرگترین نقص سیستم آموزش‌وپرورش ما است.»
فردی که قصد دارد وارد دستگاه عظیم و فرهنگی با این‌همه مشکل شود، اما به کنکور به‌عنوان مشکلی ساختاری نظر دارد، نه معنای ساختار را می‌داند و نه از مشکلات ساختاری آموزش و پرورش آگاهی درستی دارد و نه از سال‌ها حضور خود در ادارات کل آموزش و پرورش و وزارت‌خانه تجربه‌اندوزی کرد و این رویه معرفی وزیران با شعارهای رییس دولت سیزدهم نیز در تعارضی آشکار است.
نمایندگان که به موجب قانون اساسی باید به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهند امروز تکلیف سنگینی در خصوص دستگاه تعلیم و تربیت دارند و ضمن مخالفت جدی با وزیر پیشنهادی، باید به دولت تذکر دهند که چرا چنین افرادی را برای نهاد تعلیم و تربیت معرفی می‌کند در حالی‌که در میان مردان همین دولت، افرادی توانمند و آشنا با گفتمان دولت از یک سو و تجربه با دستگاه تعلیم و تربیت دارند.
اعضای «خانه ملت» در دو بار قبلی در برابر بی‌توجهی دولت به وزارت آموزش و پرورش کوتاه نیامدند و با اکثریت قاطع آرا، گزینه پیشنهادی دولت را رد کردند و امیدواریم امروز نیز به تکلیف خود عمل کنند هرچند برخی اخبار در روزهای اخیر موجبات نگرانی در میان صاحب‌نظران شده است.
در حالی‌که صاحبنظران آموزش و پرورش معتقدند گزینه پیشنهادی برای وزارت مناسب نیست، روزنامه «جمهوری اسلامی» روز گذشته نوشت: به نمایندگان وعده‌هایی داده شده تا به وزیر پیشنهادی رییسی رأی بدهند.
این روزنامه ادامه داد: منابع مطلع آموزش و پرورش می‌گویند حامیان گزینه سوم وزارت آموزش و پرورش در تلاش برای کسب رأی اعتماد برای وی به نمایندگان استان‌ها در مجلس وعده داده‌اند در صورتی‌که رأی اعتماد بدهند، انتصاب مدیران کل استان‌ها با نظر آنها صورت خواهد گرفت.
هنوز معلوم نیست این وعده مورد قبول نمایندگان استان‌ها در مجلس قرار گرفته یا نه اما همین اخبار و شایعات، نگرانی‌ها را در این حوزه افزایش داد.
نکته آخر این‌که رهبر معظم انقلاب مُدَّظلُّهُ‌العالی بارها بر اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت تأکید کردند و توقع از شخص آیت‌الله رییسی می‌رفت نسبت به این دغدغه توجه بیشتری اعمال می‌کرد تا کار به اینجا نرسد که نمایندگان، فرهنگیان، کارشناسان تعلیم و تربیت و همه دلسوزان با رأی اعتماد با سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش نیز مخالفت کنند.