برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما
برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما

در شرایطی که برخی از ایرلاین‌ها بلیت پروازهای خود را در بعضی از مسیرها بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: از ابتدای آذر ماه قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده و اگر بلیتی به صورت موردی بالاتر از حداکثر نرخ مصوب اعلام شده، فروخته شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهیم […]

در شرایطی که برخی از ایرلاین‌ها بلیت پروازهای خود را در بعضی از مسیرها بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: از ابتدای آذر ماه قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده و اگر بلیتی به صورت موردی بالاتر از حداکثر نرخ مصوب اعلام شده، فروخته شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس نرخنامه‌ جدید پروازهای داخلی، قیمت بلیت هواپیما با کاهش ۱۰ تا حدود ۳۰ درصدی مواجه شد و قرار بود ایرلاین‌ها از ابتدای آذر ماه مطابق با این نرخنامه نسبت به بلیت فروشی اقدام کنند.
اما طی روزهای گذشته برخی از ایرلاین‌ها همچنان بلیت بعضی از پروازهای خود را بالاتر از قیمت مصوب فروختند و این مسئله سبب اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شد. رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- نیز ضمن تاکید بر الزام ایرلاین‌ها با تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد: با لغو محدودیت کرونایی در پروازهای داخلی؛ تمامی ایرلاین‌ها باید ضمن تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیط هواپیما، تمام خدمات گذشته را به حالت عادی بازگردانند.
وی تصریح کرد: در این خصوص با شرکت‌هایی که اقدام به فروش بلیط با قیمت بالاتر از نرخ مصوب کنند،   برخورد جدی خواهد شد.
محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌توانند بر اساس نرخنامه اعلام شده در پروازهای داخلی قیمت بلیت هواپیما را به صورت شناور و بسته به وضعیت عرضه و تقاضا تنظیم کنند و کلاس نرخی نیز بر همین اساس تعریف شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف می‌تواند تنها در سقف نرخی فروخته شود یا اینکه باید شناور باشد، افزود: اینگونه نیست که شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای خود را تنها در سقف نرخی مشخص شده عرضه کنند و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نرخ‌ها شناور است. البته اگر چنانچه مانند روزهای گذشته شرکتی قیمت بلیت پرواز خود را پایین‌تر از حداقل نرخ تعیین شده عرضه کند نیز به او تذکر می‌دهیم چرا که باید منفعت مردم و منفعت سازمانی هر دو با هم دیده شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر مردم شاهد گرانفروشی بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای پروازی داخلی بودند می‌توانند از طرق مختلف این مسئله را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری برسانند که از طریق بخش حقوق مسافر در سایت این سازمان و از طریق سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل انجام است. مسلما با این تخلفات به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.
محمدی بخش گفت: بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری در همه فرودگاه‌های کشور حضور دارند و رصد کاملی نیز به صورت آنلاین بر روند بلیت فروشی صورت می‌گیرد و به محض اینکه با تخلفی از جمله گرانفروشی بلیت هواپیما مواجه شویم با آن برخورد خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: البته از مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه بلیت هواپیما را از سایت‌های غیرمعتبر خریداری نکنند چرا که این سایت‌ها مجوزهای لازم را ندارند و ممکن است هر تخلفی مرتکب شوند بنابراین مسافران باید حتما نسبت به انتخاب سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی معتبر دقت داشته باشند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که نباید صنعت حمل‌ونقل هوایی گران اداره شود بر برنامه‌ریزی برای توسعه ناوگان با استفاده از دیپلماسی فعال تاکید کرد.
محمد محمدی‌بخش اظهار کرد: بخش حمل و نقل هوایی علاوه بر مسئولیت حساسی که برعهده دارد، در زمینه‌های خدمات رسانی به‌طور شاخص و موثر در بسیاری از عرصه ها حضور داشته و دارد.
وی استفاده از ظرفیت هایی از جمله ارتباط با شرکت های دانش بنیان، ارائه طرح های دراز مدت و برنامه ریزی برای توسعه ناوگان، اهمیت به آموزش نیروی انسانی و استفاده از دیپلماسی فعال را ضروری دانست و افزود: نباید صنعت را گران اداره کرد، داشتن MRO  (مجوز تعمیر و نگهداری) واستفاده از توان بالقوه نیروهای داخل راهکار حرکت در مسیر ارتقاء  توان عملیاتی شرکت ها خواهد بود با این اطمینان که برای ارتقاء سطح MRO محدودیتی قائل نخواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه اولویت سازمان هواپیمایی کشوری همکاری با تمامی مجموعه‌های فعال در صنعت حمل و نقل هوایی است، تصریح کرد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان راه سخت و دشوار صنعت را تسهیل می کند و هرکسی که از این شرکت ها استفاده کند، سود می برد، ارزان سازی می کند، ارتقاء پیدا می کند و در نتیجه سریعتر حرکت می کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه حل بسیاری از مسائل صنعت به دلیل برخورداری از توان نرم افزاری، متالوژی، متریال و …. به دست دانشگاه ها حل خواهد شد، گفت: با نگاه به درون به منظور مصونیت در مقابل تهدید ها و استفاده از نیروهای مستعد در صنعت، توانمندی‌ها را با یکدیگر به مشارکت بگذارید.