گروه سیاسی ما نیز مانند همه گروههای سیاسی بر ضرورت ادامه گفتوگوهای هیأت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران با ۴+۱ که از هشتم آذرماه با ترکیبی هماهنگ با دولت سیزدهم در وین آغاز شد، همراه هستیم و تأکید داریم این مذاکرات باید در کوتاهزمان به نتیجه برسد و با توجه به تجربه مذاکرات برجام در دولت […]
گروه سیاسی
ما نیز مانند همه گروههای سیاسی بر ضرورت ادامه گفتوگوهای هیأت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران با ۴+۱ که از هشتم آذرماه با ترکیبی هماهنگ با دولت سیزدهم در وین آغاز شد، همراه هستیم و تأکید داریم این مذاکرات باید در کوتاهزمان به نتیجه برسد و با توجه به تجربه مذاکرات برجام در دولت پیشین، نیازی به آزمودن آزموده نیست و منطقی این است که بسیار زودتر از برجام، به جاییکه هدفگذاری شد یا به جایی نزدیک به نقطه مطلوب برسیم.
شاید برخی رسانههای اصولگرا که همواره از «عزت» در مذاکرات سخن گفتند و نوشتند و برداشتی یکسویه از عزت داشتند، به ما خُرده بگیرند اما باور ما این است که این دوره از مذاکرات باید با «شفافیّت» و «هوشمندی» بیشتری نسبت به ادوار پیشین که در دو دولت قبل انجام شد، همراه باشد به دو دلیل روشن:
نخست اینکه تیم مذاکرهکننده پای در مسیری گذاشته که دوبار توسط دیپلماتهای جمهوری اسلامی در میانه دهه ۸۰ و ۹۰ طی شد و آنان باید تجربه این راهِ طی شده را مغتنم بدارند و نگاه بدبینانه به تجربیات و دستاوردهای آن نداشته باشند ضمن اینکه ضرورت دارد از تکرار اشتباهات آن نیز پرهیز نمایند.
دومین دلیل این است که شرایط اضطرار و اورژانسی که امروز کشور در حوزه اقتصاد و معیشت با آن مواجه است، در دو دوره مذاکراتی که در دو دولت قبل انجام شد، وجود نداشت و به همین دلیل لازم است مذاکرهکنندگان شتاب بیشتری به کار خود دهند و بهگونهای رفتار نکنند که گویا اطاله این دوره از مذاکرات، آسیبی به اقتصاد و اوضاع درآمد کشور ندارد و بر زندگی مردم اثرگذار نیست و این چیزی است که حتی طرفهای مذاکره با ما هم میدانند چون از ممنوعیت فروش نفت و تحریمهای بانکی علیه جمهوری اسلامی آگاهند.
درخصوص شفافیت در مذاکرات نیز نقدی به تیم مذاکرهکننده و شخص علی باقری کنی وارد است و آن اینکه در عصر جمعه که مذاکرات پایان یافت و نمایندگان کشورهای حاضر در این دور از مذاکرات از هتل محل گفتوگوها که بیرون آمدند، همه در برابر خبرنگاران از پیشنهادهای ارائه شده توسط مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفتند و برخی اعضا نیز بهخاطر همین پیشنهادها ابراز ناخرسندی کردند از جمله اینکه «مکرون» رییسجمهور فرانسه گفت به نظر میرسد دور کنونی مذاکرات هستهای با ایران در وین موفقیتآمیز نبوده است و برخی دیپلماتهای اروپایی نیز چنین گفتند که پیشنهادهای ایران باعث ناامیدی شد و تهران تقریباً از تمامی مصالحههای شش دور قبل به عقب بازگشته و حتی برخی پیشنهادهای ایران با برجام مغایر و برخی دیگر فراتر از برجام است.
البته جناب باقری نیز بر این نکته تأکید داشتند که پیشنهادها، برابر اصول کلی مورد توافق بوده است اما هیچ کدام از طرفین نگفتند دقیقاً چه پیشنهادی داده شده و پیشتر هم که تئوری «کم در برابر کم» نیز ناظر بر این بود که کمی از تحریمها در ازای کمی از تعهدات از سوی ایران برداشته شود نیز اوضاع به همین منوال بود و گفته نشد کدام تحریمها قرار است در برابر کدام تعهدات برداشته شود
تأکید ما بر «شفافیت» به این خاطر است که پیشتر و قبل از آغاز دور تازه مذاکرات در ۸ آذر، نماینده ارشد جمهوری اسلامی بر ضرورت برچیدهشدن همه تحریمها تأکید کرد اما از بسته پیشنهادی خود که به کشورهای طرف مذاکره تحویل داد، چیزی نگفت و تا این لحظه کسی نمیداند ما چه پیشنهادی دادیم که ایالات متحده آمریکا شامگاه جمعه (۱۲ آذر) از مقامات تهران انتقاد کرد و گفت که آنها «پیشنهاد سازندهای» در جریان مذاکرات هستهای در وین ارائه نکردهاند یا برخی رسانهها صبح تهران نوشتند:«خیلی روشن و شفاف توضیح دهید که از شما چه خواستند که ندادید و چه میدادند که نگرفتید.»
نکته آخر اینکه تلاش و عزم گروه مذاکرهکننده باید بر این باشد که هم نگاه کارشناسی داشته باشد و هم واقعگرا باشد و این حقیقت را درک کند که اگر این مسیر که در گذشته رهبر معظم انقلاب مُدَّظِلُّهُ العالی با نگاه «نرمش قهرمانانه» بر ضرورت بازشدن آن تأکید داشتند، اگر برای بار دوم به فوریت باز نشود، مشکلات و گرههای اقتصادی و اجرایی کشور کور خواهد شد و همچنین وضعیت کسب و کار و معیشت مردم از آنچه که در امروز قرار دارد، بیشتر به کام رکود خواهد رفت و این رخدادها به افت بیشتر ارزش پول ملی و رنج بیشتر شهروندان منجر خواهد شد و ضرورت دارد مدیران دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکرهکننده در عین حفظ عزت و کرامت خود و ملت بزرگ ایران، این شرایط را نیز از نظر دور ندانند.