آماده‌ایم با دیپلمات‌های ایرانی دیدار کنیم
آماده‌ایم با دیپلمات‌های ایرانی دیدار کنیم

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین،‌ در گفت‌وگویی مدعی شد که واشنگتن متمایل به در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی جهت حل‌ و فصل مسئله هسته‌ای ایران است. به گزارش شبکه الجزیره، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیات آمریکا در مذاکرات احیای […]

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین،‌ در گفت‌وگویی مدعی شد که واشنگتن متمایل به در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی جهت حل‌ و فصل مسئله هسته‌ای ایران است.
به گزارش شبکه الجزیره، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیات آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در گفت‌وگو با این شبکه قطری گفت که دولت بایدن در روابط با تهران،‌ دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهد و احیای توافق هسته‌ای «به نفع» هر دو کشور است.
مالی به الجزیره گفت: ما کاملا نسبت به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته‌ای] متعهد هستیم. ما فکر می‌کنیم هنوز زمان برای انجام دادن این کار وجود دارد،‌ البته اگر ایران برگردد و بگوید برای این کار آماده است.
نماینده ارشد آمریکا در امور ایران همچنین خواستار مذاکرات مستقیم با تهران شده و در این باره گفت، مذاکره‌کنندگان آمریکا «در هر زمان و هر کجا»، آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی هستند.
او در این راستا بیان کرد: ما آماده دیدار رو در رو با آن‌ها هستیم. فکر می‌کنیم بسیار بهتر از مذاکرات غیرمستقیم است. به علاوه این که ما در حال کلنجار رفتن با این موضوع پیچیده هستیم، آن‌هم با بی‌اعتمادی زیاد و احتمال زیاد ایجاد سوء تفاهم.
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز تقابل نظامی با ایران با توجه به تنش‌های رو به افزایش میان رژیم صهیونیستی و ایران، گفت: ما مسیر دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم. از نظر ما این بهترین راه است. بهترین راه برای ماست. گمان می‌کنیم برای ایران هم بهترین راه باشد اما ایران باید تصمیم بگیرد.
به گزارش ایسنا، اظهارات مالی در پی این مطرح می‌شود که هفتمین دور مذاکرات وین پنج‌شنبه از سرگرفته شد.

تاکید رییس جمهور بر اهتمام دولت در حل و فصل مشکلات کادر درمان
رئیس جمهور با حضور در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد روز پرستار را به پرستاران و کادر درمان این بیمارستان تبریک گفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان سفر به استان لرستان ضمن بازدید از بخشهای مختلف بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد، با تبریک ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها) و روز پرستار به پرستاران و کادر درمان این بیمارستان، از فداکاری و تلاش آنان قدردانی کرد.
رئیس جمهور با تجلیل از صبر، ایثار و فداکاری پرستاران در روند درمان بیماران اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان کشور به ویژه پرستاران در جریان مواجهه با بیماری کرونا خوش درخشیدند و جان خود را در طَبق اخلاص گذاشتند و این ایثار و فداکاری که از خود نشان دادند بسیار ارزشمند است.
رئیسی همچنین بر اهتمام دولت نسبت به حل و فصل دغدغه‌ها و مشکلات کادر بهداشت و درمان تاکید کرد.
در این بازدید پرستاران بیمارستان شهید رحیمی نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند. رئیس جمهور در این بازدید همچنین از تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان عیادت و برای آنان آرزوی سلامت کرد.
واکنش ایران به «بایکوت دیپلماتیک» المپیک زمستانی توسط برخی از کشورها
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام برخی از کشورها در «بایکوت دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ گفت: چه بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن۲۰۲۲ باشد و چه محروم کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند.
سعید خطیب‌زاده در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «چه بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن۲۰۲۲ باشد و چه محروم کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند.
مشتاق مشارکت در این مسابقات هستیم و همبستگی خود را با چین که هدف کارزار تخریبی قرار گرفته، ابراز می‌داریم.»
اولیانوف: ایده های ایران در مذاکرات باید کاملا در نظر گرفته شود
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین بر ضرورت پرداختن به ایده ها و مطالبات دولت جدید ایران در مذاکرات وین تاکید کرد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: مذاکرات وین از پیش نویس های تهیه شده تا ۲۰ ژوئن(پایان دور ششم مذاکرات) پیش خواهند رفت. اما ایده های جدید ایران نیز باید به درستی مورد بحث قرار بگیرد و کاملا در نظر گرفته شود. این یک اصل در دیپلماسی چندجانبه است.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که هشتمین دوره مذاکرات وین ظهر روز پنجشنبه در هتل کوبورگ آغاز به کار کرد.
منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات فضای این گفتگوها را «رو به جلو» توصیف کردند.
همچنین هیات‌های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات دوجانبه در زمینه لغو تحریم‌ها را آغاز کردند.
ایران، در جلسه قبلی کمیسیون مشترک برجام دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده بود و منتظر دریافت پاسخ طرفین مذاکرات است.
گزارش اینستاگرامی وزیر امور خارجه از دیدار اخیرش با تعدادی از مراجع تقلید در قم
وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته به قم سفر کرده بود، در صفحه اینستاگرام خود گزارشی از این سفر و دیدارش با تعدادی از مراجع تقلید منتشر کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این ارتباط نوشت: «توفیق یافتم که ضمن تشرف به حرم حضرت معصومه(س) به دیدار مراجع عظام تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی بروم و از محضر پربرکت ایشان بالاخص رهنمودها و دعای خیرشان برای خود و همکارانم بهره‌مند گردم.
تاکید همه این بزرگان بر تلاش برای استیفای حقوق ملت شریف ایران و حفظ عزت و کرامت کشور عزیزمان در همه تلاش های دیپلماتیک بود اما آنچه بیشتر از همه در بیانات برجسته‌تر می‌نمود توکل به خداوند متعال ، توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و جایگاه «مردم» به عنوان عمود دین و نقطه اتکای مسئولان در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی بود.
مردم ما در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که هم قوت قلب و هم عامل اساسی در حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند و این کارنامه درخشان احساس مسئولیت و تعهد نسبت به حقوق آنها را دوچندان می‌کند.»
بازدید رئیس جمهور از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان
رئیس جمهور در بازدید از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان بر فعالیت این کارخانه با تمام ظرفیت تاکید کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بلافاصله پس از ورود به خرم آباد در کارخانه نیمه فعال یخچال سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولین و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت.
رئیس جمهور در این بازدید با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه یخچال سازی بوژان مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولین استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به طور کامل فعال شود.
در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.