گروه سیاسی از «وین» اخبار خوبی به گوش نمیرسد و در حالیکه برخی از نزدیکی قریبالوقوع توافق خبر میدهند، برخی نیز اظهار ناامیدی کردند و رسیدن به توافق را بعید دانستند و همین اخبار نامطمئن، موجب شد موج جدید افزایش قیمتها طی چند روز گذشته از دلار آغاز شود و هنوز مشخص نیست دامنه آن […]
گروه سیاسی
از «وین» اخبار خوبی به گوش نمیرسد و در حالیکه برخی از نزدیکی قریبالوقوع توافق خبر میدهند، برخی نیز اظهار ناامیدی کردند و رسیدن به توافق را بعید دانستند و همین اخبار نامطمئن، موجب شد موج جدید افزایش قیمتها طی چند روز گذشته از دلار آغاز شود و هنوز مشخص نیست دامنه آن به کجا میرسد.
در چنین شرایطی برخی سیاسیون و فعالان اصولگرا بر سیاست نگاه به شرق و گسترش مبادلات با چین و روسیه و کشورهای اتحادیه شانگهای مانور دادند در حالیکه پیشتر از قول برخی از منابع معتبر گفته شد که به دلیل تحریمهای آمریکا شرکتهای چینی و هندی با ایران وارد معامله نمیشوند و برای تجارت با پاکستان هم به تهاتر نفت و با برنج پاکستانی رسیدیم، یا فروش نفت با واسطههایی که صورت میگیرد، در نهایت چیزی دست ما را نمیگیرد.
اگر ما بخواهیم رابطه با غرب را باعنوان معامله دست به نقد، تعبیر کنیم، رابطه با شرق اعم از چین، روسیه و حتی کشورهای همسایه عربی در حاشیه خلیج فارس، همه مصادیق معامله نسیه هستند چون هیچ شرکت و کمپانی بدون توجه به تحریمهای ظالمانه آمریکا، ماجرای «FATF» و تحریمهای بانکی با جمهوری اسلامی وارد معامله نخواهد شد مگر تجارتهای خرد و هرگز به سرمایهگذاری خارجی که در شرایط امروزی و رکود تورمی که دامن اقتصاد ما را گرفته است، نیاز و اولویت ماست، نخواهیم رسید.
در چنین شرایطی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همزمان با گفتوگوها در وین، اجلاس سفرای ما در تهران در حال برگزاری است، برای اینکه موازی با لغو و رفع تحریمها که در وین اتفاق میافتد خنثیسازی تحریمها را داشته باشیم.
سعید خطیبزاده در خصوص نشست روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه گفت: هر کدام از این کشورها هم در سازوکارهای منطقهای مثل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای یا مراودات منطقهای و در حوزههای دیگر و یا در حوزه دوجانبه در حال طراحی است و همزمان با گفتوگوها در وین، اجلاس سفرای ما در تهران در حال برگزاری است، برای اینکه موازی با لغو و رفع تحریمها که در وین اتفاق میافتد خنثیسازی تحریمها را داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما برنامه جدیدی را در وزارت امور خارجه طراحی کردیم بهعنوان نقشه راه و سندهای ۲۰ ساله با کشورهای همسایه که با روسیه تقریبا نهایی شده و مجوز را از هیأت دولت اخذ خواهیم کرد که مذاکرات را انجام دهیم و مانند نقشه راه ۲۵ سالهای که با چین تدوین کردیم با کشورهای عمده همسایه بتوانیم اینها را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه در صد روز گذشته روابط اقتصادی ما ۲.۵ تا ۳ برابر وسعت پیدا کرده افزود: وزارت امور خارجه قطعا در تنظیم و تسهیل این روابط نقش خودش را ایفا خواهد کرد ولی همه میدانند وزارت امور خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی است و قطعا وزارتخانهها و سایر نهادهای مستقیم مسئول این موضوع هم باید با ما این هماهنگی لازم را داشته باشند.
سوال ما از سخنگوی وزارت امور خارجه این است که در همین صدروزه که به بیان ایشان، اقتصاد ما تکان خورده است چه میزان از پولهای بلوکه شده کشور را از همین کشورها، آزاد کردهاند و چه میزان از جمهوری اسلامی ایران به طریق قانونی نفت خریدند یا چه کالاهایی به همین کشورها صادر کردیم مشروط به اینکه تهاتر نباشد و نقل و انتقالات بانکی به روش معمول انجام شود؟
بدتر از روسیه و چین سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد کشورهای عربی اسلامی است که با برخی از کشورهای این حوزه در حال مذاکره هستیم و به نظر میرسد اگر ما در مذاکرات وین به موفقیت نرسیم، این کشورها نیز در لاک بیاعتمادی بیشتر فرو خواهند رفت.
قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در همین زمینه به «انتخاب» گفت: در صورت شکست برجام، سیاست دولت ایران برای توسعه روابط با همسایگان تا حد زیادی بیاثر خواهد شد. وی تأکید کرد: مناسبات منطقهای ما با مسأله برجام کاملا بههم پیوسته است.
نکته اصلی ما به مردان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این است که عقلانیت سیاسی را از نظر دور ندارند و تلاش کنند با دشمن به توافق برسند اما به تعبیر آیت الله جوادی آملی انگشتان دست خود را نیز پس از آن بشمارند و در نهایت زیرکی، عمل کنند.
تا کی ما باید نفت خود را با روشهای غیرمتعارف بفروشیم و نقل و انتقالات بانکی حتی برای صادرکنندگان بخش خصوصی نیز ممکن و مقدورنباشد و نفت خود را با برنج نامرغوب پاکستانی و اجناس چینی تهاتر کنیم، برخی اجناس و اقلام مورد نیاز را با چند برابر قیمت از دلالان و قاچاقچیان بخریم که هم زیان اقتصادی سنگینی برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت و هم ارتباط ما را با بازارهای رسمی جهانی قطع میکند و در نهایت هزینه کشورداری را تا حدی ساختارشکن بالا میبرد و به فقر گسترده منجر خواهد شد.
مخبر در جلسه بررسی پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک:
تمام ارکان دولت سیزدهم مصمم به اجرای دولت الکترونیک هستند
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای کامل دولت الکترونیک جزء سیاست های قطعی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: هیچ موضوعی در اداره کشور مهمتر از تحقق دولت الکترونیک نیست و تمامی شعارها و وعده های دولت سیزدهم از جمله مبارزه با فساد، تحقق عدالت، رفاه اجتماعی برای آحاد جامعه و رضایتمندی مردم از خدمات دولت جز در سایه تحقق دولت الکترونیک عملیاتی نمی شود.
محمد مخبر در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک و سامانه جامع تجارت، افزود: اجرای دولت الکترونیک و به ویژه سامانه جامع تجارت از امور بسیار دشوار و سختی بود که خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک دستگاه های مربوطه توانست با تلاش و جدیت در همین مدت صد روز گذشته پیگیری و اجرایی کند.
معاون اول رییس جمهور در این جلسه که وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت و معدن و همچنین نمایندگان دستگاه های ذیربط حضور داشتند، از تلاش تمامی دستگاه های ذیربط برای به ثمر رسیدن و اجرای تکالیف محول شده در سامانه جامع تجارت قدردانی کرد و گفت: باید دستگاه هایی که از سررسید تعهد و تکالیف خود در سامانه جامع تجارت عقب مانده اند هرچه زودتر و با جدیت وظایف خود را انجام دهند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص پیشرفت ماهانه تکالیف دستگاه های ذیربط در سامانه جامع تجارت تصریح کرد: با تحقق دولت الکترونیک از بسیاری امضاهای طلایی و زمینه های فساد جلوگیری می شود.
همچنین در این جلسه اعلام شد که فرآیند صدور کارت بازرگانی بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی و بصورت هوشمند و الکترونیکی ثبت می شود و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
نیویورک تایمز: گانتس و رئیس موساد دست خالی از آمریکا برگشتند
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تلاش های اخیر رژیم صهیونیستی در منصرف کردن دولت جو بایدن از تلاش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین، مطرح کرد اختلافات مقامات اسراییلی با آمریکا در این زمینه پابرجا باقی مانده است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره اختلاف نظر رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در زمینه تداوم مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای نوشت: اختلافات دیرینه بر سر چگونگی کنار آمدن با برنامه هسته ای ایران به تنش های جدیدی میان دولت جو بایدن و اسراییل انجامیده است. دو مقام ارشد اسراییلی این هفته، واشنگتن را با نگرانی از این موضوع ترک کردند که تعهد آمریکایی ها به احیای توافق هسته ای به توافقی ناقص منتهی شود و به تهران اجازه دهد برنامه غنی سازی اورانیوم را با سرعت پیش ببرد. نیویورک تایمز می افزاید: در تمام این هفته، کشمکش ها در حالی که دولت بایدن تلاش می کرد با اسراییل بر سر چگونگی دست و پنجه نرم کردن با ایران در سال بعد به توافق برسد، مشهود بوده اند. مقامات آمریکایی برای کاهش اختلاف، این هفته اظهار کردند بایدن دو ماه پیش از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا خواسته بود برنامه پنتاگون برای اقدام نظامی در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک را بررسی کند. مقامات دولت آمریکا نیز اقدامات جدیدی را برای سخت تر کردن تحریم های ایران به جای تخفیف در آن ها، تشریح کرده بودند. حال مقامات دولتی میگویند، تمرکز بایدن بر گزنیه های نظامی و تحریم ها تلاشی بود برای مخابره پیام.
این روزنامه در ادامه نوشت: اما این رویکرد سختگیرانه هدف آرام کردم مقامات اسراییلی را نیز به دنبال داشت که بیش از پیش برآشفته بودند. اگرچه آنها مانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل که آشکارا از دولت اوباما انتقاد می کرد، قرار نیست به طور علنی از رئیس جمهور آمریکا انتقاد کنند، مقامات اسرائیلی به طور غیرعلنی استدلال می کنند ایران در حال توسعه دادن برنامه هسته ای خود است، با این تصور که آمریکای متمایل به کاهش تعهداتش در خاورمیانه، مذاکرات وین را ترک نمی کند.
نیویورک تایمز همچنین می نویسد: پس از مکالمه پر تنش ده روز پیش میان نفتالی بنت نخست وزیر اسراییل و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، بنت، بنی گانتس وزیر جنگ اسراییل و دیوید بارنئا رئیس موساد را این هفته با اطلاعات جددی درباره غنی سازی اورانیوم در ایران و فعالیت بخشی که اسراییل مدعی است بخش تسلیحاتی آنها است، به واشنگتن فرستاد. علیرغم رایزنی های سرسختانه با آمریکا، مقامات اسراییلی با نگرانی از این که رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران ادامه یابد، واشنگتن را ترک کردند.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره با اختلافات دیگری که آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند، آمده است: در دل تنش ها میان اسراییل و آمریکا، اختلاف بنیادین بر سر چگونگی متوقف کردن برنامه هسته ای ایران قرار دارد. این یک مناقشه ی جدید نیست، دو طرف سخت بر سر توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ تقابل داشتند، توافقی که نتانیاهو مخالفش بود و باراک اوباما آن را امضا کرد. اخیرا، آنها درباره استدلال پشت عملیات های خرابکارانه اسراییل در تاسیسات هسته ای ایران هم اختلافاتی پیدا کرده اند. دولت اسرائیل بر این عقیدا است این عملیات ها باعث پس روی برنامه هسته ای ایران شده اما برخی در آمریکا معتقدند این عملیات ها فقط باعث شده اند ایران تاسیسات غنی سازی اورانیومش را با تجهیزانی کارآمدتر و به روز تر بازسازی کند.
این گزارش می افزاید: تماس تلفنی میان بنت و بلینکن با وجود نمایش تصوراتی بسیار متمایز درباره ارزش یک توافق احیا شده، مشاجره آمیز بود. طبق گفته مقامات آمریکایی و اسراییلی، این تماس تلفنی مقامات دو طرف را برآشفت.
در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است: مقامات اسراییلی اطمینان خاطر نیافتهاند. آنها بیش از پیش نگرانند که آمریکا در نهایت با تهران به توافق برسد و بخواهد مانع سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی اسراییل از انجام دادن عملیات های خرابکارانه شوند. رهبران اسراییلی می گویند، آنها از دولت بایدن تضمین می خواهند که واشنگتن حتی با احیای توافق هسته ای، کارزار عملیات های خرابکارانه شان را محدود نکند.
این روزنامه همچنین نوشت: در دیدارهای این هفته، مقامات اسراییلی تلاش کردند واشنگتن را متقاعد کنند در راستای رسیدن به توافقی دیپلماتیک کاری انجام ندهد و به جای آن، تحریم ها را سخت تر کند اما مقامات اسراییلی می گویند ترسشان از این است که آمریکا در حال شکل دادن یک کانال ارتباطی غیرعلنی با ایران باشد و دور جدید مذاکرات وین در نهایت به امضای یک توافق منجر شود.