شرایط در وین پچیده است اما نباید ناامید شد
شرایط در وین پچیده است اما نباید ناامید شد

معاون وزیر امور خارجه روسیه بر عزم تمامی طرفین برجام در حفظ توافق تاکید کرد. به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای[برجام] در وین گفت: شرایط در حال تغییر است، زمان در حال گذر است، شرایط دشوار است و احتمالاً حتی پیچیده‌تر […]

معاون وزیر امور خارجه روسیه بر عزم تمامی طرفین برجام در حفظ توافق تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای[برجام] در وین گفت: شرایط در حال تغییر است، زمان در حال گذر است، شرایط دشوار است و احتمالاً حتی پیچیده‌تر از زمانی که دور ششم مذاکرات به پایان رسید، اما این دلیلی برای نا امید شدن نیست.
ریابکوف در ادامه گفت: ما باید در این موضوع هماهنگی نزدیکی با همه شرکت‌کنندگان (در این مذاکره) داشته باشیم و روسیه آماده است چنین هماهنگی هایی را در مسیرهای مختلف انجام می‌دهد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز جمعه گفته بود، هیچ یک از اعضای برجام علاقه ای به از بین رفتن این پیمان ندارند.
به گزارش ایسنا، اظهارات ریابکوف در پی این مطرح می شود که روز پنج شنبه، جلسه دوم کمیسیون مشترک برجام در هفتمین دور مذاکرات وین برگزار شد.
علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد ایران در وین پس از نشست روز پنج شنبه گفته بود: آنچه امروز احساس کردم با آنچه روز جمعه احساس کردم متفاوت بود و احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگوهای موثری و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.
مذاکره کننده ارشد ایران درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در ادامه اظهار کرد: اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام می‌شود امروز در نشست کمیسیون مشترک مورد اعتراض چند کشور ۱+۴ قرار گرفت و آنها هم این اقدام را غیرسازنده خواندند و خواستار آن شدند که آمریکا از این اقدامات تخریبی خودداری کند.

 

رئیسی امروز برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس می‌رود
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس حضور پیدا می‌کند. سید نظام موسوی، اظهار کرد: آقای رئیسی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) حضور پیدا کرده و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند.
وی توضیح داد: طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه نمایندگان تا ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادات خود به کمیسیون تخصصی را داشته و کمیسیون‌ها نیز طی ۱۵ روز گزارش خود را به کمیسیون تلفیق می‌دهند. کمیسیون تلفیق نیز ظرف ۱۵ روز گزارش خود را به هیات رئیسه داده که این مدت برای کمیسیون تلفیق قابلیت تمدید تا ۱۵ روز دیگر را هم دارد.
موسوی اظهار کرد: البته تقویم دقیق زمانبندی بررسی بودجه بعد از ظهر فردا در جلسه هیات رئیسه مشخص خواهد شد.
واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیاز به بررسی دقیق دارد
رئیس جمهور با اشاره به اجرای نظام مدیریت هوشمند کرونا، گفت: اجرای دقیق این طرح نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی و عمومی است. اجرای این طرح زحمت مردم و مسئولان برای نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم را کمتر می‌کند و دقت را بالا می‌برد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها) و تبریک روز پرستار از خدمات و زحمات پرستاران به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا قدردانی کرد و گفت: در قدردانی از پرستاران نباید به تشکر لفظی بسنده کرد و باید پرداخت مطالبات و معوقات پرستاران را به عنوان یک مسئولیت قانونی دولت پیگیری کنیم.
رئیس جمهور در ادامه با تشکر از همه دست اندرکاران واکسیناسیون عمومی اظهار داشت: دولت با جدیت واکسیناسیون عمومی را به منظور صیانت از سلامتی و جان شهروندان پیگیری خواهد کرد. در مورد واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز باید با مطالعه علمی، نتایج واکسیناسیون در کشورهای دیگر را به شکل دقیق بررسی کنیم؛ چرا که امروز مردم به دولت اطمینان دارند و باید این اعتماد و اطمینان حفظ شود.
سفر اتباع ایران به عمان برای مدت ۱۴ روز، نیاز به ویزا ندارد
سفارت ایران در عمان اعلام کرد: سفر اتباع جمهوری اسلامی ایران به عمان برای مدت ۱۴ روز، نیاز به روادید (ویزا) ندارد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: « به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند سفر اتباع جمهوری اسلامی ایران به عمان برای مدت ۱۴ روز، نیاز به روادید (ویزا ) ندارد. نوع این روادید، توریستی و غیرقابل تمدید می باشد. هموطنان محترم باید تمهید بازگشت و یا خروج از عمان را قبل از ۱۴ روز، در نظر داشته باشند.
ضمنا افرادی که خواهان حضور بیشتر از ۱۴ روز در عمان هستند، می توانند در فرودگاه مسقط با پرداخت ۲۱ ریال عمانی، ویزای یک ماهه دریافت نمایند. این نوع روادید، برای یک ماه دیگر قابل تمدید است. داشتن گواهی تزریق دو دوز واکسن کرونا که مورد تائید عمان است و داشتن تست PCR، الزامی است. بنابراین هموطنان عزیز مراقب باشند که افراد سودجو، به بهانه ویزای ۱۴ روز وجهی را دریافت ننمایند.»
امیرعبداللهیان: توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می‌کنیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه نگاه به آسیا از اولویت‌های سیاست خارجی دولت است، گفت: توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می کنیم.
حسین امیرعبداللهیان صبح دیروز در گردهمایی روسای منتخب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با تمرکز بر کشورهای همسایه با بیان اینکه نگاه به همسایگان و آسیا از اولویت های سیاست خارجی دولت است، اظهار کرد: شعار سیاست خارجی دولت، سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال ، پویا و هوشمند است و برنامه چهار ساله دولت در همین زمینه تنظیم و برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: توجه ویژه به ایرانیان خارج از کشور و از بین بردن گسست آنها با کشور از برنامه های جدی دولت است. در روزهای آینده اولین نشست شورای ایرانیان خارج از کشور را به ریاست رییس جمهور برگزار می کنیم و امیدواریم تصویب قانون حمایت از ایرانیان خارج کشور از خروجی های این نشست باشد.
امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به ماموریت وزارت خارجه در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم ها، گفت: در این زمینه وظیفه داریم با رویکردی انقلابی و جهادی حرکت کنیم. توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می کنیم با این حال وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی این است که برای لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار گیرد.
حمایت کره جنوبی از دیپلماسی برای تداوم مذاکرات وین و احیای برجام
معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در صفحه توییترش به گفت‌وگو با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام درباره مذاکرات وین اشاره و برنقش اتحادیه اروپا و به کار بستن دیپلماسی در احیای توافق هسته‌ای حمایت کرد.
جونگ کان چوی، معاون وزیر امور خارجه کره در صفحه توییترش نوشت، تماس تلفنی با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام داشته و اطلاعات جدیدی درباره تلاش ها برای احیای برجام[توافق هسته ای] دریافت کرده است.
او در این باره با اشاره به اقدامات مورا در مذاکرات وین نوشت: گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم. کره حامی تلاش‌های دیپلماتیک خستگی ناپذیر اوست. ما قویا از دیپلماسی برای گرد هم آوردن طرفین و حفظ مذاکرات در وین حمایت می کنیم.