اولویت راه‌آهن نفود فناوری در صنعت ریلی است
اولویت راه‌آهن نفود فناوری در صنعت ریلی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید وزارتخانه های زیربنایی برای کاربردی شدن پژوهش‌ها ورود کنند، افزود: یکی از اولویت‌های ما در راه آهن نفوذ فناوری در صنعت ریلی است. به گزارش روزنامه جمله به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: اگر […]

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید وزارتخانه های زیربنایی برای کاربردی شدن پژوهش‌ها ورود کنند، افزود: یکی از اولویت‌های ما در راه آهن نفوذ فناوری در صنعت ریلی است.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: اگر به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کنید یکی از کلید واژه‌های اصلی آن توجه به نخبگان، پژوهش و فناوری است.
صالحی با اشاره به ضریب نفوذ پایین پژوهش و فناوری در صنعت گفت: باید از انجام پژوهش صرفاً برای پژوهش عبور کنیم و به سمتی برویم که پژوهش برای رفع مشکلات و رفع نیاز صنایع به کار رود.
وی افزود: بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند اما تا وقتی که محصولات این شرکت‌ها وارد بازار نشود نقش اندکی در اقتصاد خواهند داشت و علیرغم سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه در حال حاضر نقش بسیار کمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارند که لازم است ارتقا یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سهم شرکت‌های دانش بنیان باید از یک و نیم درصد به پنج درصد می‌رسید. باید مرکز پایش وجود می‌داشت که براساس شاخص‌ها میزان پیشرفت را کنترل و بر پیشرفت این موضوع نظارت می‌کرد.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: برای اینکه بحث تکنولوژی و فناوری را پیش ببریم باید وزارتخانه‌های زیربنایی از جمله وزارت نفت، راه و شهرسازی، رفاه و صمت ورود پیدا کنند تا پژوهش به سمت کاربردی و نافع شدن پیش برود.
صالحی گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در راه آهن، نفود فناوری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی است که به افزایش سرعت، ایمنی و رفاه در سیر و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. ما نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را اعلام می‌کنیم و نتایج آن پژوهش‌ها بلافاصله در صنعت ریلی به کار خواهد رفت.
وی افزود: سال‌هاست درباره اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه صحبت می‌شود اما فاصله این دو بخش با یکدیگر زیاد است و باید گام به گام این فاصله را کاهش دهیم و این شعار را محقق کنیم. با توجه به سیاست‌های وزیر محترم راه و شهرسازی آمادگی داریم نفوذ فناوری را در صنعت ریلی افزایش دهیم.
صالحی تاکید کرد: از همینجا اعلام آمادگی می‌کنیم که راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان مسئول صنعت حمل و نقل ریلی کشور و بازوی عملیاتی وزارت راه و شهرسازی حتماً از طرح‌های پژوهشی ناظر به حل مشکلات حمل و نقل ریلی حمایت می‌کند. به امید خدا با کمک مراکز علمی و پژوهشی مختلف کشور از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این هدف را محقق می‌کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعاً در این فرآیند، مقالات ISI و معتبر جهانی نیز تهیه خواهد شد، جریان نقدینگی به پژوهشگر خواهد رسید، پژوهشگران کار پژوهشی نافع انجام خواهند داد و نهایتاً به نیاز و اولویت بهره‌بردار نیز پاسخ مطلوب و به‌هنگام داده خواهد شد و به حول و قوه الهی، کشور و انقلاب اسلامی به اقتدار اقتصادی و فناوری دست خواهد یافت.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد های خبر داد؛
لغو افزایش قیمت لاستیک
اصفهان، خبرنگار روزنامه جمله
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با دستور معاون اول رئیس جمهور با افزایش نرخ لاستیک موافقت نشد و ارقام اضافه شده برگردانده می‌شود.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از خبرگزاری مهر، داریوش امانی صبح پنجشنبه در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری اظهار داشت: اصفهان قطب ترانزیت کشور است و نقش مهمی در حمل و نقل کشور دارد و نقش تأثیرگذار آن در کشور انکار نشدنی است، ما در سازمان راهداری ۷۰ نوع خدمت را به کشور می‌دهیم که نقش اصفهان در این میان هم است.
وی با تاکید بر گستردگی امور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: سال گذشته ۵۰۲ میلیون تن جابجایی کالا در کشور داشتیم و تا به این جای سال ۳۸۰ میلیون تن جابجایی داشتیم که ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و نشان می‌دهد فعالیت ما با وجود کرونا پیشرفت داشته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در دوره قبل از کرونا ۱۶۷ میلیون جابجایی مسافر در کشور بوده، که این رقم امسال به ۶۷ میلیون رسیده که این کاهش می‌تواند باعث مشکل شود، اما با این وجود ترانزیت به کشورهای همسایه با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری رشد ۳ درصدی داشته است.

۱۸ هزار میلیارد کمبود بودجه
وی تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ۱۲ هزار کارمند، ۹ هزار خودرو و هزار و ۳۰۰ راهدار خانه برای امنیت و آرامش مردم تلاش می‌کند که گستردگی فعالیت‌های این سازمان را نشان می‌دهد.
امانی با تاکید بر بودجه کم سازمان راهداری گفت: در حال حاضر در کشور ۲۲۱ هزار کیلومتر راه داریم، اگر هیچ راه دیگری نسازیم با قیمت‌های امروز برای نگهداری راه‌ها ۷۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم می‌خواهد که با سلام و صلوات حل نمی‌شود و ماشین آلات می‌خواهد.
وی بیان داشت: ۲۸ هزار میلیارد تومان در بدترین حالت برای یک سال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیاز است که امسال هفت هزار میلیارد اختصاص یافت و تا امروز با تأمین بودجه ۱۰ هزار میلیارد هزینه شده که هنوز ۱۸ هزار میلیارد تومان کم داریم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در سال جاری سه هزار کامیون به کشور آمده اما برخی از مجلسی‌ها ما را خائن می‌دانند زیرا می‌گویند باید حتماً از کالای داخلی استفاده شود.
وی ابراز داشت: هر سال ۲۰ الی ۳۰ نفر راننده کشته می‌شوند که بحث شهیدی آنها پیگیری می‌شود، زیرا این افراد در حمل و نقل جان و مال خود را ایثار می‌کنند، اما همچنان بحث بیمه آنها پیگیری می‌شود و تلاش سازمان است که مطالبات رانندگان پیگیری شود.
امانی در خصوص افزایش قیمت لاستیک گفت: در ستاد تنظیم بازار معاون اول رئیس جمهور با افزایش قیمت لاستیک موافقت نکرد و افزایش قیمت لاستیک بر می‌گردد.

 

پیام تبریک رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با صدور پیام تبریکی این مناسبت را تبریک گفت. متن این پیام به شرح ذیل است:
«بسمه تعالی»
فرارسیدن هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، نقطه عطفی در تاریخ حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به شمار می‌آید که از سویی یادآور لبیک رانندگان شریف کشورمان در ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر جهاد تخلیه بنادر و حماسه‌آفرینی این عزیزان و تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز هموطنان است و از سویی دیگر اول دی‌ماه مقارن با آغاز فصل زمستان و مجاهدت راهداران سخت‌کوشی است که در راه خدمت به مردم و بازنگهداشتن و تأمین ایمنی راه‌ها از بذل جان شیرین خود نیز دریغ نکردند و به حق این نقش‌آفرینی و ایثار، ‌مسیری است که همواره ادامه دارد و حسب شرایط و زمان، به اشکال مختلف متجلی شده است که خدمت رسانی در اربعین حسینی، شرایط کرونا،حوادث طبیعی، گرما و سرما نمونه هایی از این خدمت رسانی‌هاست.
در این فرصت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداران را به تمامی فعالان، شاغلان، دست‌اندرکاران حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تبریک عرض می‌نمایم و باور دارم تأثیرگذاری حوزه راهداری و حمل و نقل در اقتصاد کشور، در گرو از خودگذشتگی و تلاش خالصانه رانندگان شریف، اصناف و شرکت‌های فعال، راهداران تلاشگر و تمامی همکاران و فعالان صدیقی است که اراده آنان بر مدار بالندگی حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور قرار گرفته است. ضمن ادای احترام به این تلاش‌ها و خدمات، از درگاه الهی، سلامت و توفیق روزافزون برای تمامی فعالان این عرصه مسئلت می‌نمایم.
داریوش امانی
معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای

پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز ملی حمل و نقل
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی فرارسیدن۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل را به دست اندرکاران صنعت حمل و نقل به ویژه فعالان حمل و نقل دریایی کشور تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در پیام علی اکبر صفایی چنین آمده است: ۲۶ آذر  روز ملی حمل و نقل، یادآور اخلاص، توانمندی و خودباوری فعالان صنعت حمل و نقل و فرصت مغتنمی است که خدمات بی‌بدیل فعالان حوزه حمل و نقل کشور را ارج نهاده و دستان پُرمهرشان را به گرمی بفشاریم ؛ مردان و زنانی که با تلاش‌های بی‌وقفه‌شان، چرخ‌های اقتصادی کشور را در دریا ، زمین و آسمان به حرکت درآورده و به ‌رغم تمامی کاستی‌ها و مشکلات ، مانع از توقف حرکت زنجیره تامین کالای کشور شدند تا یادآور ایثار و غیرت پیشینیان خود در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۲ باشند . در عرصه حمل و نقل دریایی نیز، به ‌رغم تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی اعمال شده و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا، دروازه‌های تجارت کشور حتی لحظه‌ای بسته نماند و همکاران ما در حوزه حمل و نقل دریایی کشور ، به‌ صورت شبانه‌روزی عملیات دریانوردی، ورود و خروج و تخلیه و بارگیری کشتی‌ها را ادامه دادند تا کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه در بخش کالاهای اساسی با حداقل هزینه و در کمترین زمان به مراکز مصرف انتقال داده شود ، این در حالی بود که از توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری نیز غافل نماندیم و کارگاه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای، بدون وقفه فعال بودند . در پایان، ضمن تبریک این روز به تمامی همکاران، مسئولان، دست اندرکاران و تلاشگران حمل و نقل و لجستیک کشور و به ویژه شاغلین در جامعه حمل و نقل دریایی و بندری، از خدمات دلسوزانه فعالان حوزه حمل و نقل کشور در بخش خصوصی و دولتی قدردانی نموده و سلامتی و سربلندی و توفیق روزافزون این عزیزان را در کمک به اعتلا و پیشرفت میهن اسلامی مان از درگاه ایزد منان خواستارم.