معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «شفافیت» یکی از پیامدهای مهم ظهور و فعالیت شبکه های اجتماعی در جامعه است و با وجود آنها، دیگر دوره پنهانکاری، گذشته است. «محمد سلطانی فرد» دیروز یکشنبه در سومین مجمع دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای اجرایی کشور که […]

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «شفافیت» یکی از پیامدهای مهم ظهور و فعالیت شبکه های اجتماعی در جامعه است و با وجود آنها، دیگر دوره پنهانکاری، گذشته است.
«محمد سلطانی فرد» دیروز یکشنبه در سومین مجمع دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای اجرایی کشور که با حضور اعضای این مجمع و مدیران کل روابط عمومی و امور بین الملل وزارتخانه ها و سازمانها برگزار شد، افزود: اگر «شفافیت» را یک نوع «معروف» بدانیم، با ظهور شبکه های اجتماعی و تلفن های هوشمند اکنون ما در معرض تشعشعاتی قرار گرفته ایم که همه بدنه جامعه را شفاف می کند.
وی تصریح کرد: امروز دیگر زمان انتخاب به مرحله ورود یا عدم ورود به عصر شبکه های اجتماعی گذشته و انواع شبکه ها نظیر تلگرام، هاتگرام، اینستاگرام، توییترو فیسبوک به عنوان یک واقعیت خود را بر جوامع تحمیل کرده اند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: همانقدر که ما در جامعه ای مثل ایران نگران برخی پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی هستیم، کشورهای غربی هم نگرانی های خاص خود را در مورد این پدیده بویژه در حوزه اجتماعی نظیر مسائل خانواده و تربیت نسل جوان خویش دارند.
سلطانی فرد خاطرنشان کرد: همه دنیا نسبت به برخی پیامدهای شبکه های اجتماعی احساس نگرانی می کند اما نوع واکنشها و برخورد مسئولان هر جامعه با آن با یکدیگر متفاوت است.
وی با بیان اینکه «شبکه های اجتماعی فرصت سانسور و تاخیر در انتشار خبر را از کانالهای رسمی گرفته است»، گفت: در چنین شرایطی، روابط عمومی ها بدانند آنچه را می گویند باید همراه با صداقت و قابل دفاع در افکار عمومی باشد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: تحولات دنیای رسانه به گونه ای است که امروز هر چقدر کار سلبی بکنیم، کاری از پیش نخواهیم برد و ناچاریم از روشهای تبلیغی مبتنی بر حقایق و پذیرش عمومی در جامعه بهره بگیریم.
وی ادامه داد: اکنون باید به گونه ای در زمینه اطلاع رسانی و انتقال پیام در جامعه اقدام کنیم که روابط بین فردی و شبکه های اجتماعی آن را بپذیرد و پیام ما میان افراد جامعه دست به دست بچرخد.
سلطانی فرد خاطرنشان کرد: اکنون دوره تبلیغات مستقیم و یکطرفه با استفاده از ابزارهایی نظیر بنر و تراکت گذشته است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به فشارهای اقتصادی دشمنان انقلاب و اعمال تحریمها از سوی امریکا اشاره کرد و اظهارداشت: برگزاری سمینارها، جشنها و همایشهای غیرضرور از سوی نهادها و سازمانها در شرایط امروز کشور قابل دفاع نیست و همه دستگاهها باید تلاش کنند از هزینه های خویش بکاهند. وی افزود: باید تشریفات بی دلیل مسئولان را کاهش دهیم و اجازه دهیم آنها با مردم بیشتر ارتباط داشته باشند.

روابط عمومی ها جدی باشند
«سیدمهدی هاشمیان» معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این نشست بر لزوم فعالیت جدی تر روابط عمومی دستگاههای اجرایی در این حوزه تاکید کرد و گفت: بالاترین اصلاحات اجتماعی از مسیر امر به معروف و نهی از منکر میسر است. وی با انتقاد از برخی اقدامات ادارات در زمینه تشویق افراد، نقش روابط عمومی ها را در این زمینه بسیار مهم دانست و از آنها خواست برای توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در دستگاههای اجرایی جدیت به خرج دهند.