معاون سازمان راهداری: بنیه مالی پیمانکاران راهسازی ضعیف شده است
معاون سازمان راهداری: بنیه مالی پیمانکاران راهسازی ضعیف شده است

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به کمبودهای اعتباری در اجرای پروژه‌های راهسازی گفت: پروژه‌های زیادی داریم که چندین بار مناقصه تجدید می‌شود اما پیمانکار راغب نیست قیمت بدهد زیرا از لحاظ بنیه مالی ضعیف شده است. خداداد مقبلی در جریان بازدید از راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های بم و فهرج در […]

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به کمبودهای اعتباری در اجرای پروژه‌های راهسازی گفت: پروژه‌های زیادی داریم که چندین بار مناقصه تجدید می‌شود اما پیمانکار راغب نیست قیمت بدهد زیرا از لحاظ بنیه مالی ضعیف شده است.
خداداد مقبلی در جریان بازدید از راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های بم و فهرج در شرق استان کرمان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نبود اعتبار باعث می‌شود کار طولانی و توان پیمانکار هم ضعیف شود و نمی‌تواند کار را بموقع انجام دهد.
معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور ادامه داد:  از مشکلات مهم و اصلی پروژه‌ها که باعث می‌شود در زمان خود به اتمام نرسند، مشمول مرور زمان و برای دولت هم گران تمام شوند نبود اعتبار بموقع است.
به گفته وی مطالبات سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور در بحث راه روستایی حدود سه هزار میلیارد تومان است و برای پروژه‌های راه‌های اصلی و فرعی هم به همین میزان باید پرداخت شود.

اعتبار برای مسیرهای اصلاح شده درنظر گرفته می‌شود
مقبلی اظهارداشت: به همراه نماینده مردم در مجلس از مسیر فهرج –ریگان باهدف ساماندهی و رفع نقاط حادثه خیز بازدید به عمل آوردیم و نقاط و مسیرهای حادثه خیز بررسی شدند؛ همچنین اعتبارات برای مسیرهایی که به اصلاح نیاز داشت در نظر گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: گزارشی از مسیرهای حادثه خیز یا مسیرهای مستعد تصادف در حال تهیه است که فهرست آنها برای ابلاغ اعتبار به اداره کل راهداری استان کرمان ارسال می‌شود.
مقبلی گفت: برای ساماندهی چند مسیر روستایی، تامین روکش آسفالت، مسیرهای حادثه خیر که عمدتا در تقاطع‌ها هستند و نیز اتصال راه‌های روستایی به محورهای فرعی اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود.
معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: در سال جاری اعتبارات راه‌های روستایی که نیاز به احداث دارند به اداره کل راهداری استان کرمان ابلاغ شده است و باید مسیرها و پروژه‌های ابلاغ شده هر چه سریعتر توسط فرماندارهای شهرستان های فهرج و بم  پیگیری تا پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی و احداثی راه‌ها شروع شود.
مقبلی افزود: قرار شد راه‌هایی که نیاز به روکش آسفالت و بهسازی دارند اعلام شوند تا در پیش بینی اعتبارات ۱۴۰۱ بگنجانیم.

مبلغی برای جاده دولت اباد تخصیص نیافته است
وی توضیح داد: انشعاب فرعی جاده دولت آباد که به جاده بم- زاهدان متصل می‌شود نیازمند بهسازی و ارتقای مشخصات به راه اصلی است که بدین منظور اعتبارات استانی توسط اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان برای این مسیر در نظر گرفته شده و پیمانکار هم مشخص شده است.
به گفته مقبلی از تهران نیز مبلغی برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد ولی نیازمند این است تا در سال آینده از اعتبارات برای این مسیر پرترافیک مبلغی در نظر گرفته تا پروژه اجرایی شود.
معاون سازمان راهداری اظهارداشت: اعتبار پروژه جاده دولت آباد در سال جاری ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده که تاکنون هیچ مبلغی برای این پروژه تخصیص پیدا نکرده است.
وی اضافه کرد: برای پروژه‌های روستایی نیز مطالعات انجام شده و مقرر است اداره راهداری این اطلاعات را جمع آوری  و برای تصمیم گیری با اولویت بندی روستاهای بالای۱۰۰ خانوار یا روستاهای ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار سپس روستاهای ۲۰ تا۵۰ خانوار برای احداث راه‌های روستایی ارسال کند.

پروژه پل دهبکری امسال بهره‌برداری می‌شود
معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور به پروژه پل دهبکری که حدود ۱۸ سال از شروع آن می‌گذرد نیز اشاره و بیان کرد: در مسیر از این پل بازدید به عمل آمد و در جلسه با فرماندار بم نیز تماس تلفنی با پیمانکار برقرار شد و تاکید کردیم تا پایان سال جاری این پل و راه‌های طرفین آن به اتمام و بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: اعتبار این پروژه از ردیف اعتبارات حوادث یا نقاط پرحادثه دیده شده است البته هیچ پروژه‌ای نداریم که اعتبار آن به صورت ۱۰۰ درصد تامین شده باشد زیرا  اگر کار تمام شود و پیمانکار از داشته خود هزینه کند مطالباتی پیدا می‌کند که باید آن مطالبات را پرداخت کنیم.