مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه توسعه بنادر این استان در بخش های مختلف با مشارکت بخش خصوصی در دستورکار قرار گرفته است، گفت: باید از ظرفیت ویژه بنادر خوزستان در راستای توسعه ترانزیت، واردات و صادرات کالا بهره برد. عادل دریس با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سال های […]
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه توسعه بنادر این استان در بخش های مختلف با مشارکت بخش خصوصی در دستورکار قرار گرفته است، گفت: باید از ظرفیت ویژه بنادر خوزستان در راستای توسعه ترانزیت، واردات و صادرات کالا بهره برد.
عادل دریس با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سال های اخیر با رویکرد اجرایی کردن سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری امور به بخش خصوصی، گام برداشته است، اظهار داشت: این سازمان همپای توسعه روساخت های بندری و دریایی با مشارکت بخش خصوصی، زیرساخت های لازم در جهت توسعه ظرفیت بنادر را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: در همین راستا در بنادر استان خوزستان به ویژه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با صرف حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال نسبت به تأمین زیرساخت ها از جمله بسازی اسکله های موجود (۳۷ پست اسکله)، ساخت اسکله های بزرگ (اسکله ۱۵۰ هزار تنی جهت پهلوگیری کشتی های پست پاناماکس)، تأسیسات برق، آب ، دیتا و…اقدام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه ایجاد راه های دسترسی جاده ای و ریلی (وجود بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط راه آهن متصل به راه آهن سراسری کشور)، افزایش اراضی بندری و…از دیگر اقدامات صورت گرفته است، عنوان کرد: این رویکرد در سایر بنادر استان از جمله بندر خرمشهر، بندر آبادان و سایر بنادر کوچک نیز در چند سال اخیر شروع شده است و با توجه به اینکه استان خوزستان دارای ۷ بندر فعال است، در حال توسعه و تکمیل در بخش های مختلف هستیم.
دریس با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امامخمینی(ره)، هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای ایفای نقش می کند، گفت: پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی همجوار، اکنون با یازده میلیون مترمربع مساحت در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می دهد.
وی افزود: این بندر به علت برخورداری از شبکه ارتباطات ریلی، جادهای و پسکرانه ای مناسب در استان های مرکزی و غرب کشور، نزدیکی به کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و دسترسی آسان به آب های آزاد از طریق خلیج فارس، راهی مطمئن برای ترانزیت، واردات و صادرات کالا به کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی و خاورمیانه محسوب می شود و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خبر داد؛
طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی پیمانکاران راهسازی از وزارت راه
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از نیاز ۲۱۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژههای راهسازی خبر داد و گفت: پیمانکاران ۱۲ هزار میلیارد تومان از وزارت راه طلب دارند.
خیرالله خادمی با بیان اینکه بخش پیمانکاری با مشاور بازوی اجرایی زیرساختهای حمل و نقل ایران هستند، اظهار کرد: طی یک سال اخیر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب ابلاغی داشتیم که با احتصاب سایر منابع به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. از این رقم ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شامل اسناد خزانه و پول نقد تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه ۹۵۰ قرارداد پیمانکاری و ۸۵۰ قرارداد مهندسی مشاور در شرکت ساخت داریم، افزود: مبلغ کل قراردادهای پیمانکاری و مشاور ۴۳ هزار میلیارد تومان است که اگر آن را به روز کنیم به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با بیان اینکه برای اجرای این قراردادها حدود ۸۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: در حال حاضر پیمانکاران ۱۲ هزار میلیارد تومان از وزارت راه طلب دارند.
خادمی با اشاره به اینکه تا پایان دولت سیزدهم حدود ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر انواع راه و خطوط ریلی به بهره برداری خواهد رسید، یادآور شد: در حال حاضر ۶ هزار کیلومتر راه اصلی سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه اهن و ۱۰۵۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت است که برای اتمام این پروژه ها ۲۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی از در دست ساخت بودن ۲۲۱ کیلومتر تونل و ۸۸ کیلومتر پل با دهانه بیش از ۱۰ متر در پروژه های راه سازی خبر داد و گفت: براساس برنامه چهار سال اینده ۵۱۵ کیلومتر آزادراه و بزرگراه به بهره برداری می رسد. پیشرفت فیزیکی این پروژه ها اکنون ۴۶درصد است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل همچنین بیان کرد: برای اجرای پروژه های اولویت دار حوزه حمل و نقل جاده ای و ریلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.