ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد
ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد

شهردار تهران با بیان اینکه باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است. به گزارش روزنامه جمله به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید […]

شهردار تهران با بیان اینکه باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است.

به گزارش روزنامه جمله به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ مترو تهران از همه کسانی که تلاش کردند چنین امکانی برای مردم تهران فراهم شود، تشکر کرد و افزود: در تهران  صحبت از سختی‌های متفاوت مانند ترافیک، مشکلات  حمل و نقلی، آلودگی هواست. اشکالاتی از قبل موارد مطروحه در حوزه گازها و ذرات معلق که به سلامت آسیب می‌زند و مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب می‌کند؛ اما در تلاشیم آینده درخشانی را برای شهر به تصویر بکشیم و در این زمینه یک جهاد همگانی را برای فتح آن افق‌ها خواهیم داشت. شهردار تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل و نقلی است، افزود: برای  ترکیب سفر در شهر در سال ۱۴۲۰ سهم بیش از ۳۰ درصدی به مترو داده‌اند اگر همه خطوط و نیز خط اکسپرس مان تکمیل شود، عملا ۱۰ میلیون مسافر سهم مترو برای سال ۱۴۲۰ خواهد بود.

تکمیل ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده مترو
زاکانی ادامه داد: موقعی که چنین برنامه‌ای تنظیم شد  عملا توانایی‌های امروز وجود نداشت. امروز اما شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که توانمندی کار در حوزه مترو را دارند به ۱۰ مورد نیز می رسند. در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم و با یک خوداتکایی عمیق در این حوزه‌ها نیز گام‌های مهمی برداشته‌ایم.
شهردار تهران اضافه کرد: تکمیل ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده در مترو  امکان مناسبی را برای مردم فراهم می‌کند. هر چقدر سرعت افتتاح را بیشتر و  مدت این ۲۰ سال تعیین شده را کم کنیم، می‌توانیم شرایط مطلوبی را برای تهران در جهت آسایش مردم ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: اگر  مترو به ظرفیت ۱۰ میلیون حمل و نقل در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده  کاهش سفر در شهر انجام شود، سهم مترو از ۳۳ درصد نیز بیشتر می‌شود.
زاکانی یادآور شد: تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است و یک نم باران در تهران نشان می‌دهد که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا می‌کند، اما مشکلات موجود زیست مردم را سخت می کند. بنابراین تاکید بر حمل  و نقل عمومی برای ما مسجل است.
وی بیان کرد: اتوبوس و مترو و تاکسی ویژگی‌های خاص خود را دارند و ما در تهران به هر سه  آنها نیاز داریم اما سهم مترو ویژه است. گرچه تاسیسات آن گران است اما میزان خدماتی که ارائه می‌کند نشان می‌دهد که بهترین جا برای سرمایه گذاری است.

هزینه ساخت هرکیلومتر مترو
شهردار تهران عنوان کرد: باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم. ساخت  هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز  تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم طرح‌هایی را دنبال می‌کنیم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی داشته باشیم.
زاکانی گفت: ۷ خط مترو ۱۵۰۰ واگن اضافی نیاز دارد و  منبع ۴ خط باقیمانده (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) که احداث خط ۱۰ آغاز شده؛ با امکان جدید باید تامین شود. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه را را انجام دهیم. ما سقف ۶ سال را گذاشتیم تا با مشارکت مردم و ظرفیت‌هایی که مترو  می‌تواند در اختیار بگیرد این کار را انجام دهیم تا مردم از این سرویس استفاده کنند.
وی افزود: در اتوبوس و تاکسی بر نوسازی و بازسازی تاکید داریم و باید تا پایان سال با خرید اتوبوس و یا بازسازی برخی از اتوبوس‌ها، بخش دیگری از حمل ونقل تهران را حل کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: خط ۷ شمالی -جنوبی است و خط ۴ خط شرقی- غربی است. مناطق ۲ و ۶ و ۱۰ و ۱۱ از این ایستگاه منتفع می شوند و با این ایستگاه گشایش جدی در بحث مترو ایجاد می شود. همچنین  در خط ۵ که مسافرین از کرج به تهران می آیند، ایستگاه تقاطعی توحید، گشایش جدی برای توزیع مسافر در شمال و جنوب و شرق تهران فراهم می‌کند.