گروه سیاسی/ یک استاد جامعهشناسی درمورد قتل فجیع اخیر در اهواز گفت: یکی از علتهای این حوادث به فرهنگ ریشهدار ازدواجهای قراردادی و کودک همسری در بین قبایل باز میگردد. در واقع، جنگهای و رسوم و فرهنگ قبیلهای همچنان وجود دارد. اتفاقی که افتاده این است که در سالهای اخیر این امر […]
گروه سیاسی/
یک استاد جامعهشناسی درمورد قتل فجیع اخیر در اهواز گفت: یکی از علتهای این حوادث به فرهنگ ریشهدار ازدواجهای قراردادی و کودک همسری در بین قبایل باز میگردد. در واقع، جنگهای و رسوم و فرهنگ قبیلهای همچنان وجود دارد. اتفاقی که افتاده این است که در سالهای اخیر این امر تشدید هم شده است.
نیره توکلی در تحلیل خود از قتلی که در اهواز رخ داده است، عنوان کرد: در آن منطقه از پیش از انقلاب، قتلهای ناموسی به خصوص بریدن سر زنان و پرت کردنش در زمینهای اطراف، سابقه دارد. فعالان زن از همان زمان هم در این زمینه صحبت کرده بودند. به هر حال یک سابقه فرهنگی و یک فرهنگ خشونتی هم در برخی از مناطق وجود دارد.
این جامعهشناس ادامه داد: حدودا ۷ تا ۸ سال قبل، در همان مناطق این موضوع را مشاهده کردم که در چهار راهها، دستفروشان به صورت عادی دشنه و قمه که سلاحهایی که برای کشتن و دعواهای محلی است را میفروختند و این فرهنگ به همین شکل ادامه پیدا کرده است، بهخصوص در آن مناطق که ازدواجهای نافبری و ازدواجهای قراردادی یعنی ازدواجی که زن و شوهر نقشی در آن ندارند، و کودک همسری بسیار رواج دارد.
توکلی با بیان اینکه فیلم سینمایی «عروس آتش»، ساخته خسرو سینایی یکی از نمونههای واقعی از ازدواجهای خویشاوندی و عشیرهای است، گفت: این ازدواجها صرفا یک امر تشریفاتی نیست، وقتی ناف دختر عمو را به اسم پسر عمو میبرند و دختر از زمانی که به دنیا میآید، اولین انتخابش پسر عمو است، راه دیگری برای انتخاب ندارد. اگر پسر عمو به هر دلیلی نخواهد با دختر عمویش ازدواج کند، باید با اجازه خانواده عمویش با فرد دیگری ازدواج کند. در واقع حتی ازدواج خارج از قبیله و منطقه هم یکی از ممنوعههاست.
این پژوهشگر حوزه زنان، در خصوص قتلهای ناموسی، بیان کرد: چندین عامل در این اتفاق دخیل هستند؛ یکی از علتها به فرهنگ ریشهدار ازدواجهای قراردادی و کودک همسری در بین قبایل باز میگردد. در واقع، جنگهای و رسوم و فرهنگ قبیلهای همچنان وجود دارد. اتفاقی که افتاده این است که در سالهای اخیر هم این امر تشدید شده است. در حقیقت، به جای اینکه با چنین فرهنگی مقابله شود و نشان دهیم که جامعه عدالتمحور هستیم و با ظلم مبارزه میکنیم، اما با افرادی که این مظالم را انعکاس میدهد، برخورد میکنیم. برای این امر، موضوع جورج فلوید که در امریکا کشته شد را مثال میزنم، اگر خبرنگاران آن فیلم را انعکاس نداده بودند، آیا جنبش «زندگی سیاهان ارزش دارد» به راه میافتاد؟ کمااینکه این مهم در رسانههای کشور ما و حتی صدا و سیما هم بسیار انعکاس پیدا کرد و تظاهراتی هم در اعتراض به این رفتار انجام شد.
توکلی درباره نقش خانواده در قتلی که رخ داده، اظهار کرد: یک خانوادهای وجود داشته که دختر ۱۲ ساله را با زور وادار به ازدواج کردهاند، سپس این دختر در سن ۱۵ سالگی بچهدار شده است. این دختر با فرهنگ قبیلهای دست و پنجه نرم کرده است و به هر دلیل در سنی که هنوز به بلوغ جسمی و عقلی نرسیده، ازدواج کرده است. جدا از اینکه به ترکیه فرار کرده بوده یا نه؟ اصلا چرا فرار کرده؟ آیا مطالعهای صورت گرفته که بر این کودک مادر، در زندگی خانوادگی چه گذشته است؟
وی افزود: پدر این دختر از او حمایتی نکرده و او را از کودکی مجبور به ازدواج کرده، پس از آن هم این دختر در زندگی زناشوییاش هیچ حمایتی از پدرش ندیده است، حال هر اتفاقی هم که برایش رخ داده باشد، قربانی آن دختر بوده و قربانی بعدی هم کسی است که این ظلم را گزارش کرده است اما به جای اینکه با این ظلم مبارزه شود، سیاست سرزنش قربانی و کسی که این جنایت را منعکس کرده، در پیش گرفته شده است.
توکلی تاکید کرد: باید بدانیم و بپذیریم که کودک همسری، فجایعی همچون فرار دختران، بیوه شدن در سنین پایین، روسپیگری، اعتیاد، و… را به همراه دارد. خانوادههایی که دختران را زیر سن بلوغ عقلی و جسمی وادار به ازدواج میکنند، معمولا خانوادههای از هم پاشیدهای هستند که پدران معتاد دارند و از کودکی با خیلی از مسائلی آشنا میشوند که نباید آشنا شوند، از جمله روابط جنسی.
این جامعهشناس درمورد تاثیرات مواجهه با روابط جنسی در سنین پایین، گفت: مواجهه با روابط جنسی قبل از اینکه فرد شرط عقلی داشته باشد، ضربهای به روند تربیتی میزند و آنها را در مقابل آسیبها و مفاسد بعدی که با آن رو به رو خواهند شد، آسیبپذیر میکند.