صفر تا صد فیلم به زبان ساده
صفر تا صد فیلم به زبان ساده

    کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» نوشته اد سیکوف، با ترجمه‌ای از بشیر سیاح و از سوی نشر گیلگمش روانه بازار کتاب شد. اد سیکوف در کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» که به تازگی با ترجمه بشیر سیاح و از سوی نشر گیلگمش منتشر شده است، با روایتی ساده، روان و یکدست، عناصر اساسی […]

 

 

کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» نوشته اد سیکوف، با ترجمه‌ای از بشیر سیاح و از سوی نشر گیلگمش روانه بازار کتاب شد. اد سیکوف در کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» که به تازگی با ترجمه بشیر سیاح و از سوی نشر گیلگمش منتشر شده است، با روایتی ساده، روان و یکدست، عناصر اساسی فیلم را به تفضیل بیان می‌کند و به تعدادی از عوامل اساسی فیلمسازی همچون نورپردازی، استفاده از رنگ و صدا، تدوین و روایت می‌پردازد.

نویسنده در «درآمدی بر مطالعات سینمایی» که با موضوع سینما و تئاتر و در مبحث فن سینما ارائه شده است، با توصیف یک‌به‌یک نکات موردنظر در این حوزه، از خواننده‌ای که تنها تماشاگر فیلم است، منتقدی فعال پرورش می‌دهد. بنابراین این اثر علاوه بر هنرجویان و فعالان فیلم‌سازی، تماشاگران و دوستدارن سینما را نیز مخاطب قرار می‌دهد.
این کتاب به دوره‌های تاریخ فیلم، تئوری فیلم و فرهنگ عامه پرداخته و مسایلی همچون مفاهیم اصلی، توصیه‌های عملی، بخش‌های فنی و زیباشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. سیکوف در کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» به مباحثی آکادمیک می‌پردازد؛ اما نوع روایت به خواننده کمک می‌کند تا در ادامه با زبان رسمی، پیکره فیلم و تکنیک‌های تحلیل فیلم آشنا شده و قادر به بررسی مشکلات اصلی فیلم‌ها باشد.
در توضیح ناشر آمده است: «درآمدی بر مطالعات سینمایی همچون کتاب الفباست؛ آشنایی با سینمایی به زبان ساده. و مخاطبان آن تازه‌کارها هستند. در این کتاب، مسائل ساده بیان شده‌اند، به این معنا که اطلاعات عرضه‌شده سر‌راست‌اند و به کار همه دانشجویانی می‌آید که مشتاق فراگیری‌اند.
این کتاب درباره‌ی فیلم‌های سینمایی روایی است؛ فیلم‌هایی که داستان‌های خیالی را روایت می‌کنند و زمانی بین نود دقیقه تا سه یا سه ساعت و نیم دارند. تمرکز این کتاب بر جنبه‌هایی از فرم فیلم است؛ زبان انتقادی و فنی سینما و همچنین ابزار فرمی برای خلق معانی بیانگرانه به جریان می‌افتد.
درآمدی بر مطالعات سینمایی عناصر اساسی و مرسوم تحلیل فیلم را در برمی‌گیرد. از مفاهیم بیان‌گرانه در هر تصویر گرفته تا شیوه‌هایی که تصاویر به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند؛ از ساختارهای روایی فیلم‌نامه‌ها گرفته تا اطلاعاتی پایه‌ای درباره‌ی فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه و صدا. فصل آخر راهنمای گام‌به‌گامی است برای نوشتن مقاله‌ای نهایی درباره‌ی هدفی که این کتاب به‌ خاطرش نوشته‌ شده است.»
در برشی از کتاب می‌خوانیم: «در سال ۱۹۴۸ منتقد و نظریه‌پرداز سینما، الکساندر آستروک، اصطلاح دوربین-قلم را به کار برد تا توصیفگر شیوه‌ای باشد که به موجب آن کارگزدان از دوربین، صدا، نور و مواردی از این دست به مثابه‌ی ابزارهایی برای نوشتن و خودبیانگری استفاده می‌کند. برای آستروک خلق فیلم همانند نوشتن رمان یا سرود بود: نه‌تنها عملی خلاقانه، بلکه بسیار هم شخصی بود.
او این ایده را مردود دانست که کارگردان فیلم صرفا یک فیلم‌نامه‌ی از پیش‌نوشته شده را انتخاب و براساس توضیحات مندرج آن را فیلم‌برداری می‌کند. در عوض، او معتقد بود که بهترین کارگردان‌ها آثار هنری‌ای کاملا بدیع و شخصی خلق می‌کنند و فیلم‌نامه صرفا طرحی برای داستان، پیرنگ، دیالوگ و شخصیت‌هاست.»
اد سیکوف، محقق و نویسنده آمریکایی متولد ۱۹۵۷ در پنسیلوانیا و فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی در مقطع دکتری از دانشگاه کلمبیا است. او در چندین دانشکده و دانشگاه همچون دانشکده کلرادو، دانشگاه کلمبیا و دانشکده هاورفورد مطالعات فیلم را تدریس کرده است. کتاب‌های «خنده هسیتریک: کمدی‌های نمایشی آمریکایی دهه ۱۹۵۰»(۱۹۹۴)، «در بلوار غروب: زندگی و زمانه بیلی وایلدر»(۱۹۹۹۸) و «آقای استرنج لاو»(۲۰۰۲) از جمله آثار سیکوف هستند.
«نقال‌ها» نوشته دیوید بوردول(۲۰۱۶)، «مقدمه کمبریج بر اف. اسکات فیتز جرالد» نوشته کرک کرنات(۲۰۰۷) و «درآمدی بر مطالعات سینمایی» نوشته اد سیکوف(۲۰۲۰) از آثار ترجمه‌ای بشیر سیاح به شمار می‌آید.
کتاب «درآمدی بر مطالعات سینمایی» نوشته اد سیکوف، در ۲۹۰ صفحه، به قیمت ۱۰۸ هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز، با ترجمه بشیر سیاح و به همت نشر گیلگمش به بازار کتاب رسید.
اد سیکوف (زاده ۱۹۵۷، پنسیلوانیا) محقق و نویسنده آمریکایی است. کتاب‌های او عبارتند از آقای استرنج لاو، بیوگرافی پیتر سلرز (منتشر شده در سال ۲۰۰۲)، در بلوار غروب: زندگی و زمانه بیلی وایلدر (منتشر شده در سال ۱۹۹۸)، و خندیدن هیستریک: کمدی‌های نمایشی آمریکایی دهه ۱۹۵۰ (منتشر شده در سال ۱۹۹۴) .
سیکوف در ناترونا هایتس، پنسیلوانیا به دنیا آمد، در کالج هاورفورد در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرد و دارای مدرک دکترا از دانشگاه کلمبیا است. سیکوف از آن زمان به طرز صریح مشکلاتی را که به عنوان یک دانشجوی همجنسگرا در دهه ۱۹۷۰ تجربه کرده بود، نوشته است. او از سال ۱۹۷۹ در شهر نیویورک زندگی می کند و در حال حاضر با همسرش بروس شاکمن زندگی می کند.
جدیدترین کتاب سیکوف یک کتاب آکادمیک است با عنوان «درآمدی بر مطالغات سینمایی».او یک تراک تفسیری برای دی وی دی نسخه کلکسیونر ویژه بلوار غروب بیلی وایلدر ضبط کرد، و اغلب به عنوان کارشناس فیلم برای مقالات و مستندها، مانند مجموعه ۱۰ قسمتی سینمای آمریکا که توسط مرکز تاریخ بصری نیویورک تولید شده است همکاری می‌کند. او همچنین برای نسخه های بریتانیایی و ایالات متحده مجله پریمیر و همچنین برای Out، The Advocate، Connoisseur، Spy، Village Voice و Film Quarterly نوشته است.
استقبال انتقادی از کتاب‌های سیکوف قابل قدردانی بوده است: جینین بسینجر، مورخ فیلم، او را «بیوگرافی‌نویسی دلسوز» می‌بیند که در تحقیقاتش تمام و کمال است. نوشته‌های او به دلیل لحن غیر عاطفی و دانش دقیق‌اش مورد توجه قرار گرفته است. رکس رید، منتقد فیلم، در حالی که با سبک او مخالفت می‌کند، به دقت و امتناع سیکوف از «سفیدش کردن» حقایق اذعان کرده است.
سیکوف در چندین کالج و دانشگاه، از جمله کالج کلرادو و دانشگاه کلمبیا و کالج هاورفورد، مطالعات فیلم تدریس کرده است. دوره‌ای که او بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ در هاورفورد تدریس کرد، «جنس و جنسیت در فیلم»، به‌عنوان «یکی از محبوب‌ترین دوره‌ها» در آن موسسه مورد توجه قرار گرفت.
مشارکت سیکوف به عنوان نویسنده و معلم با شروع بیماری پارکینسون محدود شده است. او نوشتن ستون Media Circus را در روزنامه همجنسگرایان شهر نیویورک در اوایل سال ۲۰۲۰ متوقف کرد.