کالاهای اساسی دپو شده در بندر امام(ره) تا ۲۸ اسفند تعیین تکلیف می‌شود
کالاهای اساسی دپو شده در بندر امام(ره) تا ۲۸ اسفند تعیین تکلیف می‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود اینکه ۲۸ درصد ورودی کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر امام(ره) نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده اما ماندگاری و رسوب کالا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید احسان خاندوزی در بازدید از بخش‌های مختلف […]

 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود اینکه ۲۸ درصد ورودی کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر امام(ره) نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده اما ماندگاری و رسوب کالا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید احسان خاندوزی در بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع بندری امام خمینی(ره) و روند ترخیص کالا، اظهارداشت: نسبت به سال گذشته و ماه‌های قبل همچنان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تعیین تکلیف نشده است و این امر به اضافه آن مواردی است که در لنگرگاه منتظر هستند، از منظر دولت این میزان از زمان ماندگاری کالا قابل قبول نیست.
وی بیان کرد: بخش زیادی از کالاهای اساسی و غلات از طریق شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، بنابراین هزینه تأخیر و ماندگاری به بودجه عمومی و کشور تحمیل می‌شود که این امر قابل پذیرش نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: دستورات لازم در خصوص دو دسته کالاهایی که حجم زیادی از انبارها را اشغال (ذرت و برنج) و استاندارد از همان ابتدا گواهی بهداشتی این کالاها را رد کرده بود؛ باید تا ۲۸ اسفند ماه تعیین و تکلیف شود؛در غیر این صورت تا اوایل فروردین ماه قطعاً باید فرآیند معدوم شدن به سرعت انجام شود تا مساله انبار شدن کالاهای اساسی تا فروردین‌ماه خاتمه پیدا کند.

 

 

مدیرکل دفترحمل و نقل کالای سازمان راهداری
و حمل و نقل جاده‌ای:
سامانه پرداخت کرایه سیستمی حمل
کالاهای اساسی به رانندگان رونمایی می‌شود
مدیرکل دفترحمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از طراحی سامانه پرداخت کرایه حمل به صورت سیستمی به رانندگان خبر داد و گفت:‌ این سامانه قریب به ۱۰ روز دیگر رونمایی می‌شود.
غلامحسین دغاغله، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از پرداخت کرایه به موقع رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای اساسی خبر داد و گفت: سازمان راهداری بر موضوع پرداخت به موقع کرایه حمل به کامیون‌ها تأکید دارد، لذا این سازمان سامانه پرداخت کرایه حمل به صورت سیستمی به راننده را طراحی کرده است که قریب به ۱۰ روز دیگر رونمایی می‌شود.
گفتنی است، درحال حاضر کرایه حمل به صورت نقدی در محل تخلیه یا حداکثر ۲۴ ساعت بعد از «اعلام رسید» کالا، به حساب راننده واریز می‌شود.
این سازمان پیش از این نیز سامانه جامع پیمایش را با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی راه اندازی کرد و مدت زمان واریز سوخت را از یک ماه به ۱۵ روز کاهش داد که این مسأله برای همه کامیون‌ها اتفاق افتاده و به حاملان کالاهای اساسی اختصاص ندارد.

 

 

عملکرد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»
از مرداد تا آذرماه ۱۴۰۰؛
جابه‌جایی بیش از ۶۵۳ هزار مسافر
در شبکه پروازی هما

طی ۵ ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۶۵۳ هزار مسافر در شبکه پروازی هما جابه‌جا شدند و در همین مدت ۴ فروند هواپیما نیز به چرخه پرواز کشور برگشت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از مرداد تا آذرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۲ هزار و ۳۲۳ مسافر در پروازهای بین‌المللی و تعداد ۴۶۰ هزار و ۸۰۵ مسافر در پروازهای داخلی با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقصد رسیدند.
بر این اساس، ۶۵۳ هزار و ۱۲۸ مسافر با ۱۰ هزار و ۳۶۳ پرواز داخلی و خارجی در شبکه پروازی «هما» جابه‌جا شده‌اند. این آمار همچنین به معنی عرضه بیش از یک میلیون صندلی و ۱۰ هزار و ۳۶۳ پرواز مداوم در این دوره ۵ ماهه است.
همچنین در بازه زمانی کوتاه مورد اشاره، ۴۴۰۲ تن بار و ۱۸۲ تن مرسوله پستی داخلی و بین‌المللی جابه‌جا شد.
در این مدت همچنین ۳۴ مورد از هواپیماهای «هما» توسط متخصصان فنی مورد بازرسی‌های دوره‌ای قرار گرفتند. بر این اساس، تعداد ۲۶ مورد A-check و ۶ مورد C-check و ۲ مورد D-check انجام شده است. در بخش A-check هواپیماهای ایرباس ۳۲۱، ایرباس ۳۰۰، ایرباس ۳۳۰، ایرباس ۳۲۰، ایرباس ۳۱۹، بویینگ ۷۴۷ باری، ایرباس ۶۰۰-۳۰۰، فوکر ۱۰۰ و ATR مورد بازرسی قرار گرفتند.
در بخش C-check نیز ۳ فروند هواپیمای ATR، یک فروند ایرباس ۳۲۰، یک فروند هواپیمای ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ و یک فروند هواپیمای باری ۷۴۷ توسط متخصصان «هما» بازرسی شد.
در بخش D-check هم دو فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ و ایرباس ۳۲۰ پس از انجام تعمیرات توسط  متخصصان مهندسی تعمیرات «هما» برای فعال شدن در پروازها به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) پیوستند.
هواپیمایی هما در حالی ۶۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد که در همین مدت کوتاه ۵ ماهه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۴ فروند از هواپیماهای هما به چرخه پرواز کشور برگشته است. این هواپیماها شامل یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۰، یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰، یک فروند ایرباس ۳۲۱ و یک فروند فوکر ۱۰۰ است.
از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت، برقراری پروازهای جدید بین‌المللی در جنوب کشور بوده است. این پروازها از فرودگاه‌های شیراز، اهواز، لار، مشهد، اصفهان و آبادان به فرودگاه کویت، از فرودگاه‌های بندرعباس، لار و کیش به فرودگاه دوبی، از فرودگاه لار به دوحه قطر بوده است. پرواز از مشهد به فرودگاه‌های لاهور و کراچی از دیگر پروازهایی بوده است که در این مدت برقرار شده است. در پروازهای داخلی نیز مسیر مشهد به آبادان برقرار شده است.