مدیرعامل یک شرکت زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عرضه روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها در بندر شهید رجایی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سعید قبیتی با بیان اینکه سایت سوخت رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بندر شهید […]
مدیرعامل یک شرکت زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عرضه روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها در بندر شهید رجایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سعید قبیتی با بیان اینکه سایت سوخت رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بندر شهید رجایی روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها عرضه میکند، تصریح کرد: این سایت سوخت رسانی در حال حاضر دارای ظرفیت ۵۳ هزار تُن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی میزان نقل و انتقال جادهای و ریلی سوخت را در این سایت سوخت رسانی به صورت ریلی حدود ۳۰ هزار تُن ماهیانه و جادهای ۵ هزار تُن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاههای بندرعباس و امام خمینی شازند تأمین میشود.
مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی از جمله طرحهای توسعهای شرکت تحت مدیریتش را ایجاد زیرساختهای سوخت رسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور اعلام کرد و گفت: در این رابطه برنامه داریم و در حال فراهم سازی مقدمات آن هستیم.
قبیتی با اشاره به اینکه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه نیازمند ۴۰۰ هزار تُن سوخت است، خاطرنشان کرد: هدف غایی ما در شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی ایجاد و افزایش پتانسیل انبارش و تدارک سوخت تولید داخل و سوختهای ترانزیتی است همچنین افزایش سرعت تدارک سوخت و ایجاد چرخه کامل سوخت رسانی به همراه عدم وابستگی به تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان از خارج از کشور را در چشم انداز فعالیت خود تعریف کرده ایم.
وی با یادآوری شعار سال تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیتهای خود در بخش تأمین و توزیع سوخت شناورها و با توجه به الزام بینالمللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعههای دانش بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است.
قبیتی ادامه داد: هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تأمین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.
وی روشهای تولید دانش بنیان سوخت کم سولفور را در راستای بی اثر شدن تحریمهای ظالمانه مهم ارزیابی کرد و گفت: با این دست اقدامات شکست تحریمها و راهبرد فشار حداکثری بیش از پیش رقم خواهد خورد.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی با موفق ارزیابی کردن برنامههای گروه کشتیرانی برای بیاثر شدن تحریمها به حمل ۲۷ میلیون تن حجم بار این شرکت طی سال ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: این رقم به معنای افزایش ۴۰ درصدی حمل بار نسبت به سال ۹۹ است که در دو بخش فله و کانتینر به دست آمده است.
وی حمایت از تولید و اقتصاد داخلی را راهبردی مهم در گروه کشتیرانی اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰ شرکت دانش بنیان با گروه کشتیرانی در حال همکاری هستند همچنین تا ۹۹ درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان از داخل تأمین میشود و برای تأمین و ساخت کانتینر و افزایش ظرفیت ناوگان تولید داخلی مدنظر بوده و با شرکتهای داخلی قراردادهایی منعقد شده که در دست اجراست.
قبیتی در پایان به سایت سوخت رسانی ستاره قشم در بندر سلخ قشم اشاره و بیان کرد: این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور ۵۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قِبَل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد گردد.
مدیرعامل سایت بانکرینگ جزیره قشم: سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکتهای دانش بنیان تولید میکنیم
محسن فاخری مدیرعامل سایت سوخت رسانی جزیره قشم وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویبنامه خاص هیأت وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: این پروژه در ساحل جنوبی جزیره قشم و منطقه سلخ و در دهانه تنگه هرمز واقع شده و ۵ مایل دریایی با آبراه بین المللی خلیج فارس فاصله دارد و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است. وی از تولید سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکتهای دانش بنیان خبر داد و گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکتهای دانش بنیان، اقدام به تولید سوخت کم سولفور داخلی برای تأمین نیاز شناورهای ناوگان کند.
فاخری میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله را بالغ بر یک هزار میلیارد تومان دانست و افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه آزاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.
به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متر بدون نیاز به لایروبی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد.