استقبال سازمان بنادر از سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه دریایی و بندری
استقبال سازمان بنادر از سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه دریایی و بندری

  عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سازمان بنادر از سرمایه گذاری کشورها در حوزه دریایی و بندری، استقبال می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسن بیک محمدلو در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره […]

 

عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سازمان بنادر از سرمایه گذاری کشورها در حوزه دریایی و بندری، استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسن بیک محمدلو در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت قرارداد هندی ها در بندر چابهار، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری و تعامل با همسایگان است و در دولت سیزدهم سازمان بنادر و دریانوردی ارتباط با کشورهای همسایه، استفاده از ظرفیت همسایگان در ایجاد ترافیک بار و بهره مندی از ظرفیت های کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب را مدنظر قرار داده است.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت های بین المللی خود را در این زمینه با همکاری وزارت امور خارجه پیش می برد و پیگیری ها برای فعال تر شدن قرارداد هندی ها در بندر چابهار بیش از گذشته صورت گرفته است. معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به هند، عنوان کرد: یکی از موضوعات این سفر پیگیری قرارداد و فعال تر شدن بیشتر شرکت پیمانکار IPGL هند، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، بود. بیک محمدلو درباره اختلافات حقوقی این قرارداد و اینکه گفته می شود هندی ها قصد دارند از طریق دادگاه بین المللی اختلاف به وجود آمده را حل کنند، تصریح کرد: این قرارداد دارای بحث حقوقی است و در مرحله رسیدگی حقوقی قرار دارد و امیدواریم در کوتاه مدت حل شود.

é توجه سازمان بنادر به ظرفیت تمامی کشورها در حوزه دریایی و بندری
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از ظرفیت و حضور تمامی کشورها به منظور سرمایه گذاری و توسعه در حوزه بندری و دریایی استقبال و زمینه های لازم را در این راستا فراهم می کند، گفت: ظرفیت کشورهای حوزه CIS برای سرمایه گذاری و مشارکت در کریدور شمال جنوب را مدنظر قرار داده ایم و در این راستا به شاخص های سرعت و قیمت توجه ویژه داشته ایم.
بیک محمدلو در ادامه در مورد اینکه برخی کشورهای با توجه به شرایط به وجود آمده در حال تامین کالاهای مورد نیاز روسیه هستند، عنوان کرد: تبادلات دیپلماتیک مختلفی مدنظر قرار گرفته است و معاون نخست وزیر روسیه نیز اخیرا به ایران آمد و تقاضای حمل بار وجود دارد، اما نیازمند فعالیت بیش از پیش بخش خصوصی هستیم و باید در بخش ریلی نیز شرایط را به خوبی فراهم کنیم تا ترافیک بار به بهترین شکل ایجاد شود.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با حمایت از صنایع دریایی، بیان کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم، ۳۲ موضوع در سند تحول دولت مدنظر قرار گرفت و برای اجرا ابلاغ شد.

é پیشنهاد سند تحول دولت مردمی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی کشور
بیک محمدلو افزود: دریا یکی از محورهای سند تحول دولت مردمی است و در کنار موضوعات مهم دیگر به عنوان یک ظرفیت مغفول به آن توجه شده است.
وی با اشاره به اینکه از نظر فکری، محتوایی و ساختاری باید نوع تمرکز و استقرار صنایع و جمعیت خود را که زمین محور است به سمت دریا سوق دهیم، اظهار داشت: طبعا باید سیاستگذار و مجری نیز به سمت توسعه سواحل حرکت کند و خوشبختانه از نظر ساختاری پیشنهاداتی در سند تحول مدنظر قرار گرفته است.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر اساس آنچه در سند تحول دولت مردمی آمده است؛ حوزه دریایی و ظرفیت های دریایی کشور در بخش های مختلف، از یک نوع بلاتکلیفی ساختاری رنج می برد و پیشنهاد شده است شوراهای عالی در بخش دریا اعم از شورای عالی صنایع دریایی، شورای عالی اقیانوس شناسی، شورای عالی توسعه سواحل مکران و کارگروهای بخشی که در ساختار دولت شکل گرفته اند، همگی ذیل یک شورای عالی دریایی تعریف شوند و رکن دولت، تقسیم کار ملی را برای بهره مندی از ظرفیت های دریایی مدنظر قرار دهد.
دو برابر شدن سهم اقتصاد دریا از GDP طی ۸ تا ۱۰ سال آینده
بیک محمدلو با بیان اینکه سهم اقتصاد دریا از GDP یک شاخص جهانی است که در کشور ما به سختی به ۲ درصد می رسد، گفت: این شاخص در کشورهای دریایی مشابه ایران که محصور در خشکی نیستند، بعضا به بیش ۳۰ درصد رسیده است و برآورد می کنیم طی ۸ تا ۱۰ سال آینده سهم اقتصاد دریا از GDP کشور را به دو برابر برسانیم و در این راستا نیازمند آن هستیم تا تمامی دستگاه ها به طور متمرکز سیاستگذاری شوند.
تاکید رهبری بر تدوین سیاست های کلی توسعه دریامحور
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۹۶ به مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور دادند چهار عنوان سیاست کلی تدوین شود که یکی از این سیاست ها، توسعه دریامحور بود و امیدواریم هرچه سریع تر جمع بندی در این خصوص صورت گیرد.

é هدف نمایشگاه؛ اتصال مجموعه های دانش بنیان به بخش های صنعتی و حاکمیتی
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی درباره دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، اظهار داشت: از اهداف این نمایشگاه اتصال مجموعه های دانش بنیان دارای ایده های نوآورانه و فناورانه با بخش های صنعتی و حاکمیتی است.
بیک محمدلو افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در بخش تولید بار اول چند پروژه دارد و یکی از آنها در راستای الزامات کنسوانسیون مدیریت آب توازن کشتی است که تاییدیه اولیه را از سازمان بین المللی دریانوردی اخذ کرده و اقدامات آن در حال پیشبرد است.
وی در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی اراضی ساحلی، بیان کرد: زمانی که دولت اراده می کند طبق قوانین سواحل را آزاد کند، دستگاه ها برای انتفاع عمومی از سواحل باید برنامه داشته باشند.

é مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از سوی سازمان بنادر
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان دارای برنامه متمرکز ساحلی تحت عنوان مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی است و با روش علمی در حوزه سواحل ورود کرده است، گفت: پیگیری مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در دستورکار قرار دارد و در برخی استان ها به مرحله تدقیق رسیده است و باید لکه گذاری های صورت گرفته توسط استانداران مدنظر قرار گیرد، نکته بسیار مهم این است که رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شود.