در حالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ماه گذشته از نابرابری درخواست پرواز با میزان عرضه صندلی اظهارنظر کرد که این گفتهها چراغ سبز افزایش قیمت بلیط پرواز را از همان روزها روشن کرد در حالیکه تنها به فاصله کمتر از ۱۰ روز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص گران فروشی بلیط هواپیما اطلاعیهای […]
در حالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ماه گذشته از نابرابری درخواست پرواز با میزان عرضه صندلی اظهارنظر کرد که این گفتهها چراغ سبز افزایش قیمت بلیط پرواز را از همان روزها روشن کرد در حالیکه تنها به فاصله کمتر از ۱۰ روز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص گران فروشی بلیط هواپیما اطلاعیهای صادر و اعلام می کند با هر گونه تخلف و گران فروشی بلیط هواپیما برخورد خواهد شد بی خبر از این است که چراغ سبز گران فروشی و افزایش قیمت بلیط را از چند هفته پیش محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با برخی اظهار نظرها روشن کرد.
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی در اواسط اردیبهشت ماه با اشاره به اینکه تعداد صندلیهای هواپیما کم نشده بلکه درخواستها افزایش یافته است معتقد است که باتوجه به ورود هواپیماهای خریداری شده، حدود ۴۰ درصد به ظرفیت صندلیهای هواپیماها افزوده شده اما در عین حال، میزان درخواست به خصوص در زمان تعطیلات ۵۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته محمدی بخش، برای تامین نیاز جامعه به سفر باید تعداد هواپیماهای خریداری شده افزایش بیشتری یابد تا درخواست پرواز با میزان عرضه صندلی برابری کند. این اظهارات از همان روزها با استقبال ایرلاینهای داخلی همراه شد و به نوعی آنها را به گران فروشی بلیط هواپیما ترغیب کرد.
گران فروشی ایرلاینها به قدری گسترش پیدا کرد که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به فاصله ۱۰ روز مجبور به صدور اطلاعیه شد و اعلام کرد که با توجه به گزارشات واصله مبنی بر افزایش نرخ بلیط هواپیما در چند روز اخیر توسط تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در برخی از مسیرهای پروازی داخلی، طی بررسیهای انجام شده مشخص گردید تغییرات ایجاد شده در نرخهای بلیط توسط دو شرکت هواپیمایی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت پذیرفته است. لذا ضمن جلب توجه کلیه شرکتهای هواپیمایی به رعایت ضوابط، تاکید می گردد با هرگونه افزایش قیمت که مراحل قانونی را طی ننموده و به تایید ستاد تنظیم بازار نرسیده باشد، مطابق ضوابط برخورد خواهد شد.
قبل از صدور این اطلاعیه، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ۱۸ خرداد ماه نیز اطلاعیهای صادر کرده و اعلام کرده بود که در پی فروش بلیط پروازهای داخلی به قیمت بالاتر از نرخ مصوب از تاریخ ۴ تا ۷ خرداد ماه توسط یکی از درگاههای فروش اینترنتی بلیت پروازهای داخلی (به دلیل نقص فنی سیستم فیلترینگ)، با توجه به پیگیریهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تذکر لازم به شرکت نرم افزاری (اپلیکیشن) موردنظر برای رعایت نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، مبالغ مازاد دریافت شده تمام مسافرانی که در تاریخهای فوق اقدام به خرید بلیط کرده بودن مسترد شد.
این واکنش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اگر چه دیر بود اما باعث شد تا برخی از ایرلاینها که اقدام به گران فروشی بلیط هواپیما کرده بودند را مجبور به عقب نشینی از موضع خود و سپس بازگشت به قیمتها و تعرفههای اعلام شده و مصوب کند.
مدیرعامل پارسایر که یکی از این ایرلاینهای گران فروش محسوب می شد اخیرا در مصاحبهای با یکی از رسانهها با تاکید بر اینکه بر اساس قیمتهای مصوب بلیط پروازهای داخلی به فروش میرسد، گفته است که فروش بلیط صرفا از طریق سایتها و عاملان فروش مجاز انجام میشود.
او در واکنش به فروش بلیط پرواز هواپیمای پارس در مسیر تهران-مشهد با قیمت بالاتر از سقفهای تعیین شده با اشاره به اینکه فروش بلیطهای این هواپیمایی در تمامی مسیرها تماما در چارچوب نرخهای مصوب انجمن شرکتهای هواپیمایی عرضه میشود، اظهار کرده بود که درج تصویر نرخ فروش خارج از دامنه مجاز توسط عاملین فروش فاقد مجوز رسمی یا فاقد قرارداد همکاری مستقیم با هواپیمایی پارس، مورد تایید نیست.
وی با یادآوری اینکه با دستور حاکمیت (سازمان هواپیمایی کشوری) موتورهای جستجو نرخهای غیر مجاز را فیلتر میکنند، تاکید دارد که بر این اساس عرضه بلیط با نرخ غیر مصوب عملا امکان پذیر نیست و همه سایتهای معتبر کشور با تاکید به فیلترینگ فروش با نرخ مصوب را در دستور کار خود قرار دادهاند و حدود ۹۵ درصد هموطنان بلیط خود را از سایتهای معتبر خریداری میکنند.
حال به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید طبق وعدههایی که محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی داده است که با گران فروشی ایرلاینها و مدیران این شرکتهای هواپیمایی برخورد خواهد کرد این اتفاق رقم خواهد خورد یا خیر؟
نکته جالبی که این روزها در سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد این است که سازمان هواپیمایی کشوری سالها بود که با گماردن سخنگو به بسیاری سوالات رسانهها پاسخ می داد. خبرنگار خبرگزاری «بازار» بارها با «میر اکبر رضوی» سخنگوی سازمان هواپیمایی در خصوص گران فروشی و تاخیر بیش از اندازه پروازها توسط برخی ایرلاینها در یک هفته گذشته تماس گرفت اما موفق به برقراری این تماس نشد و سوالات بی پاسخ ماند. این سکوت سازمان هواپیمایی در خصوص گران فروشی و تاخیر بی سابقه پروازها در یک هفته گذشته در نوع خود جالب است.