معاون اول رئیسجمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیتهای ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت میتواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود. به گزارش ایسنا، محمد مخبر در جلسه کارگروه ترانزیت کشور، با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی […]
معاون اول رئیسجمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیتهای ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت میتواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، محمد مخبر در جلسه کارگروه ترانزیت کشور، با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیتهای اصلی کشور دانست و از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت خبر داد.
معاون اول رئیسجمهور به ضرورتهای متعدد برای توسعه ترانزیت کشور و آثار و پیامدهای مثبت آن اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه دولتهای گذشته نیز به دنبال این کار بودند، اما عملکرد و اقدامات صورت گرفته با ضرورتهای توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر محقق نشده است.
مخبر بر لزوم اولویت بندی پروژه های مرتبط با توسعه ترانزیت به همراه زمانبندی مشخص و تعیین مجری طرحها تأکید و اظهار امیدواری کرد: با رویکرد جدی دولت، شاهد تکمیل زیرساخت ها و اصلاح رویهها برای توسعه ترانزیت در ابعاد مختلف ترانزیت بار، مسافر، انرژی و اطلاعات باشیم.
معاون اول رئیسجمهور همچنین با اشاره به مسایل اخیر بینالمللی و بسته شدن مسیرهای برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریمهای بینالمللی، گفت: فرصتی استثنایی پیش روی ایران قرار گرفته تا با توسعه ظرفیتهای موجود بتواند خلاء پیشآمده در منطقه را جبران و به درآمدهای بیشتری دست پیدا کند. مخبر به وزیر راه و شهرسازی مأموریت داد ظرف سه ماه طرح جامع توسعه ترانزیت کشور را تدوین و یک برنامه عملیاتی کامل به گونهای که مجری، زمانبندی اجرا و منابع مالی آن مشخص باشد را ارائه کند. همچنین مقرر شد طرحهای ریلی اولویتدار برای اتصال شبکه راه آهن کشور به مسیرهای بینالمللی معین و برنامهریزی لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه و مطرح شدن شش راهکار پیشنهادی کوتاهمدت برای جهش در این حوزه افزود: این راهکارها باید به صورت ضربتی در دستور کار قرار گرفته و لازم است ظرف یک ماه مجری هر یک از این اقدامات تعیین شود. مخبر با تأکید بر اینکه باید از بخش خصوصی برای توسعه ترانزیت حداکثر استفاده صورت گیرد از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم و شرایط را برای آنها تسهیل کنند. ترانزیت کشور قابلیت درآمد سالانه ۲۰ میلیارد دلار و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد بر اساس این گزارش، در این جلسه که وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، گزارشی در خصوص فرصتها و چالشهای ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد که ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی کشور برای توسعه ترانزیت گفت: مسیرهای ریلی یکی از مهمترین اولویتها برای توسعه ترانزیت است که لازم است نسبت به اصلاح فرسودگی زیرساختها و ناوگان ریلی کشور اقدام کنیم.
در ادامه این جلسه همچنین راهکارهای توسعه ترانزیت کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تأکید بر اینکه با تلاش جدی و اصلاح برخی رویهها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است، گزارشی نیز در خصوص تهدید کریدورهای ایران توسط مسیرهای رقیب ارائه شد. حمل یکسره در بنادر، تعریف مسیر سبز گمرکی، تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانهها، پیمانهای دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت، بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی کوتاهمدت برای جهش ترانزیت بود که در این جلسه بر آن تأکید شد.
وزیر راه و شهرسازی:
راهآهن مشهد، بجنورد، گرگان در دستور کار کلان کشور است
وزیر راه و شهرسازی گفت: پیگیری احداث راه آهن مشهد، بجنورد، گرگان در دستور کار کلان کشور است که احداث آن می تواند تاثیر خوبی در تمامی حوزهها در استان داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، رستم قاسمی در جلسه شورای هماهنگی راه وشهرسازی خراسان شمالی که در بدو ورود به استان خراسان شمالی و با حضور دستگاههای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان اظهار کرد: در سفر هیأت دولت به استان با اعتبارات خوبی که در بخشهای مختلف دیده شده و با اعتبار پیش بینی شده در بخش راههای استان تحول خوبی در حوزه حمل و نقل استان ایجاد میشود. وی با بیان اینکه موضوع مسکن یکی از موضوعات جدی خانوارها است، افزود: بخش زیادی از درآمد خانوارها در مسکن هزینه می شود لذا باید اهتمام جدی در این حوزه ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی استانی محروم و با درآمد پایین است، خاطر نشان کرد: باید تعداد واحدهای در حال ساخت در این استان افزایش پیدا کند و اگر این اتفاق رخ دهد اجاره مسکن هم کاهش می یابد.
وی در ادامه افزود: سیاست دولت سیزدهم تقویت مناطق محروم است و در تمامی سفرها مصوبات خوبی برای بهبود کیفیت زندگی مردم در تمامی حوزه ها مصوب می شود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این جلسه از احداث بیش از ۱۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان خبر داد. قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۱۵ هزار و ۱۷۴ واحد نهضت ملی مسکن در قالب پروژه های مختلف با درصد پیشرفت فیزیکی ۸ درصد تا ۵۵ درصد در استان در حال احداث هستند. وی به تعداد ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۵۸ هزار و ۵۷۵ متقاضی در این طرح در استان ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و هفتاد متقاضی تایید نهایی و ۵ هزار و ۵۹۹ متقاضی واریز وجه کردند. قاسمی افزود: زمین برای ساخت ۴۱ هزار و ۷۰۴ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف استان تامین شده است و به این لحاظ از مناطق پیشرو در کشور هستیم. وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۵۷۵ هکتار زمین ملی و نیز توافقی برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در شهرهای استان تامین شده است. قاسمی اظهار داشت: براساس ارزیابی انجام شده، خراسان شمالی از استانهای برتر کشور در موضوع تعیین تکلیف متقاضیان اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و توانسته ۹۶ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان را تعیین تکلیف کند. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون تخصیص پروژه مسکن به سه هزار و ۷۴۵ نفر انجام شده است. وی با بیان اینکه با توجه به شاخص های مسکن متقاضی مسکن در سطح استان زیاد است، تصریح کرد: متاسفانه درآمد خانوارها در این استان پایین است و توان و آورده مالی برای ثبت نام مسکن ندارند که امیدواریم در این زمینه توجه ویژه ای به استان خراسان شمالی شود. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی یکی از خواسته های مهم این حوزه را اختصاص اعتبار جهت آماده سازی مسکن مهر عنوان کرد و گفت: در استان ۲ هزار واحد مسکن مهر با مشکل مواجه است که امیدواریم در این زمینه به استان محروم ما نگاه ویژه شود.
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی:
ایجاد مراکز لجستیک کشور باید عملیاتی شود
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با بیان اینکه نگاه وزارت راهوشهرسازی، ایجاد مراکز لجستیک کشور و عملیاتی کردن آنها است، بر ضرورت بررسی درخواست سرمایهگذاران در پهنههای مختلف کشور برای راهاندازی مراکز لجستیک تاکید و اعلام کرد که این درخواست پس از کارشناسی در دستور کار کمیسیون تخصصی جهت ارائه در ستاد مراکز لجستیک قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، چهارمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور به ریاست شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی و با حضور اعضای این ستاد و مدعوین بخش خصوصی در ساختمان وزارت راهوشهرسازی برگزار شد.
در این جلسه گزارش اقدامات و برنامههای سال ۱۴۰۱ ستاد مراکز لجستیک کشور، بررسی درخواست سرمایهگذار برای مرکز لجستیک استان خراسان رضوی و گزارش سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص مطالعات جانمایی مراکز لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای نشست گزارشی از اقدامات ستاد و برنامههای آتی آن برای ساماندهی مراکز لجستیک کشور ارایه شد و آخرین اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت راهآهن ج.ا.ا طرح شد و افندیزاده بر عملیاتی شدن هرچه سریعتر مراکز لجستیک کشور تاکید کرد.
در این جلسه ضمن بررسی وضعیت پهنه مشهد در طرح آمایش مراکز لجستیک کشور موضوع درخواست سرمایهگذاری در پهنه مشهد شامل طرح توجیه جانمایی، پهنه بندی، برنامه اجرایی و خلاصه طرح توجیه اقتصادی، مطرح و مقرر شد موضوع با رویکرد جذب سرمایهگذار در راستای منافع ملی به کمیسیون تخصصی برای بررسی و کارشناسی ارجاع تا با همکاری شرکت راهآهن ج.ا.ا در نشست آتی ستاد نهایی شود.
در ادامه گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مطالعات جانمایی مراکز لجستیک مطرح شد. در این گزارش به موضوعاتی نظیر آثار اقتصادی احداث مراکز لجستیک، مطالعات پایه و میدانی، بررسی عرضه و تقاضای حمل و نقل و لجستیک، مکان یابی و ارائه نتایج نهایی در ۶ پهنه پرداخته شد. با توجه به نگاه ملی و فراسازمانی به موضوعات لجستیکی و ضرورت بررسی به صورت تخصصی و کارشناسی با جزئیات کامل، مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای به کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک ارجاع شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد؛
احداث قطار سریع السیر تهران-اصفهان روی ریل سرعت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابراز امیدواری کرد پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان سال آینده به بهرهبرداری برسد.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، درباره پروژههای مختلف این شرکت که امروز مورد بازدید یا افتتاح توسط وزیر راه و شهرسازی قرار میگیرد، عنوان کرد: یکی از این پروژهها آزادراه کنارگذر شرق اصفهان است که یکی از مهمترین آزادراههای ما و بخشی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور به شمار میرود.
به گفته وی، طول این آزادراه ۹۳ کیلومتر است که ۶۳ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و ۳۰ کیلومتر دیگر آن باقی مانده که قسمت جنوبی آزادراه و بخش اتصال به آزادراه اصفهان به شیراز را شامل میشود که با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در حال ساخت است و امیدواریم بتوانیم طی سال جاری و سال ۱۴۰۲ آن را به اتمام برسانیم.
وی افزود: امیدواریم پس از بهرهبرداری، امکان تردد خودروهایی که از سمت شیراز و بوشهر به سمت اصفهان میآیند، بدون نیاز به ورود به شهر اصفهان، به سمت تهران و شمال کشور فراهم شود.
خادمی درباره دیگر پروژهای که امروز وزیر راه و شهرسازی از روند پیشرفت آن بازدید میکند، گفت: پروژه دیگر بازدید از روند اجرایی قطار سریعالسیر اصفهان – قم – تهران است که ما در طول ۱۵۰ کیلومتر و در ۶ جبهه کاری در حال انجام عملیاتهای مختلف آن هستیم و نزدیک به ۱۱۰۰ نفر در این پروژه الان فعال هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: با توجه به اینکه برای تامین اعتبار آن از فاینانس استفاده میکنیم، نیازمند همراهی بیشتر سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد هستیم. البته مرحله اول فاینانس آن انجام شده و کار هم در حال اجراست اما برای مراحل بعدی فاینانس هم نیاز به کمک این نهادها داریم.
لق گیری ۴ هزار مترمکعب سنگ از محور کندوان
عملیات لق گیری و رهاسازی سنگ در محور کندوان با ورود ۴ اکیپ آموزش دیده و کوهنورد آغاز شده و تاکنون ۴هزار مترمکعب مصالح و سنگ تراشه در سه کیلومتر از این محور پاکسازی و رها سازی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رضا اکبری معاون راهداری این سازمان با اشاره به این مطلب افزود :عملیات لق گیری درمحور کندوان جاده چالوس تا دو هفته دیگر به اتمام میرسد که بلافاصله بعد از آن، عملیات در محور هراز نیز آغاز می شود.
اکبری خاطر نشان کرد :در سالهای گذشته تصادفات و تلفات ناشی از این تصادفات به دلیل سقوط سنگ و تراشه را داشتهایم و با توجه به آنکه هرساله این عملیات انجام میشود، امسال عملیات لق گیری و رهاسازی سنگها در این محورها با تاخیر رو به رو شده بود که قرار است پیش از آغاز سفرهای تابستانی این دو محور لق گیری شوند. گفتنی است ورود سنگ ریزه و تراشههای بزرگ از کوهها در محور چالوس و هراز همواره یکی از نگرانیهای مسافران در این محورها بوده است که با اجرای این عملیات بخشی از نگرانیها برطرف خواهد شد.
با اجرای عملیات رهاسازی سنگهای معلق:
ایمنی در محور کندوان ارتقا یافت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مازندران اظهارداشت: با اجرای عملیات رها سازی سنگهای معلق و ترانشههای باز ریزشی، ایمنی در محور کندوان ارتقا یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، حسن جهانیان از اجرای طرح لق گیری ترانشه و رها سازی سنگهای معلق دیوارهای کناری محور کندوان در حد فاصل اوجانو تا پل زنگوله توسط راهداران خبر داد. وی گفت: با توجه به کوهستانی بودن محور کرج-چالوس و ریزش سنگ از کوه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران با شناسایی نقاطی که بیشتر در معرض خطر است، با بررسیهای دقیق اقدام به لقگیری مینماید تا خطرات را در این مسیر به حداقل کاهش دهد و ارتقای ایمنی را در محور کرج-چالوس افزایش دهد. جهانیان خاطرنشان ساخت: جاده کوهستانی کرج- چالوس از مسیرهای پرتردد و پرحادثه کشور محسوب میشود، طول این مسیر حدود ۱۶۲ کیلومتر است که نیمی از آن در استان البرز و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران تاکید کرد: رانندگان عزیز لطفاً برای جلوگیری از حوادث احتمالی با مامورین پلیس راه و راهداری همکاری فرمایید.