سرویس اجتماعی در گذشته کودکان کار از مردم درخواست میکردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواستها تغییر کرده است، هم سن و سالها، زنان و مردان مسن درخواستهایشان را مطرح میکنند و روغن و تُن ماهی و ماکارونی میخرند. با حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام […]
سرویس اجتماعی
در گذشته کودکان کار از مردم درخواست میکردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواستها تغییر کرده است، هم سن و سالها، زنان و مردان مسن درخواستهایشان را مطرح میکنند و روغن و تُن ماهی و ماکارونی میخرند.
با حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانهای قیمت روغن خوراکی در یک ماه گذشته افزایش زیادی داشته تا جایی که به قول بعضی از فروشندههای مغازههای کوچک به دلیل کاهش توان خرید مردم، دیگر به جای ۴ کارتن روغن، ۲ تا یک کارتن در ماه خرید میکنند و حتی ممکن است چند عدد از این روغنها در مغازه خاک بخورد.
به گفته این فروشندهها بعضی از مردم دیگر از خرید روغن منصرف شدهاند و خودشان دست به کار شدهاند و از ماست کره میگیرند. محمود الف سوپر مارکت کوچکی دارد و معتقد است گرانی روغن خوراکی باعث شده بیشتر روغنها در قفسهها بمانند و مشتری نداشته باشند. محمود میگوید:« روغن خوراکی از ۱۴ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان رسید. وقتی یک خانواده ۶ روغن در ماه مصرف میکرد، حالا با این قیمتها خرید برایش خیلی سخت میشود. روغن همیشه جزو جنسهای پرفروش بود. اما حالا روی یک یا دو عدد بیشتر نمیفروشیم. چند روز پیش یکی از مشتریهای همیشگیام میگفت در اینترنت سرچ کرده و طرز تهیه کره را یاد گرفته و میخواهد از این به بعد خودش شیر بخرد و ماست درست کند و از ماست کره بگیرد و با کره غذا درست کند. میگفت باید خودمان خودکفا بشویم. یکی دیگر از مشتریها هم میگفت همه فامیل پول جمع کردهاند و از رودبار روغن زیتون فلهای خریدهاند و بین هم تقسیم کردهاند. یکسری هم به دوران قدیم برگشتهاند و دنبه میخرند و برای خودشان روغن دنبه درست میکنند.»
البته طبق گفته مالک این سوپر مارکت اینها کسانی هستند که دستشان به دهانشان میرسد و هنوز میتوانند جایگزین ارزانتری برای روغن پیدا کنند، اما کسانی هم هستند که نه تنها قدرت خرید روغن خوراکی را ندارند، بلکه خرید خیلی از اقلام ضروری هم برایشان سخت است. یکی از آنها سمیه خانم است.
امیدوارم حلال باشد!
سمیه خانم شاید ۵۵ سال بیشتر نداشته باشد. ظاهر مرتبی دارد. روسری مشکی با گلهای سفید سر کرده و با مانتوی کرپ مشکی و کیف ورنی کنار در ورودی سوپر مارکت ایستاده. در نگاه اول اصلا به افراد نیازمند کمک شبیه نیست، اما وقتی صدایش را میشنوی و درخواستش را که مطرح میکند، نمیتوانی ردش کنی. او با صدای آرام و با شرمی که عرق را روی پیشانیاش نشانده، از کسانی که از سوپر مارکت بیرون میآیند در خواست میکند یک روغن خوراکی هم برای او بخرند. او در خواستش را اینگونه مطرح میکند:« فردا نوههایم به خانه من میآیند میخواهم برایشان غذا درست کنم اما روغن ندارم، برای من یک روغن مایع میخرید؟»
جوابی هم که میگیرد بیشتر اوقات مثبت است، ظاهر آراسته و صورتی پر از شرم و خجالت جلوی هرگونه پیش داوری را میگیرد و بیشتر کسانی که از سوپر مارکت بیرون میآیند دوباره با او به فروشگاه بر میگردند و یک روغن دیگر هم میخرند. اما پایان داستان با لبخند خیرخواهانه و خوشحالی فردی که روغن را خریده تمام نمیشود، داستان وقتی تمام میشود که آن زن روغن را روی پیشخوان سوپر مارکت میگذارد و ۱۰ هزار تومان پول میگیرد و صاحب مغازه دوباره آن روغن را کنار بقیه روغنها میچیند.
سمیه خانم از این کار روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پول در میآورد. البته به قول خودش بعضی روزها کمتر میشود و انگار مردم نامهربانتر از روزهای دیگر هستند:« آخر ماه که میشود، رفت و آمد مردم کمتر است و البته کمتر به ما توجه میکنند. انگار پولشان ته کشیده. ولی پریروز( اول تیرماه) اوضاع خیلی بهتر بود. انگار خیلیها حقوق گرفته بودند. حتی یک خانم و آقا برایم تن ماهی و ماکارونی هم خریدند که آنها را برای خودم برداشتم.»
سمیه خانم سرپرست خانوار است و دو فرزند دختر دارد، دو سال پیش و بعد از پاندمی کرونا و بعد از تعطیلی کسب و کارها او هم تعدیل شد و بعد از ۵ سال کار در یک تولیدی وسایل آشپزخانه بیکار شد و بعد از تمام شدن بیمه بیکاری مجبور شد کاری برای گذران زندگی پیدا کند. اما هیچ کاری پیدا نکرد تا مجبور شود حالا به قول خودش یکی از کاذبترین شغلهای دنیا را پیدا کند:« شغل من به معنای واقعی کاذب است. دروغ محض است. اما چارهای ندارم. دلم را خوش میکنم به راضی بودن خود افرادی که برایم روغن میخرند. وقتی از آنها درخواست میکنم برایم خرید کنند از آنها میپرسم که راضی هستند یا نه. اگر راضی نباشند به هیچ وجه به زور از کسی چیزی نمیخواهم و التماس نمیکنم. این کار برای من هم خیلی سخت است ولی فعلا چارهای ندارم. من یک عمر با آبرو زندگی کردهام و نان حلال خوردهام، امیدوارم این نان هم حلال باشد. فعلا با این روش زندگیام را سر میکنم تا ببینم خدا چه میخواهد.»
مردم هنوز مهربانی میکنند
کت و شلوار سرمهای پوشیده، قد بلندی دارد، هر چند خمیده اما باابهت است. خودش را آقا منوچهر معرفی میکند. داستان او با سمیه خانم فرق میکند. او به غیر از روغن گاهی جنسهای دیگری مثل ماکارونی، پنیر، تن ماهی و شکلات هم درخواست میکند. او یک موتورقدیمی با خورجین دارد و خریدهایش را آنجا پنهان میکند. آقا منوچهر میگوید:« قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده است، اما همین مردم هنوز مهربان هستند و گاهی دلشان برای همنوعشان میسوزد.»
آقا منوچهر معتقد است از مهربانی آدمها سواستفاده نمیکند، اما گاهی مجبور است:« خرج زندگی خیلی سنگین است. من مستمری بگیر هستم، اما همه حقوقم خرج دوا و درمان همسرم میشود و کمی هم برای خوردن و نمردن میماند، برای همین مجبورم این کار را انجام بدهم. حالا هم که قیمت روغن و ماکارونی و تن ماهی و لبنیات بالا رفته از مردم کمک میخواهم.»
آقا منوچهر تعدادی از این اقلام را برای خودش نگه میدارد و شب به خانه میبرد و بقیه را با نصف قیمت روی اجناس به سوپرمارکتها میفروشد و دوباره صبح زود راهی یک سوپر مارکت جدید و مردم مهربان ناآشنا میشود که برایش روغن و تن ماهی میخرند.
در گذشته کودکان کار از مردم درخواست میکردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، آنها هم خریدهای مردم را در بغل میگرفتند و دوباره روی پیشخوان میگذاشتند و پولشان را میگرفتند، اما حالا هم نوع درخواستها تغییر کرده است، هم سن و سالها . زنان و مردان مسن درخواستهایشان را مطرح میکنند و روغن و تن ماهی و ماکارونی میخرند و دوباره آنها را روی پیشخوان میگذارند و پولشان را میگیرند و دوباره با یک نفر دیگر به مغازه بر میگردند و دوباره خرید میکنند و دوباره…
حج در راه است:
اعزام به حج با لاتاری!
مقامات عربستان سعودی سامانهای الکترونیکی برای زائران برخی کشورها راهاندازی کردهاند تا بر اساس قرعهکشی، مسیری راحتتر و ارزانتر برای رفتن به حج داشته باشند.
حج در راه است (۱۶ تا ۲۱ تیر) و میلیونها زائر آماده سفر به عربستان سعودی برای انجام این مناسک اسلامی میشوند و عربستان نیز در پی یافتن راههایی برای تسهیل انجام این فریضه از فرآیند ثبتنام تا دیگر مراحل، به کمک فناوریهای جدید است.
از زمانی که همهگیری کووید-۱۹ شروع شد، رویدادهایی که شامل تجمعات عظیم مردم میشود به دلیل نرخ بالای انتقال ویروس به موضوعی نگرانکننده تبدیل شد و پس از آن، اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از همه در این دوران سخت انجام شد که البته مراسم حج را نیز به شدت تأثیر قرار داد؛ در مراسمی که سالانه بیش از دو میلیون نفر شرکت میکردند، در سال ۲۰۲۰ تنها به هزار نفر اجازه ورود تحت تدابیر شرایط سختگیرانه داده شد و در سال ۲۰۲۱ نیز اقدامات ایمنی سختگیرانهتری اعمال شد و تنها افراد واکسینهشده مجاز به حضور در مراسم حج شدند.
عربستان سعودی همچنین اپلیکیشنها و رُباتهایی را برای کمک به مردم در طول سفر حج آماده کرد تا میزبان افراد بیشتری باشد، اما استقبال به اندازه قبل از همهگیری نبود. با این حال، امسال با بهبود شرایط یک میلیون زائر برای انجام فریضه حج به این کشور
سفر خواهند کرد.
دکتر «عبدالفتاح مشاط» ـ معاون وزیر حج عربستان سعودی ـ به روزنامه الشرق الاوسط گفت: چندین فناوری برای حج امسال به کار گرفته شده است. این وزارتخانه فناوری جدیدی به نام «مطوف» (Motawif) را توسعه داده است که در آن شهروندان برخی کشورها میتوانند برای شرکت در قرعهکشی انتخابی حج اقدام کنند. این برنامه به زائران ساکن در آمریکای شمالی (ایالاتمتحده و کانادا)، اروپا و استرالیا اختصاص داده شده است تا به آنها کمک کند «تاییدیههای بدون نیاز به واسطه» را دریافت کنند، در این صورت بیش از ۳۰ درصد از هزینههای آنها کاسته میشود.
وزارت حج عربستان با اختصاص وبسایتی به این برنامه، از اتباع آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا دعوت کرده بود در این سایت ثبتنام کنند تا در صورت برنده شدن در قرعهکشی الکترونیکی، فرآیند صدور مجوز سفر آنها به عربستان با سرعت و هزینه کمتری انجام شود. درحال حاضر، ثبتنام و قرعهکشی در این سامانه برای حج ۲۰۲۲ تمام شده و شرکتکنندگان در این قرعهکشی میتوانند نتیجه
را مشاهده کنند.
عربنیوز نیز فرآیند حضور در حج با قرعهکشی را اینگونه شرح داده است: زائران این کشورها پس از ثبت اطلاعات شخصی و مدارک رسمی، از جمله گذرنامه و گواهی واکسیناسیون مورد نیاز برای کووید-۱۹، سپس وارد فرآیند قرعهکشی شده و فرآیند پرداخت آنلاین را تکمیل میکنند. پس از آن درخواستها برای صدور روادید با مشورت مرکز اطلاعرسانی وزارت حج و عمره به وزارت امور خارجه ارسال میشود. این مراحل بدون هیچ واسطه خارجی انجام میشود و علاوهبر تسهیل شرایط، تاثیر مثبتی بر کاهش هزینههای زائران خواهد داشت.
عربستان درحالی برای جذب زائر با قرعهکشی به حج، اقدام کرده که افزایش هزینه خدمات در حج امسال تا حدود یک هزار و ۶۰۰ دلار بیشتر از دورههای پیشین، باعث شده برخی زائران از حضور در مناسک حج امسال انصراف دهند. میانگین قیمت حج امسال به حدود ۴۵۰۰ دلار میرسد.
مقامات حج ایران نیز چندی پیش اشاره کردند برخی کشورهای افریقایی به دلیل افزایش هزینهها از حج انصراف دادهاند. رییس سازمان حج و زیارت ایران همچنین گفته است: به علت انصراف حجاج برخی کشورها از مقامات عربستان خواسته در سهمیه حج ایران بازنگری کند تا زائران بیشتری از ایران در مراسم حج امسال شرکت کنند.
دریافت شناسنامه فنی ساختمان مانع بروز تخلفات در پیش فروش آپارتمانها میشود
سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: دریافت شناسنامه فنی از تخلفات و دعواهای مربوط به پیش فروش ساختمان جلوگیری میکند.
نقی عربی درباره مشکلات حقوقی و قانونی موجود در پیش فروش آپارتمانها افزود: با توجه به جهش قیمت مسکن در سالهای اخیر، انعقاد قراردادهای پیش فروش ساختمان افزایش یافته است اما این مسئله به دلیل خلاءهای قانونی موجود، منجر به دعواهای حقوقی و کیفری زیادی شده است.وی تصریح کرد: گاهی اشخاصی با این تصور که خرید یک واحد نیم ساخته از نظر اقتصادی به صرفه است، اقدام به پیش خرید میکنند اما بعد از مدتی متوجه میشوند که اصلاً خانهای در کار نبوده و فروشنده کلاهبرداری کرده است.عربی با اشاره به قانون مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی درباره پیش فروش آپارتمان اظهار داشت: این قانون مشتمل بر ۲۵ ماده و ۴ تبصره برای پیش فروش آپارتمانهایی که هنوز به مرحله بهرهبرداری نرسیده، مصوب شده است. در ماده ۲۲ این قانون آمده که «شهرداریها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد، شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و پیوستها با شماره مسلسل، صادر و به متقاضی تسلیم کنند همچنین براساس ماده ۱۰ آییننامه اجرایی قانون پیشفروش ساختمانی مصوب سال ۱۳۹۳ نیز شهرداریها و سایر مراجع قانونی ذیربط مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی، ظرف یک هفته تعداد واحدهای منظور در پروانه را به واحدهای ثبتی محل وقوع ملک اعلام کنند.
سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران نیز در دی ۱۳۹۵، نسبت به طراحی و عملیاتی کردن صدور شناسنامه فنی پیوست به قانون پیشفروش همراه با پروانه اقدام کرد. شناسنامه فنی شامل اطلاعات عمومی ساختمان، مشخصات ملک، تعداد طبقات و واحدها، مشخصات کلی معماری، سازه، تأسیسات و نقشه محل جانمایی واحد مد نظر به همراه توضیحات است که در فرمها گنجانده میشود و فرمهای مربوطه پس از صدور به تأیید معاون شهرسازی و معماری منطقه، مالک و مهندس ناظر میرسد. وی افزود: در صورت تغییرات احتمالی در پروانه و مشخصات فنی ساختمان، این تغییرات در فرمهای جدید، اعمال و فرمهای قبلی باطل و اسناد جدید صادر میشود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید که در این صورت مالک یا سازندگان باید نسبت به اطلاع رسانی به خریدار اقدام کنند.عربی با تأکید بر ضرورت یادگیری مسائل حقوقی و قوانین مربوط به پیش فروش آپارتمان توسط مردم گفت: استناد به اسناد بالادستی که توسط شهرداری صادر شده است در فرایند عقد قراردادهای پیش فروش آپارتمان میتواند از بروز این مسائل جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان، طرفین دقت داشته باشند و همه مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود زیرا عقد قرارداد و قولنامه صرفاً در دفاتر مشاوران املاک کافی نیست.وی توضیح داد: به موجب قانون مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی (قانون پیش فروش ساختمان)، تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان در دفاتر مشاوران املاک باید با ارائه سند پیش فروش آپارتمان و متعاقباً در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.
عربی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی درباره قوانین پیشفروش آپارتمان گفت: شهرداری تهران در این باره، بنرهای اطلاع رسانی را در معاونتهای شهرسازی و معماری مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران نصب کرده اما مسئله اینجا است که به دلیل ملزم نبودن مشاوران املاک به تنظیم قراردادها با توجه به اسناد پیش فروش، همچنان شاهد مسائل و مشکلات عدیده ای در این زمینه هستیم.
سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه با اشاره به صدور اسناد شناسنامه فنی پیوست به پیش فروش ساختمان گفت: با توجه به فرایند یکپارچهسازی و بهروزرسانی صدور مجوزها توسط دولت و ایجاد سامانههای مرتبط، انتظار میرود که اتحادیه مشاوران املاک نیز با بهروزکردن زیرساختهای سامانههای خود، امکان دسترسی به شناسنامه فنی و اطلاعات سند پیش فروش ساختمان را فراهم کند تا در زمان عقد قرارداد با استناد به اسناد موجود اقدام شود.عربی با بیان اینکه به روزآمد کردن فرایند ارتباط بین سازمان ثبت املاک و اسناد رسمی و اتحادیه مشاوران املاک با سامانههای شهرداری برای رفع مشکلات موجود ضرورت دارد، اظهار داشت: مقرر شده است که شهرداری تهران تا شهریور ماه سال جاری برای تسریع در مسائل پیش فروش ساختمان و کاستن مشکلات احتمالی، یک نسخه از برگه صدور پروانه ساختمانی را به وزارت راه و شهرسازی و یک نسخه دیگر را به سازمان ثبت ارائه کند.
فوت روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به علت نرسیدن به موقع عضو قابل پیوند
روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران چشم انتظار لیستهای پیوند اعضای کشور که تنها راه ادامه حیاتشان، پیوند از اعضای افراد مرگ مغزی است، به علت نرسیدن به موقع عضو مناسب پیوندی فوت میکنند؛ یکی از مهمترین دلایل آن، رضایت ندادن خانوادهها به اهدای عضو به دلیل عدم پذیرش مرگ مغزی به عنوان مرگ قطعی است.
در این راستا انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۴ توسط تعدادی از متخصصین به نام پیوند اعضا و فرهیختگان فرهنگی و هنری کشور با هدف انسجام و ارتقای فعالیتهای فرهنگی اهدای عضو در جامعه، مددکاری خانوادههای ایثارگر اهداکننده عضو، آموزش تیمهای اهدای عضو کشور، حمایت از پژوهشهای مرتبط با اهدای عضو و در نهایت کمک به سیستم درمانی کشور در حمایت از اهدا و پیوند اعضا در ایران تشکیل شد.بنابراین تلاش در جهت استفاده بهینه از اعضای همه افراد مرگ مغزی مناسب اهدا جهت نجات جان بیماران نیازمند پیوند می باشد. بر این اساس انجمن با هدف ارتقای آمار اهدای عضو در کشور تلاش در نهادینه سازی این فرهنگ نوپا در ایران دارد. همچنین با آموزش تخصصی هماهنگ کنندگان اهدای عضو دانش این افراد را برای شناسایی، مراقبت، رویارویی با خانواده اهداکننده و سایر مراحل فراهمآوری اعضا بالا برده و موجب افزایش کمیت و کیفیت اعضای اهدا شده میگردد. با حمایت از پژوهش در زمینه اهدای عضو انجمن تلاش دارد که اطلاعات همه تیم های اهدای عضو را به روز نگه داشته و کاری کند که ایران یکی از منابع علمی معتبر دنیا باشد.
همچنین با حمایت از خانواده های اهداکننده عضو و توانبخشی آنان تلاش می کند که قدردانی جامعه از اقدام مسئولانه و ایثارگرانه این خانواده ها را به آنها نشان دهد.
بازگشت گرد و خاک در این نقاط کشور
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور و غبارآلودگی آسمان غرب کشور به دلیل نفوذ گرد و خاک از کشور همسایه خبر داد.
صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت آینده در شمال آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، اردبیل، برخی مناطق گیلان و مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر در بعضی ساعات رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیشبینی میشود .آسمان نوار غربی کشور به سبب نفوذ گردوخاک از کشور عراق و وزش باد غبار آلود است که در برخی مناطق موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی میشود.وی افزود: سهشنبه(۷ تیرماه) در نیمهجنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده انتظار میرود. طی دو روز آینده وزش باد در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شرق تهران افزایش مییابد که سبب افزایش غلظت گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.
به گفته رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه و پنجشنبه( ۸ و ۹ تیرماه) در جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر بارش پراکنده رخ میدهد و در شمال شرق و شرق کشور بهویژه در منطقه زابل وزش باد شدید سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا میشود و طی روز پنجشنبه در سواحل شمالی کشور و خراسان شمالی وزش باد، کاهش نسبی دما و ابرناکی و رگبار پراکنده رخ میدهد.
وی ادامه داد: جمعه(۱۰ تیرماه) وزش باد گاهی همراه با گردوخاک در نوار شرقی و بخشهایی از سمنان و شرق تهران پیشبینی میشود.به گفته ضیاییان تا چهارشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان مواج خواهد بود.
اعلام ۵ عامل حادثه مرگبار قطار مشهد-یزد
کمیسیون عالی سوانح طی اطلاعیهای ۵ عامل بروز حادثه مرگبار قطار مشهد-یزد را اعلام کرد که در آن سرعت غیرمجاز و لکوموتیوران مقصر معرفی شدهاند.
اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد به شرح زیر است؛
پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱ ، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام میشود:
به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال شده است.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء شده که به شرح ذیل اعلام می شود:
۱- عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری
۲- انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی
۳- واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران
۴- اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت
۵- عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت )
۶ – عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد