افزایش ۱۵۰ درصدی حمل ریلی کالای اساسی در فصل بهار امسال
افزایش ۱۵۰ درصدی حمل ریلی کالای اساسی در فصل بهار امسال

با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم رونمایی از ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی، از افزایش ۱۵۰ درصدی حمل کالاهای اساسی در سه ماه نخست […]

با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم رونمایی از ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی، از افزایش ۱۵۰ درصدی حمل کالاهای اساسی در سه ماه نخست امسال توسط بخش ریلی خبر داد و گفت: هر چند که درگیر پرداخت بدهی سنگین راه‌آهن از دولت قبل هستیم، اما نگاه دولت سیزدهم بر توسعه حمل‌ونقل ریلی است.
«میعاد صالحی» اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان ریلی هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزش شکسته شد که بیشتر آن مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.
وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم نگاه بر توسعه حمل‌ونقل ریلی است، همان گونه که در سخنان رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بارها بر توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید شده است. اکنون توانستیم توسعه و بهبودی در حوزه حمل‌ونقل نسبت به زمان تحویل حوزه داشته باشیم.
صالحی با اشاره به بدهی‌های سنگین چند هزار میلیاردتومانی به‌جامانده در راه‌آهن، گفت: این موضوع موجب شده بود تا ناوگان زمین‌گیر هم باشد و هم از تعمیرات اساسی جا بماند و لازم بود این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای حمایت از صنعت ریلی و در راستای توسعه ناوگان، استفاده از تبصره ۱۸ در دستور کار است و بروکراسی کاهش یافته و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی شیرینی تصمیمات را خواهند چشید.
وی گفت: تلاش شده است تفاهم‌نامه با وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با حمل کالاهای اساسی از طریق ریل اجرایی شود. بعد از این تفاهم‌نامه بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران به سمت سفارش ناوگان فله بر رفته‌اند و امیدواریم بتوانیم از رشد در سه ماه اول امسال که حدود ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بود، عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن به موضوع ترانزیت اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش در حضور رییس جمهوری ایران و قزاقستان اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به سمت ترکیه و اروپا حرکت کرد و امیدواریم در این دولت با توجه به دیپلماسی حمل‌ونقل که وزارت راه در دستور کار قرار داده کریدور شمال – جنوب و شرق -غرب فعال شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت. با توجه به حمایت دولت می‌توانیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل‌ونقل ریلی که بخشی از آن استفاده از بخش خصوصی است استفاده کنیم.
صالحی گفت: با انجمن تولیدکنندگان حوزه ریلی جلسه داریم تا به حداکثر تولید داخلی برسیم. علاوه بر حوزه ناوگان مسافری موضوع بعدی لوکوموتیو است که در فصل آتی تعداد ناوگان لوکوموتیو را افزایش خواهیم داد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۹۴۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
در این مرحله ۳۰۵ دستگاه واگن باری نو، ۶ دستگاه لکوموتیو نو، ۷ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۱ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده است. این تعداد ناوگان، صد درصد در شرکت های داخلی تولید شده است.
شرکت های فولاد مبارکه، البرز نیرو، حمل و نقل چند وجهی مپنا، پرتو بار فرابر خلیج فارس، احیا ریل ایرانیان، تجارت کوشش سپاهان، سینا ریل پارس، توکا کشش، پارسیان ریل شرق، سپهرزاوه طوس، سپهران ریل راسا، حمل ونقل ریلی رجا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۱۳ شرکت سرمایه گذار این ناوگان هستند که همه آنها در کارخانجات مپنا لکوموتیو، واگن پارس، فولاد درخشان، واگن سازی کوثر اصفهان، ایریکو، پلور سبز، نوین صنعت رجا و کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج آماده شده است.

 

 

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک:
آغاز اجرای طرح کنترل اضافه بار ناوگان حمل و نقل عمومی بار در کشور

برای نخستین بار در کشور طرح کنترل اضافه بار ناوگان حمل و نقل عمومی بار به صورت همزمان و سراسری در قالب همکاری مشترک پلیس راه و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرا می شود.

فرهاد مهریاری مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک این سازمان با اعلام این مطلب گفت: این طرح که ماحصل پیگیری و تصویب در کمیته کاری مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با پلیس راهور فراجا است، از ۱۱ تا ۱۸ تیر ماه جاری به مدت یک هفته در سراسر کشور اجرا می شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح خاطرنشان کرد: حمل بار اضافه بر ظرفیت مجاز موجب بر هم زدن تعادل وسایل نقلیه سنگین باری، کاهش ایمنی و افزایش تصادفات می‌شود و با ضریب چندین برابر منجر به تخریب بستر راه‌های کشور می شود لذا با هدف افزایش میزان بازدارندگی از ارتکاب این دسته از تخلفات در میان رانندگان و مالکان ناوگان باری، در نظر است تا علاوه بر طرح های مستمر و جاری کنترل و نظارت پاسگاهی و کنار جاده ای، طرح کنترل اضافه بار ناوگان حمل و نقل عمومی بار طی چند نوبت با همکاری پلیس راه اجرایی شود.
مهریاری افزود: در این طرح که با حضور فعال پرسنل پلیس راه و عوامل راهداری و حمل و نقل انجام خواهد پذیرفت، علاوه بر کنترل تخلفات اضافه بار در مقابل پاسگاه‌های پلیس راه و دریافت خسارت وارده به راه و تخلیه بار اضافه بر ظرفیت، نسبت به فعال کردن گشت‌های مشترک سیار کنترل اضافه بار به ویژه در مسیرهای منتهی به معادن و دپوی مصالح ساختمانی اقدام می شود. وی در خصوص ارزیابی نتایج اجرای این طرح گفت: پیش‌بینی می شود با اجرای این طرح و انعکاس آن میان مالکان و رانندگان ناوگان باری علاوه بر ایجاد بازدارندگی و کاهش میزان تخلفات اضافه بار، فرهنگ تعامل و احساس مسئولیت آنها در حفظ و حراست از شبکه راه‌ها به عنوان سرمایه ملی کشور تقویت و نهادینه شده و کسب درآمد بیشتر ناشی از حمل بار اضافه را به قیمت نابود ساختن زیرساخت‌های ملی که از مالیات هموطنان ایجاد شده و مورد استفاده مردم و البته خانواده های خودشان می باشد، ادامه ندهند.
شایان ذکر است با دریافت بازخورد اجرای این طرح و ارزیابی اقدامات صورت گرفته، توسعه و تکرار اجرای طرح در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

مدیرکل ساخت وتوسعه راه های منطقه شمال شرق کشور خبر داد؛
تسهیل ترانزیت از بندر چابهار به شمال شرق کشور

مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور گفت: ترانزیت از بندر چابهار به شمال شرق کشور تسهیل می‌شود.
مهدی نظریان، توسعه و تکمیل کریدور شمال- جنوب شرق کشور و کریدور بزرگراهی سراسری غرب به شرق نواحی شمال کشور را از مهمترین برنامه‌های توسعه راه‌ها در استان‌های شرقی کشور برشمرد و گفت:‌ ساخت و توسعه مسیرهای بزرگراهی در استان‌های گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در قالب ۴۹ پروژه راهسازی به طول چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: این محورها از مبدا چابهار به سمت زاهدان، بیرجند و مشهد مقدس در قالب کریدور بزرگراهی جنوب به شمال در شرق کشور و از مبدا بهشهر در استان مازندران به سمت گرگان، آزادشهر، بجنورد، قوچان و در نهایت مشهد مقدس در کریدور بزرگراهی غرب به شرق نواحی شمال کشور در حال اجرا است که با تکمیل شدن این مسیرهای ترانزیتی بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار به شمال شرق کشور و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا به صورت بزرگراهی متصل می‌شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور توسعه شبکه راه‌ها در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور را یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌ها خواند و عنوان کرد:‌ احداث باند دوم بزرگراه چابهار- ایرانشهر- زاهدان به طول ۶۴۵ کیلومتر به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراه‌های در حال ساخت کشور است که مجتمع بندری اقیانوسی چابهار و صنایع سنگین پیرامون آن را به شمال کشور و پایانه‌های مرزی سرحدات شرق کشور متصل می کند و نقش مهمی در تسهیل ترانزیت کالا و مسافر به کشورهای همسایه شرقی و شمال شرقی دارد.
نظریان از تکمیل ۹۰ کیلومتر از بزرگراه چابهار- زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی در ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر در حال انجام است و عمده مطالعات بخش های باقیمانده نیز تکمیل شده که در صورت تامین اعتبار لازم آماده پیمان سپاری و شروع عملیات اجرایی است.
وی با تاکید بر افزایش هزینه‌های راهسازی در سال های اخیر اظهار کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این مسیرها سهم قابل توجهی از هزینه‌های اجرای بخش‌های باقیمانده را پوشش نمی‌دهد؛ با توجه به شرایط یاد شده اعتبارات نیاز به بازنگری دارد تا متناسب با افزایش هزینه ها تخصیص صورت گیرد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور از تکمیل عملیات اجرایی و بهره برداری ۱۲۰ کیلومتر از بزرگراه‌های یاد شده تا پایان سال جاری خبر داد و بیان کرد:‌ ۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی در استان سیستان و بلوچستان، ۳۰ کیلومتر از محور جنگل گلستان- بجنورد و بخش‌هایی از بزرگراه‌های در دست ساخت در استان خراسان جنوبی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.
نظریان احداث باند دوم بزرگراه بهشهر- گرگان- آزادشهر- بجنورد- قوچان به طول ۶۰۰ کیلومتر را بخش دیگری از برنامه‌های توسعه مناطق شرق کشور اعلام کرد و افزود: ‌تاکنون ۵۲۰ کیلومتر از این محور سراسری به صورت چهارخطه زیر عبور قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ۸۰ کیلومتر باقیمانده مسیر نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در حال اجرا است که تکمیل شدن آن نیازمند دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است در حالی که اعتبار کل سال جاری طرح در قانون بودجه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

 

 

رییس سازمان هواپیمایی:
فروش ارزی بلیت هواپیما به خارجی‌ها متوقف شد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام توقف فروش ارزی و دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی، گفت: دستورالعمل جدید فروش بلیت به اتباع خارجی هفته آینده ابلاغ می‌شود.
دو هفته بعد از رسانه‌ای شدن بخشنامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی به همه ایرلاین‌ها که موضوع فروش دلاری بلیت هواپیما را آشکار کرد، وزیر راه و شهرسازی از ابطال آن و توقف فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی خبر داد.
در همین راستا «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی صبح دوشنبه درباره جزییات موضوع «توقف فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی» به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سایت‌های ایرانی حق فروش بلیت هواپیما بر اساس دلار وجود ندارد و از امروز با همان نرخ مصوب به فروش می‌رود.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: چارتر کننده و آژانس‌ها هم اجازه فروش دلاری بلیت را به اتباع خارجی ندارند. معاون وزیر راه، گفت: با این حال تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که دستورالعمل آن به‌زودی آماده و ابلاغ می‌شود. به گفته رییس سازمان هواپیمایی بر اساس نرخ دلار به اتباع خارجی هیچ بلیتی فروخته نمی‌شود اما با توجه به اینکه مسافران خارجی، بیرون از ایران بلیت را تهیه می‌کنند و در عراق تا سقف ۱۰۰ دلار بلیت مسیرهای داخلی به فروش می‌رود، لازم است با دستورالعمل خاصی که روز شنبه ابلاغ خواهد شد ضمن توقف فروش ارزی و دلاری در داخل ایران، بخشنامه فروش جدید هم ابلاغ شود.

اعلام حمايت وزارت راه و شهرسازي در جهت تسريع روند بهسازي باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد
مديرکل حوزه وزارتي راه و شهرسازي در بازديد از روند اجرايي بهسازي باند ۲۹ چپ فرودگاه بين المللي مهرآباد گفت: وزارت راه و شهرسازي با تمام توان از هر اقدامي جهت تسريع در اجراي اين پروژه حمايت مي کند.
علی جعفری مدیرکل حوزه وزارتی راه و شهرسازی با همراهی، حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاهها، علی قاسم زاده عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی، فرشید گلیج سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی و امیرحسین رئیسی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع از روند اجرای بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین المللی مهرآباد بازدید کرد. در این بازدید مراحل اجرای پروژه توسط مشاور کارفرما ارائه شد و مدیرعامل شرکت فرودگاهها بر انجام مراحل اجرا و جبران عقب ماندگی و تسریع در بازگشایی باند فرودگاه بین المللی مهرآباد تاکید کرد. وی گفت: باید فرآیند تجهیز و تامین امکانات و تجهیزات تکمیل باند به جد پیگیری و اجرایی شود. همچنین جعفری مدیرکل حوزه وزارتی نیز ضمن قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران بهسازی باند گفت: در وزارت راه و شهرسازی با تمام توان از هر اقدامی جهت تسریع در اجرای پروژه بهسازی باند حمایت می کنیم.

اعزام ماشین آلات به پایانه مرزی مهران به منظور آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در اربعین
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از اعزام ماشین آلات به مرز مهران در راستای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در اربعین خبر داد و برنامه‌های این اداره کل در جهت جابه‌جایی زوار را تشریح کرد.
اروجعلی علیزاده از آمادگی کامل این اداره کل به منظور جابه‌جایی زوار در اربعین سال جاری خبر داد و گفت: به صورت پیوسته برنامه‌های سفر اربعین حسینی(ع) را در قالب تشکیل جلسات با استانداری و سازمان راهداری کشور برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی با سازمان حج و زیارت و اوقاف نیز جلساتی را برگزار کردیم، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته، با توجه به محدودیت کرونایی که در کشور وجود داشت، این حرکت معنوی پررنگ و پررونق‌تر خواهد بود و در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم برای جابه‌جایی زوار انجام شده است.
علیزاده از اعزام ماشین آلات به منظور انجام عملیات عمرانی به مرز مهران خبر داد و گفت: یک دستگاه لودر، یک دستگاه بولدوزر، یک دستگاه تانکر آب ۱۰هزار لیتری، غلطک ویبره، دو دستگاه تریلر کمرشکن، یک دستگاه کامیون ایسوزو و ۱۰ راهدار به پایانه مرزی ایلام اعزام شده‌اند تا زیرساخت‌های لازم برای حضور زوار آما
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در ناوگان عمومی قریب به ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در استان وجود دارد و با انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل جلسات متعددی برگزار شده است، لذل امیدواریم با یک برنامه‌ریزی منظم و دقیق این اقدام معنوی را پیش ببریم و هموطنان را آنگونه که شایسته است به مقصد برسانیم.